Kuppel eller skydetag?

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskutioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående katagorier.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Kuppel eller skydetag?

Indlæg af Lindhard » 18 mar 2018, 19:29

Det blæser jo en del i Esbjerg, og der smutter mange stjerneklare nætter, fordi blæsten forhindrer mig i at observere. Kikkerten stikker op over væggen på mit skydetagsobservatorium, så vinden rigtig kan ruske i kikkert og dughætte, og så kan jeg bare lukke igen. Det ville jeg gerne kunne gøre bedre, samtidig med at jeg så småt har overvejet at stille kikkerten et andet sted, som er bedre end her i den nordlige del af Esbjerg og derfor skal have noget nyt.

Jeg har derfor overvejet, om det var bedre at få en kuppel, da det er min opfattelse, at der ikke er helt så store problemer, når man står i en kuppel. Der er jo mange, der bygger selv med kuppel, og man kan også købe færdige kupler/observatorier. Ingen af delene er billige, men hvis udgiften kan øge antallet af observationsaftener, så er det nok investeringen værd.

Jeg er så heldig, at er ikke kommer fugt i mit observatorium, det er isoleret og derfor tørt og behageligt, uanset om det er sommer eller vinter, frost, regn, storm eller varme og høj sol. Hvad med kuppelobservatoriet? Kommer der (ikke) kondens og fugt inde i kuplen – i hvert fald hvis man anskaffer sig en af de populære glasfiber/kunststofkupler? Bliver der ikke meget varmt derinde om sommeren, når der er hedebølge udenfor, og dybfrost når det fryser udenfor, og kan observatoriet – og især måske udstyret – holde til det? Kan kuplen – køb eller hjemmebyg – blive tæt og hvad med det mellemrum, der nødvendigvis må være, hvor kuplen drejer på ringen? Trækker, regner og blæser det ikke ind her?

Jeg har kigget en del rundt på nettet hos producenterne og i de forskellige fora, cloudy nights, astronomy forum og en del flere. Producenterne kan man nok ikke regne alt for meget med, de roser deres fantastiske udstyr og nedtoner eventuelle ulemper.
De forskellige fora er præget af den nævnte ”religion”. Der er folk, som ikke kunne drømme om at få sig en kuppel, næh deres glimrende hjemmebyggede haveskur med skydetaget er helt perfekt. Der er andre, der sværger til kuppelløsningen og bygger kuppel plus det hele selv, eller køber hel- eller halvfærdige observatorier, for så spiller det hele fint sammen, og man står i læ og hygger sig, selv om der er orkan udenfor.

Når man nærlæser debatten eller kontakter folk privat, er billedet et lidt andet. Hjemmebyggeriet blev ikke perfekt, det blæser/regner ind, der kommer fugt, kondens og råd, de valgte løsninger er kun halvgode, skydetaget/kuplen kører skævt, fordi det håndværksmæssige ikke var helt til UG etc. De, der køber færdige produkter, kan have problemer med firmaerne, som leverer mangelfulde eller ufærdige produkter, der mangler vitale dele, som først efterleveres efter mange måneders brokkeri, medens observatoriet står ufærdigt og ubrugeligt hen så længe osv.osv.

Hvad er erfaringerne her i forummet? Der er selvfølgelig mange forskellige opfattelser og holdninger til, om observatoriet skal være det ene eller andet, nogen har det fint med at stå i læ under spalten, andre vil have det vide udsyn til hele nattehimmelen og derfor have låget helt væk, men det er ikke så meget den del, jeg tænker på, men mere på, om observatoriet så har den kvalitet, man gik efter, om det er nemt og brugbart, og om der er særlige ting, man bør være opmærksom på, hvis man vil have sig en kuppel.

Hvorfor har i valgt den løsning I har, og ville I vælge noget andet eller gøre noget anderledes, hvis det var i dag?
mvh
Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Kuppel eller skydetag?

Indlæg af Jens_Jacobsen » 18 mar 2018, 21:10

Hej Lars.

Hvis jeg skulle vælge igen idag, så tror jeg at jeg ville vælget et skydetag.

Bevares, der er mindre vindfølsomhed i en kuppel, men fordelene ved skydetaget er flere:

Bedre seeing, især til planetobservationer.
Man skal ikke flytte kuplen regelmæssigt. Jeg ved at man kan få automatik til det, men hvorfor ikke blot bruge hele himlen.
Man kan se hele himlen og derved se stjerneskud (ildkugler) nordlys mm.. Og optrækkende skyer.
Meget simplere konstruktion.
Lettere at gøre tæt overfor fygesne og vejr og vind.

Så hvis man alligevel vil relokere til et sted med mindre vind, så hvorfor ikke fastholde skydetaget??

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 18 mar 2018, 21:41

Fuldstændig enig med Jens. Især det med, at man har fuld udsyn, gjorde at jeg valgte skydetag.
Og jeg tror at problemer med mug/råd er end for begge typer. Man skal sørge for en god ventilation i begge typer, noget jeg skal have forbedret i mit skur, det er for tæt.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 19 mar 2018, 18:15

Tak for svar, men det er jo religionen, som stikker hovedet lidt frem. :)

Der er jo folk som er i gang med nye observatorier med kuppel, og skriver begejstret om det, så helt slemt kan det vel ikke være?

Jens, har du problemer med din kuppel (udover måske at den er ved at være ældre), er der noget der er dårligere/anderledes end du havde ventet?
mvh
Lars
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 19 mar 2018, 19:01

Jeg vil ikke sige, det er religion at nævne fordele og ulemper. Selv har jeg ikke noget observatorium, men jeg er enig med Jens og Rudi i, at et skydetagsobservatorium for amatøren har væsentlige fordele i dets enkle konstruktion (billigt!), samt at det køler hurtigt ned, fordi spalten i praksis er hele tagets bredde, der er godt udsyn, etc.

Læser man de professionelles litteratur (og amatørernes!), så vil man hurtigt finde hints om, at kupler kan have væsentlige problemer, først og fremmest med dårlig seeing pga. varme, der stiger op gennem spalten, lige foran kikkerten, eller at der skabes turbulens i spalten ved høje vindhastigheder. Det led man meget af på Pic du Midi, f.eks. Kuplens store fordel ligger i beskyttelsen mod vind og dug.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 19 mar 2018, 19:15

Lars!!!! Nu ved jeg det, du sætter da bare en kuppel på dit nuværende skur. Så kan du bruge kuplen, eller skyde det til side, alt efter vind, vejr og humør 🤪
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 19 mar 2018, 19:27

Ha! Men ideen er faktisk ikke så tosset. Jeg har gået og rodet lidt med et observatoriedesign (kun på papirstadiet indtil videre), man kunne bruge BÅDE som skydetagsobservatorium OG som kuppelobservatorium.

Ideen er, at hele bygningen skal kunne dreje sig, altså virke som en stor kuppel. Skydetaget skal så kunne deles på midten og kunne skydes helt eller delvist ud til siderne, men fidusen er, at også sydvæggen er (eller kan være) en del af denne mekanisme, så man får frit udsyn ned mod horisonten, så man kan bruge en dobsonian i observatoriet. Så kan man dreje den høje bagvæg op mod vinden og på den måde få læ, samtidig med at man har godt udsyn.

Jeg ved ikke, om det giver mening, eller er helt sort?

Thomas, Bornholm
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 19 mar 2018, 19:38

Det, jeg lurer mest på lige nu, er hvordan man skal konstruere de to taghalvdele, så de ikke kan flyve af, når vinden kommer ind bagfra. Det må vel kunne lade sig gøre, det kan det jo på en kuppel. Dog er udfordringen her, at de to halvdele rager udenfor kuplen og derved rigtig kan fange vinden. I hvert fald i det foreløbige design.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 19 mar 2018, 20:42

Det kunne selvfølgelig være en mulighed at have kuplen ovenpå et skydetag, så man kunne bruge kuplen i blæst og køre det hele væk i stille vejr.

Men det ville vel være nemmere at anskaffe sig denne fætter i stedet for at hamre og save selv: http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/198-observatorium/2818-pulsar-observatorium-22-meter/
mvh
Lars
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 19 mar 2018, 21:04

Prisen er altså også hamper. Det bør kunne gøres for en brøkdel af den pris, hvis man selv svinger skruemaskinen.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 19 mar 2018, 22:59

Lindhard skrev:
19 mar 2018, 18:15
Tak for svar, men det er jo religionen, som stikker hovedet lidt frem. :)

Der er jo folk som er i gang med nye observatorier med kuppel, og skriver begejstret om det, så helt slemt kan det vel ikke være?

Jens, har du problemer med din kuppel (udover måske at den er ved at være ældre), er der noget der er dårligere/anderledes end du havde ventet?
Hej Lars.

Nej, den er faktisk i rigtig god stand. Hvis man husker at tjekke glasfiberen for små revner, hvilket der faktisk ikke har været så meget af de senere år, så skal den ikke have andet vedligehold end en gang vask. Hvilket klares med en børste med langt skaft.
Den bliver holdt på plads i blæsevejr med nogle skruetvinger, og det har fungeret problemfrit i mange år nu.

Jeg skiftede nogle af de gamle POM (et plasticmateriale) bøsninger til lukkeren sidste år, men har fået dem lavet for stramme, så kuplens lukker går lidt for stramt. De inderste bøsninger er stadig pom, og de er færdige. Jeg har teflon liggende til nye bøsninger. De bliver skiftet når vejret tillader.
Derudover, hvis jeg skulle lave noget anderledes, så ville jeg løfte hele observatoriet 20 cm over grunden, således en kan kunne komme ind under. Jeg bøvler lidt med mus (kan ses på diameteren af hullerne, rotter laver større huller), som syntes det er dejligt at grave sig ind under obs'et. Og så er fibercement pladerne der sidder som afdækning, dvs mellem den nederste bjælke og jorden, desværre smuldret. Jeg kigger på at skifte dem un med noget der hedder Cembrit. Det skulle holde lige så godt som gammeldags eternit.

Ellers er der ikke rigtig noget at klage over, ud over jeg snart kunne bruge en tilbygning til ekstra kikkerter!!
Og at det ikke har været brugt nok her i vinters!

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 19 mar 2018, 23:01

P.S
Jeg kiggede for år siden på et system til motorisering af kuplen, men er kommet til den opfattelse at det blot er endnu et system som kan gå i stykker. Så indtil videre foregår rotation + åbning og lukning ved håndkraft.
På et eller andet tidspunkt bliver det jo også en faktor, og så kan det være det ender med et "køleskab" a la Viggo!

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 30 apr 2018, 17:20

Jeg byggede et obs i 2015.

Jeg valgte et skydetag af ovenstående grunde, og fordi det syner af mindre, så selve bygningen ikke flasher det dyre udstyr indeni. Selvom en amatørastronom øjeblikkeligt kan se at det er et obs, så bliver alle andre overraskede over, at det ikke er et almindeligt haveskur med et par underlige pinde der stritter ud. Et par måske yderligere punkter til diskussionen.

Et skydetagsobs kan indeholde to kikkerter. Mit er 4x3,2m og indeholder to søjler.

Mht. vind har jeg monteret nogle klapper, som jeg kan klappe op for at give lidt ekstra læ, det virker om end ikke perfekt. Jeg kan slippe af sted med at fotografere i godt 10m/s, lidt afhængigt af vindretningen

Mht. fugt er der en anden overvejelse, som Michael Rask gjorde mig opmærksom på nemlig om observatoriet skal være tæt eller ventilleret. Jeg valgte et tæt og isoleret observatorie. Herved kan jeg holde det (lidt) opvarmet, og dermed frostfrit, og med en konstant relativ fugtighedsgrad når taget er lukket. Jeg har en overdimensioneret affugter med afløb ud af obs'et, som holder en relativ luftfugtighed på 50%, og som på en times tid får fugten ud af observatoriet selv efter en nat hvor det driver af dug. Der er intet der ruster, og min elektronik har det godt i det tætte observatorie. Mod nord har jeg bygget en kasse inde i obset, som indeholder PC'ere og anden elektronik som derved til en vis grad beskyttes mod faldende dug.

En anden pointe ved et isoleret skydetag, med ventillation oven på isoleringen er at observatoriet ikke bliver for varmt om sommeren, hvor solen bager ned. Her klarer skydetaget og isoleringen at holde temperaturen nede i et rimeligt niveau, og jeg har kun to gange målt høje temperaturer på først i 30'erne derinde.

Mht lave objekter, har jeg lavet en klap så jeg kan komme ned under 20 grader i syd, sydvestlig regning. Fordi observatoriet er 4m bredt kan der faktisk fotograferes lavt i ganske lang tid. Klappen kan naturligvis ikke bruges når det blaser fra syd/sydvest. Klappen vejer godt 70kg og er balanceret med to garageportfjedre via et snoretræk.

Taget er konstrueret som en plywood boks, omkring 6 spær, det er meget stift og vridingsstabilt. Hældningen er kun 5 grader (så jeg kunne nå mere af Abell2218, som jo er mod nord, d.v.s. i tagets regning. Jeg har sort tagpap på (æstetisk krav fra fruen, forsøgte med gråt - no-go!) det vejer ca 600 kg inklusive 10cm rockwool. Taget kører på 30 stk garageportruller, skinnen er skruet ind i en fals i en limtræsbjælke i fuld længde. Det har sat sig en anelse og der er knapt en cm mellem limtræet og tagets underkant. Lukket med børstelister. Mekanisk har det har fungeret fint.

Selve skuret skal også være stift, det har jeg lavet af en krydsfinersandwich omkring 95x45 reglar (jeg brugte nu spærtræ), Udenpå beklædt med samme brædder som sommerhuset (æstetisk krav). Skuret står på et støbt randfundament, og er i bunden isoleret med 20cm flamingo. Jeg har endnu ikke set mus, formodentligt på grund af randfundamentet. Gulvet ligger på strøer fra randfundamentet (Michael redede mig fra at bede om et støbt gulv). Man kan hoppe på gulvet uden at man kan se bevægelser af stjernerne i kikkerten. Gulvet indeholder nogle kasser til kablerne til kikkerterne.

Jeg er ret tilfreds med det obs, og fik god hjælp af Finn Nancke, Michael Rask og Søren Nilsson. Skulle jeg starte forfra ville måske jeg lave det 4x4 eller noget i den stil så jeg havde tag over bord og skærm. På den anden side er det min erfaring at der kan stå noget lidt varmere luft under den del af taget som ikke er åben i lang tid og give lokal turbulens, så det er en god ting at det er muligt at rulle taget stort set helt af.

Det er en dejlig proces at bygge sig et observatorie, det kan du roligt glæde dig til.

Morten
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 06 maj 2018, 21:40

Hvad med en blanding?

Altså en kuppel som kan foldes sammen?

http://cherrymountainobservatory.com/Assets/Flash/Dome1.gif
Erland Kruse Hansen