Lacerta FFB20plus - flatbox dimmer?

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
KimLang
Reactions:

Re: Lacerta FFB20plus - flatbox dimmer?

Indlæg af KimLang » 10 dec 2019, 22:01

Rudi skrev:
10 dec 2019, 21:07
Har lige sat et 12V PSU på dimmeren, den ser umiddelbart ud til at virke fint. "Flimrer" lidt ved 1%, men når jeg ikke rører potentiometeret, så virker den meget stabil.
Nu skal jeg lige finde et egnet kabinet til den.
Hej Rudi.
Jeg kører teleskopet i zenit og ligger bare lampen oven på tubus åbningen. Den lysende del af foil rækker ud over tubus yderside så det er let at centrere lampen ens hver gang.

Den sikreste måde at kontrollere at din kalibrering er god, er at lave en tidsserie at et stjernerigt felt. Slå autoguideren fra så stjernerne driver rundt i feltet. Lav nogle lyskurver for udvalgte stjerner i feltet og brug mange sammenlignings stjerner fra både billedmidten og ud mod kanten. Er din pol indstilling super god så flyt feltet rundt manuelt et par bueminutter ad gangen for hver 5. billede eller noget i den retning (men holde "test stjerne" og alle sammenligningsstjerner indenfor feltet) .
Hvis din differentielle fotometri ikke viser nogen ryk når du flytter på feltet (eller lader det drive) så er alt godt.
Viser lyskurverne pludselige spring i lysstyrke i takt med at du flytter rundt på feltet, så er der noget galt med flats.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 dec 2019, 09:21

KimLang skrev:
10 dec 2019, 22:01
...
Den sikreste måde at kontrollere at din kalibrering er god, er at lave en tidsserie at et stjernerigt felt. Slå autoguideren fra så stjernerne driver rundt i feltet. Lav nogle lyskurver for udvalgte stjerner i feltet og brug mange sammenlignings stjerner fra både billedmidten og ud mod kanten. Er din pol indstilling super god så flyt feltet rundt manuelt et par bueminutter ad gangen for hver 5. billede eller noget i den retning (men holde "test stjerne" og alle sammenligningsstjerner indenfor feltet) .
Hvis din differentielle fotometri ikke viser nogen ryk når du flytter på feltet (eller lader det drive) så er alt godt.
Viser lyskurverne pludselige spring i lysstyrke i takt med at du flytter rundt på feltet, så er der noget galt med flats.
God ide, det prøver jeg.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 21 jan 2020, 09:28

I går aftes skulle jeg så forsøge at lave flats med Lacerta boxen med dimmeren.

Til at starte med, fik jeg et shock, billederne så sådan ud, der var noget krimskrams i midten:
Billede

Jeg tænkte straks på Tintin og det tog lidt tid, før end jeg turde kikke ned på primær spejlet ;-)
Billede

Der var heldigvis ikke noget på nogle af spejlene, så jeg skruede forsigtigt kameraet af filter hjulet (så det kan skrues i på nøjagtig samme position igen).
Og som forventetm så sad der rim på glasset foran sensoren.
Billede

Det kunne nemt blæses væk med en gummi blæse bold, og kameraet blev sat i igen.

Dimmeren blev sat til 10% og to lag hvis t-shirt lagt foran Lacerta boxen.

Eksponeringstiderne for de forskellige filtre blev justeret, indtil gennemsnits ADU var på 2/3 af ADUmax, dvs \(\frac{2}{3}2^{16}=44 kADU\) samtidig med at max ADU ikke blev overskredet noget sted i billedet.

Det gav følgende eksponeringetider:
L 40 ms
R 120 ms
G 120 ms
B 140 ms
Ha 2500 ms
Oiii 1500 ms
VJohn 70 ms
Tom(ingen filter) 40 ms

Der blev optager 25 flats med hvert filter og ovenstående eksponeringstider samt til sidst, 25 flatdarks med tilsvarende tider.
Disse optagelser blev behandlet i AstroArt 7 og master korrektions frames lavet. Jeg havde allerede lavet darks tidligere.
De er anvendt med tilfredsstillende resultat på Arp 186 projektet fra i søndags, se https://www.astronet.dk/forum/viewtopic ... 756#p13756

Sådan ser f.eks L flat ud:
Billede
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 21 jan 2020, 10:52

Jeg tok en kikk på NGC1614 bildet ditt, det er fortsatt ikke optimalt selv om det ofte vil være godt nok, det ser ut som flats overkorrigerer av en eller annen grunn, som regel er årsaken att kalibrering ikke gjøres på rett måte, f.eks manglende eller feil darks.
Du burde også croppe bort kantene etter stacking :D
Screenshot_5.jpg
Screenshot_5.jpg (544.22 KiB) Vist 182 gange
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 21 jan 2020, 10:58

Tak for input Ole. Ja, kan godt se, at der stadig mangler noget. Jeg skal prøve at se nærmere på det næste gang. Og ja, billedet er ikke et skønmaleri, det handlede blot om at se buen i Arp 186 ;)
/Rudi
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 21 jan 2020, 15:29

Hej Rudi

Har du ikke noget støv i dit system eller er det objektet der ser sådan ud?
InkedRudi_LI.jpg
InkedRudi_LI.jpg (170.61 KiB) Vist 171 gange
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 21 jan 2020, 16:43

ClausKAF skrev:
21 jan 2020, 15:29
Hej Rudi

Har du ikke noget støv i dit system eller er det objektet der ser sådan ud?

InkedRudi_LI.jpg
Ringene kommer av att flats har overkorrigert dustmotes og en ender da opp med en del områder som blir for lyse.
Husk også på att bildet er strekt ganske ekstremt så det er som regel nesten ikke synlig i ett vanlig redigert bilde
@Rudi finner nok ut av årsaken ved litt prøving og feiling :)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 21 jan 2020, 17:50

Jeg tror mere, at det er reflektioner mellem filtre og linserne i min Sky-Watcher Aplanatic corrector.
Grunden til at de ikke alle er centrerede, er at teleskopet ikke er perfekt kollimeret.

Prøv engang at se dette billede.
Til venstre er L filter master flat, histogram justeret, så doughnuts er synlige.
Til højre er uden filter master flat, også histogram justeret, så doughnut er synlig.
Bemærk, i billedet til højre, er der kun een doughnut, så de andre må være forårsaget af L filteret?

Billede
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 21 jan 2020, 21:15

Den mindste donuten er støv på coverglasset til sensoren og dem store støv på filteret.
Det endrer fortsatt ikke på att flats overkorrigerer.
Jeg kan godt ta meg en kikk hvis du sender med 10+ av flats, dark flats, darks og lights
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 jan 2020, 04:38

Ja, det kan du selvfølgelig nok have ret i Ole. Jeg prøver lige at lave samme øvelse på et par af de andre flats senere i dag.

Jeg sætter stor pris på din hjælp Ole.
Enhver anden er selvfølgelig også velkommen til at se på data.

UPDATE: nedenstående zip-filer er slettet igen - jeg har stadig rå-data

Her er 10 stk af hver (zipfilerne fylder 2,21 GB i alt):
https://www.dropbox.com/s/9vtsfxrn11spb ... s.zip?dl=0
opdateret https://www.dropbox.com/s/io6hznw1ofyn4 ... s.zip?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1akkrqtjakaou ... t.zip?dl=0
https://www.dropbox.com/s/fu1ocyky2n9gb ... B.zip?dl=0
https://www.dropbox.com/s/qja8447opo3x0 ... G.zip?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jvuvu0ogxuwnm ... L.zip?dl=0
https://www.dropbox.com/s/fzzmqoo9qupbj ... R.zip?dl=0
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 22 jan 2020, 04:54

Har du dark flats kun til luminans?
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 jan 2020, 07:44

Jeg har selvfølgelig til alle flats eksponeringstider. øjeblik, så opdaterer jeg link overfor. Jeg er lige ankommet til Malmö kontoret, jeg lavede zipfilerne mens jeg fik morgenkaffe inden afgang fra Svendborg tidligere her til morgen.
@Xplode: flatdarks filen opdateret overfor. Igen - mange tak for at du orker
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 jan 2020, 08:22

...og jeg tror, at du har ret mht forskelligt støv på de forskellige filtre.
Her er samme analyse for alle master flats (jeg har glemt at lave en master flat for V-Johnson filteret, det laver jeg senere, har allerede taget de enkelte flats med filteret)

Billede
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 22 jan 2020, 17:19

Jeg ser att du har tatt flat darks ved +10C, kan du ta nye ved -20C?
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 22 jan 2020, 18:32

Arghhh - det er mig, som har kludret i det.
Jeg ringede til @Jens_Jacobsen da jeg opdagede rim på glasset. Jens pointerede også, at det var vigtigt at have samme sensor temperatur med flats som de andre frames. Så noget gik galt.
Jeg laver nye flats og darkflats, men nok ikke i aften. Er lige kommet hjem, efter en lang dag på kontoret i Malmø og en 25 års reception inde på Esplanaden.
Sofaen ser meget indbydende ud.
/Rudi
Besvar