Nyt produkt Synscan Starwand.... Men er laseren lovlig?

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Henrik
Reactions:

Nyt produkt Synscan Starwand.... Men er laseren lovlig?

Indlæg af Henrik » 27 aug 2019, 20:02

Skywatcher har lavet et nyt lidt spændende produkt - Synscan Starwand med en grøn laser, som er forbundet til teleskopet, så man kan lave GoTo, ved at pege på himlen med dens grønne laser og teleskopet så følger med hvor man peger!

Det skulle være lovligt at sælge grønne lasere i EU under <1mW, så den burde være lovlig.

MEN på  Laserpointersafety skriver de at EUs 'General Product Safety Directive' begrænser consumer lasere til klasse 3R, 3B og 4 lasere, mens OVL skriver at det er en klasse 2 laser...?

Er der nogen der ved boget om det?

Mvh Henrik
Astrojensen
Reactions:

Re: Nyt produkt Synscan Starwand.... Men er laseren lovlig?

Indlæg af Astrojensen » 27 aug 2019, 21:00

Jeg ved i hvert fald så meget, at det vil være endog MEGET ildeset at bruge laseren til Kompedal Star Party..!

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 27 aug 2019, 22:16

Efter at have læst på diverse sider, så er min konklusion(og det er jo ikke sikkert at den er rigtig...) at det er lovligt at bruge en laser i danmark uanset styrke.
Kommer man op på 3B eller derover er der dog nogle strenge regler der skal følges.

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... x?id=22242

I 2015 er der nogle artikler om at folketinget ville gøre kraftige laserpointere ulovlige, men resultatet af det kan jeg ikke finde.

Et af de ting jeg også har bidt mærke i var at de på sikkerhedsstyrelsen har skrevet følgende:
Klasse 1 er tilladt at sælge som legetøj.

Laserpointere over klasse 2 svarer til laserlys med mere end en milliwatt styrke. Flere undersøgelser viser, at laserpointere over klasse 2 kan udgøre en risiko for varige øjenskader.

Som udgangspunkt må laserpointere over klasse 2 ikke sælges til forbrugerne, fordi de ikke er sikre at anvende. Sælger du alligevel laserpointere over klasse 2 til forbrugerne, skal du og producenten kunne dokumentere, at de er sikre ved forudsigelig brug.

Det er ikke nok at vejlede forbrugerne om, at produktet udelukkende er til professionelle. Du skal sikre dig, at det rent faktisk kun er professionelle, som køber laserpointeren.

Link til siden: https://www.sik.dk/erhverv/produkter/lo ... erpointere

Så er det lige hvordan man definerer professionelle.....

Men efter hvad jeg kan se, så er det en jungle.....

Håber ikke det gav mere forvirring....

Erland
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 28 aug 2019, 10:42

Jeg har selv gjort opmærksom på denne dims tidligere: viewtopic.php?f=46&t=1632
Det er vel mere den ulovlige BRUG af laser-pointer, der bør skrides ind over for
Henrik
Reactions:

Indlæg af Henrik » 28 aug 2019, 20:30

Hej Erland og Claus

Tak for svarene.
Som jeg læser det, må klasse 2 lasere sælges til private, men med advarsler på dansk

Det undrer mig bare at leverandører rundt omkring siger at de er blevet forbudt at sælge.

Nu er en 1mW laser heller ikke ret kraftig.
Hidtil har 10mW være minimum for at lave den synlige lysstribe, men det afhænger i min erfaring også meget af kvaliteten af laseren og/eller krystallet;
Jeg har fx. oplevet billige 50mW green lasers, som ikke var ret synlige

Mvh Henrik
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 28 aug 2019, 21:25

Det har du vist ret i Henrik
Er Starwand "kun" på 1mW?
Henrik
Reactions:

Indlæg af Henrik » 08 sep 2019, 22:54

Ja det påstår de i alt fald og eftersom den er certificeret må man vel tro på det.

Jeg har selv en gammel 5mW Orion laser af en lidt dyrere kvalitet. Den lyser klarere end de fleste 10-50mW jeg har sammenlignet med, så jeg tror kvaliteten af laserdioden, krystallen (som giver den grønne farve) og optikken betyder rigtigt meget for strålens synlighed.
Besvar