Håndholdt teleskop i stedet for prismekikkert?

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Astrojensen
Reactions:

Håndholdt teleskop i stedet for prismekikkert?

Indlæg af Astrojensen » 04 aug 2019, 22:45

Jeg skulle til fødselsdag i familien på Sjælland her i weekenden, nærmere bestemt Virum. Nogle af os boede hos nogle venner i Ålsgårde, lige udenfor Helsingør. Da der var lovet klart vejr kunne jeg naturligvis ikke tage afsted uden optiske hjælpemidler. Noget sådant er ganske utænkeligt! Men hvad skulle jeg medbringe? En prismekikkert? Javist, men hvilken? Og jeg ville jo gerne have noget, med noget mere forstørrelse i, men et teleskop var der jo ikke plads til. Eller var der?

Jeg har en gammelt 40mm f/6 linsekikkert med objektiv fra en udsigtskikkert (mit første teleskop!), monteret i et rør med fint 1.25" udtræk fra en lille Japansk 50mm akromat, naturligvis forkortet, så det passer til brændvidden. Jeg har tidligere brugt den som håndholdt teleskop, så jeg vidste, at metoden kunne bruges. Der var nemlig ikke plads til en trefod i oppakningen. Men jeg havde ikke tidligere brugt teleskopet med moderne okularer (så vidt jeg husker!) og denne gang havde jeg følgende okularer med:

32mm Plössl, 7,5x
20mm GSO Superview (60° synsfelt): 12x
15mm GSO Superview (65° synsfelt): 16x
10mm GSO Superview (70° synsfelt): 24x

I praksis viste 7,5x sig at være for lidt og okularet havde så stor øjeafstand, at det var ubehageligt. De andre fungerede fortrinligt. Teleskopet var også udstyret med en almindelig Vixen diagonal, altså spejlvendte billeder. Jeg medbragte også en lille 4x22 prismekikkert med stort synsfelt.

Jeg havde ikke tid til at afprøve udstyret inden afrejsen, da jeg ikke havde planlagt det i forvejen og nærmest samlede grejet sammen, mens jeg pakkede på afrejsedagen. Opklaringen kom nemlig ret uventet og havde der været lovet overskyet havde jeg ikke taget noget med.

Jeg var noget chokeret over, hvor godt det faktisk fungerede. Det spejlvendte billede gav nogle mindre udfordringer, men ikke noget, jeg ikke kunne klare. At lysgangen var "knækket" 90° i forhold til en almindelig prismekikkert viste sig at være en enorm fordel omkring zenith, hvor teleskopet var langt mere bekvemt, end en prismekikkert. Mærkeligt nok var det ikke voldsomt svært at ramme objektet, når jeg fik lidt øvelse. Jeg kunne holde teleskopet op og sigte op mod objektet og derefter føre det ned til øjet, og hvis jeg omhyggeligt sørgede for, ikke at dreje teleskopet, ja så var objektet oftest i synsfeltet eller lige udenfor.

Det var også overraskende lettere at holde nogenlunde roligt med hånden, end en almindelig prismekikkert og jeg kunne observere det samme objekt i flere minutter, selv med 24x.

Den højere forstørrelse var en GIGANTISK fordel under den lysere byhimmel, ikke mindst på små objekter. Kuglehobe var langt lettere at identificere, end med min almindelige 8x40 prismekikkert, fordi de selv blot med 12x meget lettere kunne udskilles fra stjernerne i feltet.

Optikken i det lille objektiv er vel ikke fremragende, men stjernerne var skarpe ved 24x og mere havde jeg jo ikke til rådighed eller kunne have anvendt uden stativ. 12x og 16x (og især 24x) var skarpere, end de fleste prismekikkerter, jeg har set.

Himlen i Ålsgårde var mørkere, end jeg havde troet, den ville være. Mælkevejen var uden videre synlig i zenith, selv om gadelygterne lyste lige udenfor hækken og ind på græsplænen. NELM var cirka 4.5 eller deromkring. Inde i Virum var det noget lysere, men Mælkevejen kunne ses svagt i zenith og der var stadig mange stjerner at se med det blotte øje. Himlen virkede ikke kedelig at se på.

Jeg så på de fleste objekter fra begge steder og der var ikke nogen stor forskel, bortset fra nogle enkelte, som vil være nærmere forklaret.

M13: Uden videre synlig med 12x. Med 24x kunne der ses et lysere center og hoben aftog gradvist ud mod kanten.

M92: Nemt synlig med 12x. Med 24x svagt lysere centrum.

M27: Let synlig som en svag tågeklat med 12x. Med 24x en lille smule aflang. Let at se.

M57: Kunne muligvis skimtes med 16x. Med 24x ret nem at se i gode øjeblikke. Næsten stellar, men der kunne anes en meget lille skive.

M56: Meget svag, diffus tågeklat. Svær at se med 24x. Lavere forstørrelser viste intet.

M29: Lille, meget tæt stjerneklynge ved 24x, ret svage stjerner. Er ikke sikker på identifikationen, da feltet er ekstremt rigt og fyldt med hobelignende grupperinger og asterismer.

M39: Meget stor, rig hob. 12x.

M31: Tydelig med det blotte øje, selv inde fra Virum. Kerneområdet meget tydelig med 12x, 16x og 24x. Let lysere centrum.

M32: Ganske svagt synlig fra Ålsgårde, men ikke fra Virum.

M33: Ikke synlig fra Virum, men svagt synlig fra Ålsgårde i 4x22 og med 16x.

M34: Svag tågeklat med 16x fra Ålsgårde (stod bag træ i Virum).

Dobbelthoben: Begyndende opløsning af de svagere stjerner med 24x. Flot felt, selv i 40mm.

Collinder 339: Bøjlehoben: Stor, sås bedst med 12x.

M81: Svag, diffus og rund, lidt klarere centrum, 24x. Virum.

M82: Meget svag, meget lille og tynd. 24x fra Virum.

M15: Klar og tydelig med 16x. Lidt lysere centrum.

NGC 6543: Stellar, ret let synlig med 12x.

Albireo: Synlig selv med 12x. Farverne flotte med 16x.

Mizar: Tydeligt adskilt med 24x, kunne skimtes med 16x.

1 og 2 Epsilon Lyrae: Hovedparret flot som dobbeltstjerne med 12x, 16x og 24x.

Jupiter: Alle fire måner var synlige med 24x. Europa stod meget tæt på planeten ved 22.30-tiden. Jeg kunne skimte to meget tynde og hårfine skystriber på Jupiter.

Saturn: Ringen var fint synlig med 24x.

(Ved begge planetobservationer kunne jeg heldigvis lægge teleskopet på et havegærde, så jeg kunne holde det stabilt, ellers ville jeg ikke have kunnet se så fine detaljer)

Jeg havde desværre ikke noget opslagsværk og atlas ved hånden, for ellers kunne jeg have set betydeligt mere, især dobbeltstjerner og store, åbne hobe og asterismer.

Summa summarum: En prismekikkert er herlig, men et lille, håndholdt teleskop har flere fordele: Lettere at holde stabilt; lettere at observere omkring zenith med; mindre trættende at holde i længere tid; udskiftelige forstørrelser; mulighed for højere forstørrelser betyder langt lettere observation og identifikation af små objekter; langt billigere ved højere optiske ydeevne; lettere vægt end en prismekikkert med tilsvarende objektivdiameter. Ulemperne er det manglende binokulære syn samt mangelen på stativ, men den deles jo med prismekikkerten.

Brugervenligheden bør kunne forøges væsentligt ved at anvende et retvendende amiciprisme, i stedet for en almindelige diagonal. Et lidt større objektiv (f.eks. 50/250) ville ikke skade.

Da den lille 40/240mm ud over al måde har bevist, at den kan vise ting, som de fleste vil anse for værende umulige med en så lille håndholdt kikkert (og da i hvert fald en så lille håndhold prismekikkert!) under de givne forhold, så mener jeg, at man serøst bør overveje et håndholdt teleskop, som et alternativ til sin prismekikkert.

Thomas, Bornholm
Spatzek
Reactions:

Re: Håndholdt teleskop i stedet for prismekikkert?

Indlæg af Spatzek » 04 aug 2019, 22:56

Spændene Thomas. Minder mig om, at jeg “skrammelkassen” har et 50mm Unitron objektiv, dog f15, som jeg med ujævne mellemrum kigger på og tænker, om jeg ikke skulle til at få gjort noget ved den. Vil tro den er fra før 1965, men jeg har ikke pløjet de uendelige Unitron tråde gennem på Cloudynights om årstal mm. Tak for rapporten.
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 05 aug 2019, 21:15

Fint indlæg, du har nået at se rigtig meget på en enkelt aften.

Det håndholdte minder mig om en kikkert "Astroscan 2001" som kom frem i 70'rne. En 105 mm reflektor f/4.2, som kunne bæres og som blev meget populær en overgang.

Man behøver ikke altid en dyr opstilling. (Men den er nok ikke lige til at proppe i kufferten...)

gucfa_astroscan.jpg
gucfa_astroscan.jpg (161.15 KiB) Vist 507 gange
mvh
Lars
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 05 aug 2019, 21:27

De fleste objekter observerede jeg begge aftener, altså både fra Ålsgårde og Virum. Jeg kunne sikkert have nået at se meget mere, hvis jeg havde haft et lille stjerneatlas med mig. Eller bedre, en slags kombineret guidebog og atlas. Selv jeg kan ikke huske alle objekterne i hovedet. Alt, jeg så på de to aftener måtte findes ud fra hukommelsen alene. Der var sikkert især mange dobbeltstjerner, jeg kunne have fundet.

Thomas, Bornholm
Besvar