måling af relativ luftfugtighed

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

måling af relativ luftfugtighed

Indlæg af morten » 06 okt 2019, 12:04

Jeg prøver at eksperimentere med u-guided optagelse. Mest for sjov, da min guiding efterhånden er kommet ned på få korrektioner pr min.
TIl det kræver præcis beregning af atmosfærisk refraktion, og dermed gode målinger af temperatur og luftfugtighed.
Mit problem er, at jeg i øjeblikket har 4 sensorer i mit observatorium og de måler noget forskelligt (den nemme løsning er naturligvis at smide de 3 ud).
Temperatur er nemt, lufttryk ligeså, men relativ luftfugtighed.. Fugtigheden er meget lokalt bestemt, så jeg har brug for en lokal reference. I gamle dage brugte man hestehårshygrometer, som også var upræcis. Hvor finder jeg et apparat, jeg kan bruge som fugtigheds reference? Hvis alt andet glipper kan man jo lave et lukket kammer med vand i bunden, stoppe sensoren ind, og vide, at den skal måle 100%, men også her er fejlkilder. Inputs meget velkomne
Morten

Fandt noget som måske er brugbart. Dejligt Amish

Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Re: måling af relativ luftfugtighed

Indlæg af nightsky » 07 okt 2019, 12:00

Hej Morten,

Tjek denne om kalibrering og kontrol af en fugtighedssensor, her tester de en DHT-22 sensor. Tænker metoden kan kan bruges til andre sensorer.

Og her er linket
https://www.allaboutcircuits.com/projec ... ty-sensor/
Senest rettet af nightsky 07 okt 2019, 15:34, rettet i alt 1 gang.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 okt 2019, 12:31

@morten, et tørt + et vådt termometer er skam brugbart. Det er den gængse metode til søs, og enhver styrmand, incl undertegnede, har foretaget utallige målinger, mindst een hver 4. time.
/Rudi
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 07 okt 2019, 13:37

Jeg vil bare lige gøre opmærksom på at Aldi for tiden sælger et Hygrometer/termometer/dugpunktsmåler: https://www.aldi.dk/tilbud-og-spotvarer ... ticle.html
Det var især dugpunkts visningen der fangede min opmærksomhed
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 07 okt 2019, 13:47

Lars
Manger der ikke et link?
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 07 okt 2019, 15:35

Jo, det er nu sat ind og gentaget her
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 07 okt 2019, 17:41

Hej Morten.

Hvordan får du værdierne ind i dit tracking setup? Skal de overføres via en protokol eller??

Grunden til jeg spørger, er at som du selv skriver, så er tryk og temperatur nemme at måle med flere betydende cifre. Men relativ luftfugtighed, tja, der er et setup med et vådt og tørt termometer nok det mest nøjagtige.
Ydermere har jeg svært ved at se hvor stor indvirkningen af den relative del af vanddamp i atmosfæren, den nedre del, har at sige. En præcis modellering af atmosfæresøjlen man kigger igennem er næppe mulig, da f.eks også jetstrømmen som man jo kigger igennem, også vil have stor indvirkning.

Jeg kiggede også på denne:
https://emtoolbox.nist.gov/Wavelength/Documentation.asp

Læg mærke til at der i afsnit VI (6 for dem der ikke kan romertal) fremføres at en fejl på 50% på den relative humidity stadig vil give en værdi på luftens brydningsindex der er indenfor 1 ppm!!!

Men jeg ved jo selvfølgelig ikke hvilken model for atmosfæren AP kører med. Jeg tror dog at du med ret stor sandsynlighed ville slippe godt afsted med at angive en luftfugtighed til ca 90% (lige før vi dugger til!) som en fast værdi..

mvh
Jens
mvh
Jens
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 08 okt 2019, 05:35

nightsky skrev:
07 okt 2019, 12:00
Hej Morten,

Tjek denne om kalibrering og kontrol af en fugtighedssensor, her tester de en DHT-22 sensor. Tænker metoden kan kan bruges til andre sensorer.

Og her er linket
Jeg har indtil nu haft 2 DHT22 sensorer (en i observatoriet og en udenfor), og de er begge begyndt at måle helt i skoven efter ca 6 måneders brug. Kan ikke anbefales :lol:
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 08 okt 2019, 10:09

Vi er lidt off-topic.

DHT-22 er en billig sensor, og hvis det er købt i Kina via f.eks. E-bay er der en god chance for det at det er fup produkt/CE kopi.

Iflg. bla. denne fra Sparkfun, kan man komme ud for at de skal "ganstartes" om det gælder specifikt for DHT-22 ved jeg ikke.
https://cdn.sparkfun.com/datasheets/Sen ... _ReCon.pdf

Har selv brugt DHT-22, købt ved Adafruit, længe og har aldrig oplevet problemer. En indendørs og en ved observatoriets væg. D.v.s. ingen af dem står direkte ude i længere tid. Den rigtige luftfugtigheden kan jeg hente fra DMIs målestation, som står et par kilometer væk.
\Lars
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 08 okt 2019, 12:33

nightsky skrev:
08 okt 2019, 10:09
DHT-22 er en billig sensor, og hvis det er købt i Kina via f.eks. E-bay er der en god chance for det at det er fup produkt/CE kopi.
De var købt på en dansk hjemmeside som solgte Raspberry Pi's o.l. ting, så hvem ved hvor de får deres ting fra. Kan dog ikke huske hvilken hjemmeside, men jeg køber ikke den sensor igen. Sikke noget bras :mrgreen:
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 08 okt 2019, 21:55

Jens_Jacobsen skrev:
07 okt 2019, 17:41
Hej Morten.

Hvordan får du værdierne ind i dit tracking setup? Skal de overføres via en protokol eller??

Grunden til jeg spørger, er at som du selv skriver, så er tryk og temperatur nemme at måle med flere betydende cifre. Men relativ luftfugtighed, tja, der er et setup med et vådt og tørt termometer nok det mest nøjagtige.
Ydermere har jeg svært ved at se hvor stor indvirkningen af den relative del af vanddamp i atmosfæren, den nedre del, har at sige. En præcis modellering af atmosfæresøjlen man kigger igennem er næppe mulig, da f.eks også jetstrømmen som man jo kigger igennem, også vil have stor indvirkning.

Jeg kiggede også på denne:
https://emtoolbox.nist.gov/Wavelength/Documentation.asp

Læg mærke til at der i afsnit VI (6 for dem der ikke kan romertal) fremføres at en fejl på 50% på den relative humidity stadig vil give en værdi på luftens brydningsindex der er indenfor 1 ppm!!!

Men jeg ved jo selvfølgelig ikke hvilken model for atmosfæren AP kører med. Jeg tror dog at du med ret stor sandsynlighed ville slippe godt afsted med at angive en luftfugtighed til ca 90% (lige før vi dugger til!) som en fast værdi..

mvh
Jens

Kære Jens

Mange tak for den reference. Jeg tog det bare for pålydende, at der i AP manualen står at fugtighed er vigtig, super med rigtig information, tak for det.
APCC Ap's software tager data fra en anbefalet sensor som hedder THUM. Den kan bare ikke måle tryk som man må taste manuelt. MBox skulle også understøttes, men det har jeg endnu ikke fået til at virke, jeg ved det virker på 10micron.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 08 okt 2019, 22:26

Hvis du sliter med import av filen fra Mbox kan det være ett desimalseparatorproblem, det er dessverre ett ganske vanlig problem for oss her oppe i nord som bruker komma istedet for punktum.
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 09 okt 2019, 20:25

Xplode skrev:
08 okt 2019, 22:26
Hvis du sliter med import av filen fra Mbox kan det være ett desimalseparatorproblem, det er dessverre ett ganske vanlig problem for oss her oppe i nord som bruker komma istedet for punktum.
Hej Xplode, tak for tip. Den er jeg med på. Min astroPC kører amerikansk dato og decimal format.
De første versioner af APCC gik helt i sort på grund af kommaet. Det skulle være blevet bedre, men jeg har ikke prøvet at få PC'en til at tale dansk.

Morten
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 okt 2019, 13:48

Prøv engang at se denne spændende dims:
http://astro-optics.dk/lunatico-pocket ... atcher.htm
/Rudi
Besvar