Lacerta FFB20plus - flatbox dimmer?

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Lacerta FFB20plus - flatbox dimmer?

Indlæg af Rudi » 23 jan 2020, 08:26

Jeg brugte lidt tid på at søge på "flats darkflats temperature" og fandt flere argumenter for, at det ikke betyder "særlig meget" at sensor temperaturen på flats/darkflats er samme som for lights/darks.
Især ikke, når eksponerings tiderne er så lave som mine, da er det begrænset, hvor meget støj der kommer.
Men der er ingen, som nævner kameraets følsomhed som funktion af temperatur? Det har jeg tænkt lidt på. Hvis den ændrer sig, så har det helt sikkert betydning, idet man jo nok ikke kan regne med, at temperaturen hen over sensoren er homogen, der er sikkert gradienter.

Nå - jeg laver nye flats/darkflats i aften og kravler op på hesten igen. @Xplode: vi du fortsat gerne se på dat? Så deler jeg gerne de nye flats/darkflats.

Noget helt andet, jeg konstaterede jo rim/is på kameraet forleden. Er det tilrådeligt at anvende et varmebånd rundt om kameraet? Jeg er lidt bange for at tilføje varme og dermed termisk lufturo?
image.png
image.png (80.16 KiB) Vist 115 gange
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 23 jan 2020, 10:31

Du er oppe i 2,5sek på noen flats å da begynner jo temperatur å spille inn, jeg ser heller ingen god grunn til å ta flats ved f.eks +10C istedet for -20C heller?

Bare last opp bildene når dem er tatt så tar jeg en kikk.

I dag har "alle" kameraer med kjøling varme på frontvinduet for å unngå is på frontglasset, unntaket er vel ZWO som har kommet opp med en litt halvveis løsning som kan ettermonteres på noen kameraer :D
Det er bare snakk om å øke temperaturen såvidt for å unngå is så det skal normalt ikke kunne bli problemer med termisk lufturo, det er jo ikke snakk om ett stort varmebånd som settes på full guffe Rudi :lol:
ZWO sin løsning er tilpasset med tanke på strømstyrke så jeg vil anbefale den fremfor ett vanlig varmebånd.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 24 jan 2020, 10:49

Alle filerne ligger i denne zip:

https://www.dropbox.com/s/pjjw63bq142qt ... k.zip?dl=0

Jeg får først tid til at se på det i løbet af weekenden. De seneste dage har været meget hektiske.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 25 jan 2020, 21:27

Dimmeren som jeg købte, er lidt flimsy og beregnet til at blive indbygget i et kabinet. Da plastikken foran LCD displayet også virker meget skrøbeligt, så købte jeg en lille indbygnings æske med gennemsigtig låg. Dimmeren er lagt på et stykke skumgummi som også er brugt rundt om for at beskytte mod slag. Så nu en meget robust konstruktion.
Æsken kostede ca 70,- hos dkvolt.dk

87B3B4C9-45AC-4DE4-8DE9-8BD99180A16F.jpeg
87B3B4C9-45AC-4DE4-8DE9-8BD99180A16F.jpeg (125.08 KiB) Vist 76 gange
/Rudi
Besvar