Mit nye brugte OIII filter - hjælp!

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Mit nye brugte OIII filter - hjælp!

Indlæg af Per_Jensen » 30 okt 2019, 11:17

Jeg købte for et par måneder siden et Baader Ultra Narrowband 3.5nm HA filter direkte fra Baader, og jeg har været rigtig glad for det! Da jeg så at FLO havde et Ultra Narrowband 4.5 OIII filter i min størrelse til salg (customer return) tænkte jeg at det kunne jeg da lige spare lidt penge på!

Jeg modtager så filteret og ligger hurtigt mærke til at kanten på filteret er belagt/malet med et sort materiale. Jeg undre mig lidt over dette, da mit HA filter ikke har nogen belægning, og tilmed har en pil som viser hvordan filteret skal vende. De to filtre ligner så slet ikke hinanden på kanten! Jeg skriver lidt med Ole/Xplode og vi bliver enige om at det nok er bedst at tage lidt billeder og spørge Baader. Så jeg sender dem en mail med de billeder som i kan se nedenfor.

Baader svare følgende:

"Hello Per,

when inspecting the dielectric coatings from both sides it could be that this is a filter of our production.

However - we never paint the rim of the filter. Maybe the customer had done so because he thought he could improve the retro-reflection issue with other optical surfaces in the direct vincinity of the filter.

Conclusion: the filter is not in original condition - even if it were manufactured by us.

Possibly you still did strike a good deal - only imaging will show"

Min mistanke forstærkes nu (kunden hos FLO kunne have indleveret et andet filter, for derfor at få et 4.5nm OIII filter) jeg forwarder denne mail til FLO og de skriver følgende tilbage:

"Hi Per

We did miss the blackening of the edges but the filter is the correct filter Per. The blackening will not cause any problems with the filters performance but if you have any issues with it we will happily take it back"

Det er selvfølgelig fint at de gerne vil tage filteret tilbage, men hvis "bare" det er en modifikation er det jo okay med den kant, den hjælper jo mod reflektioner osv. Men jeg synes bare det ser for "prof" ud til at være en modifikation af en kunde. Kan dette være et helt andet filter, i dårligere kvalitet? Er der nogen af jer som kender filtre med denne belægning på kanten? Jeg kender simpelthen ikke nok til filtre til at vurdere, og hvordan kan FLO vide om dette i virkeligheden er det korrekte filter som de skriver?

Jeg har taget billeder med filteret og regner med at få kigget på dem i aften, så kan vi i det mindste bekræfte om det overhovedet er et OIII filter (tror jeg da)

Billede

Billede

Billede

Billede
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Mit nye brugte OIII filter - hjælp!

Indlæg af Rudi » 30 okt 2019, 11:39

Uha - det lyder spøjst. Men test da filteret, hvis det er "godt nok", så er der vel ingen grund til at sende det retur?

Hvis du tager et billede af IC1795 (fiskehovedet), så kan du sammenligne med mine O-III (ZWO) optagelser.
Vi har jo næsten samme setup, der ligger et 240 sek gain=139/T=-20°C her:

https://www.dropbox.com/s/ct7bop2zktg7t ... 1.fit?dl=0
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 okt 2019, 11:52

Jeg kunne sagtens bruge det, problemet er bare at det er solgt som Ultra Narrowband, altså 4.5nm. Det er også blevet betalt derefter. Hvis det viser sig at det ikke er det filter jeg har betalt for, men et med et bredere bånd, så er det jo penge ud af vinduet. Så hvordan vurdere jeg om det "godt nok" ? :)

Jeg kigger på dit data når jeg kommer hjem Rudi, og så uploader jeg også lige lidt af mit så kan vi da sammenligne. Jeg valgte dog Soul Nebula, lige ved siden af din fisk :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 30 okt 2019, 12:27

Ja, det er nok svært at afgøre, om det er et ultra narrow band ud fra et billede.
/Rudi
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 30 okt 2019, 13:44

Der er måske en herinde med et passende spektroskop som kan måle båndbredden for dig?
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 30 okt 2019, 18:34

Madsen skrev:
30 okt 2019, 13:44
Der er måske en herinde med et passende spektroskop som kan måle båndbredden for dig?
Ja det ville ikke være dårligt hvis der var nogen som havde sådan noget udstyr Madsen :)
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 okt 2019, 11:11

Jeg må indrømme at jeg hælder meget til levere det tilbage til FLO! Jeg kan ikke smide følelsen af at det kunne være et af de gamle ZWO filtre, som havde rigtig mange Halo's omkring stjernerne, hvilket dette filter også har. Måske en kunde så muligheden for at få sig et nyt filter og så indlevere det gamle.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 31 okt 2019, 11:37

Må vi prøve at se et eksempel på disse halo's?

Mit Baader 7nm H-alpha filter, giver også store haloer omkring de rigtig klare stjerner.
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 okt 2019, 11:55

Rudi skrev:
31 okt 2019, 11:37
Må vi prøve at se et eksempel på disse halo's?

Mit Baader 7nm H-alpha filter, giver også store haloer omkring de rigtig klare stjerner.
Jeg finder lige et frem når jeg kommer hjem Rudi.. Men mit 3.5 Halpha viser slet ingen Halo's
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 okt 2019, 12:11

En ting der dog kunne tale for at dette var det rigtige filter er dog at fokus var identisk mellem de to filtre, jeg testede det med Bethinov maske på.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 31 okt 2019, 16:57

Baader sitt 8.5nm OIII gir ganske kraftige haloer og det er vanlige att OIII gir haloer, det er det filteret som lettest gir halo rundt stjerner.
Hvordan 4.5nm OIII utgaven er i forhold vet jeg ikke og det er dessverre veldig lite sammenligninger på filtre der ute.

Det finnes ingen i Danmark som har Baader 8.5nm OIII som kunne lånt bort filteret til Per for sammenligning?
Brugeravatar
Chris_H
Reactions:
Geografisk sted: Porsgrunn, Norge

Indlæg af Chris_H » 31 okt 2019, 17:11

Mitt Baader Oiii (8.5nm) filter gir også haloer
Mvh,
Christian

Vixen Polarie Star Tracker
SkyWatcher AZ-GTi
Moddet Sony RX100M2
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 okt 2019, 17:25

Her er et jpeg af mit OIII master

Billede

Og her et jpeg af en enkelt frame (strukket) 180 sekunder gain 200

Billede
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 31 okt 2019, 17:26

Det skal siges, at det også sagtens kan være at filteret vender forkert, da der ingen indikator er pga den belægning som er der på. Men halo's er egentlig ikke problemet, min bekymring er mest om det er et Baader 4.5nm filter, eller et helt andet filter.. Og det finder jeg sgu nok aldrig ud af.
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 06 nov 2019, 09:25

Hvis nogen skulle være interesseret så kommer her lige en lille update. Jeg havde i går mulighed for at lave lidt flere tests af filteret. Jeg ville gerne udelukke så mange ting som muligt, så jeg prøvede mit filter af med begge mine coma correctors og uden nogen form for coma corrector eller andet glas, og jeg prøvede også at vende mit filterhjul for at tjekke om filteret vendte forkert. Alle disse ting gjorde intet ved stjernerne, der var kraftig halo på polaris på helt ned til 1 sekund exponering. Jeg sammenlignede mine 180 sekunders frames med Rudi's 240 sekunders og mine havde klart flere og mere tydelige Halo's.

Når Baader påstår at deres Ultra Narrowband serie er Halo free, og mit filter generere så kraftige halo's, og kanten på filteret ser ud som det gør tegner det altså mere og mere på at dette filter IKKE er det jeg har betalt for. Jeg har derfor fået arrangeret at filteret leveres tilbage.
Besvar