Adapter spørgsmål

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskutioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående katagorier.
Besvar
Adam
Reactions:

Adapter spørgsmål

Indlæg af Adam » 26 mar 2018, 00:30

Jeg er stadigvæk begynder i hobbyen, men jeg overvejer lidt at få en Mak 127 - med 1.25"....jeg ved ikke hvad det hedder, men det hedder nok ikke en focuser på en mak.

Jeg har en 2" barlow lens til mit nuværende teleskop. Findes der en 1.25" til 2" adapter , så jeg også kan bruge den på Mak'en ? Eller gør man det ikke ?

Det er lidt vildt at en Mak 150 koster det samme som 2 stk. Mak 127...
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Adapter spørgsmål

Indlæg af rudi » 26 mar 2018, 05:57

Selv om du kan finde en 1,25" til 2" konverter, vil jeg gætte på at du får en kraftig vignetering da 1,25" systemet ikke kan belyse hele 2" barlowens felt?
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 26 mar 2018, 22:07

Tak.
Betyder det så at det er en dårlig ide at bruge DSLR med 1.25" focuser?
Det gør man måske ikke?
Ellers skal man have en Mak eller SCT på omkring Ø 150mm, før der er en 2" focuser på dem. Det er dyrt.
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af rudi » 27 mar 2018, 07:24

Hej Adam,
Jeg tror ikke, at det ligefrem er en dårlig ide. Jeg tror bare at viegneteringen vil være lidt mere udpræget end på et system med 2" fokuser. Her må nogle af de kloge på forum træde til?

Tværtimod syntes jeg, at det er godt, at du vil begive dig ind i astrofoto, du skal blot finde dig en passende 1,25" adapter til din DSLR.
Ring til en af vore hjemlige forhandlere, de er alle super gode til at vejlede.

Hvis du googler lidt, vil du hurtigt finde nogen, der har taget astro fotos på et system med 1,25" fokuser.
https://stargazerslounge.com/topic/1497 ... servation/
/Rudi

Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 27 mar 2018, 18:20

Hej Adam

En Mak er perfekt til at optage planeter, sol og måne og ikke optimal til deepsky. Hvilket grej har du i forvejen?

mvh John
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 28 mar 2018, 11:59

Tak Rudi og John.

Jeg har også tænkt på et teleskop til planeter. Det er dem jeg ikke kan se ordentligt med det grej jeg har.

EQ3, SW 150/750 PDS newton med 2" microfokuser, 2" 2x Barlow, Risingtech cam med 224 Sony sensor.
Og en lånt SW ED80, som jeg bruger mest, selvom det ikke er så tit. Jeg tror ED80 passer bedst vægtmæssig til EQ3.
Jeg er ved at producere et par kontravægte, så jeg også kan bruge SW 150/750 med mindst mulig kontravægt på EQ3.

Jeg satser på astrofoto af DSO og videofilme planeter og stacke dem, selvom det ikke er blevet til så meget endnu. Stort set kun Orion tågen, flere forsøg med Jupiter og DSLR billeder med objektiv.
Ikke noget specialt, men nok til at jeg bliver glad :-)
Det foregår trods alt i mit køkkenvindue i en lejlighed på 4 sal i København, ikke helt i centrum af byen - jeg ved godt at det er langt fra optimalt, men sådan er det.
En Mak eller SCT ville måske være lidt nemmere at tage med ud, hvor der er mørkt.

Jeg har set lidt flere youtube videoer om Mak og SCT teleskoper og DSLR. Jeg tror alle de teleskoper ( ikke for $tore) har et 1.25" rør, som man skruer visual back på, med forskellige kamera adaptere.
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 05 maj 2018, 15:47

Det er måske helt til grin, men der er lidt forbedring i forhold til for et år siden :-)
Det lykkedes kl. 4 i morges at se Jupiters bånd på min 600D skærm.

Jeg har ellers forsøgt i et år med alle kamera indstillinger, med webcam, Rising Tech astro cam og 600D, 2x barlow for at få højere f værdi, uden held. Hvid plet.
Men nu har jeg tildækket støvdækslets åbning næsten helt med en klud ( som på billedet) så der har været en ca. 2cm bred åbning tilbage og der dukkede Jupiters bånd op på Canons skærm.

Jeg ved ikke hvordan I andre gør, men at skrue ned for eksponering og gain er ikke nok. Jupiter enten er for lys eller for mørk.

Sjovt nok - jeg kan sagtens tilpasse eksponering og gain, så jeg kan se månens overflade, men ikke Jupiters.

Jupiter 2017 2018.JPG
Jupiter 2017 2018.JPG (50.01 KiB) Vist 132 gange
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af rudi » 05 maj 2018, 17:01

Hvorfor i alverden blænder du ned med kluden 😳

Det gavner vist ikke opløsningsevnen...

Er det fordi du ikke kan bestemme lukketiden, når du optager video med DSLR?
/Rudi

Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 05 maj 2018, 18:45

Jeg kan ikke se de bånd på en anden måde.

Jeg kan godt bestemme det hele på Rising Tech cam, men det har ikke hjulpet endnu. Det kamera har det samme imx224 Sony sensor, som ZWO ASI 224 MC. Det kører bare på USB2 og ASI 224 USB3.
Jupiter er en hvid plet, som bliver mørkere og forsvinder helt til sidst, når jeg prøver at justere lukketiden eller gain eller andre indstillinger i softwaren, uden at vise tegn på Jupiters bånd undervejs.

Det lykkedes så i morges at se dem, ved at lave teleskop åbning 2 kvadrat centimeter stor.
Det er også første gang jeg kunne se dem uafbrudt på skærmen. Normalt dukker de op med et par sekunders mellemrum et kort øjeblik.

I lægger ud med et f11 teleskop og sætter en 3X Barlow på, så det bliver til f33, så I har måske slet ikke de samme problemer :-) Jeg skal blænde ned fra f5 eller f7,5 - jeg ved ikke om det er årsagen.
Man få i hvert faldt bedre dybdeskarphed når man blænder ned, kan jeg huske fra fotografi kursus for 30 år siden.

Mht. DSLR video indstillinger - jeg må læse lidt mere i instruktionsbogen om video indstillinger. I går i mørket, har jeg kun skruet B/W helt ned, men det har ikke været nok. Jeg må læse om man kan vælge lukketiden eller ISO, når det er video. Hmmm, måske med APT? Det skal jeg lige kigge på.
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 07 maj 2018, 13:30

Jeg fandt ISO indstillinger i går i 600D video menuen. Det er blevet lidt bedre og uden kluden :-)
Det vedhæftede billede er filmet, for ikke at sige "taget", med Canon.

Begejstret af succesen :-) har jeg tilsluttet astro cam, men jeg kunne ikke få det samme resultat.
Der er Gain, Exposure time, man kan trække i histogrammet i begge ender, lysstyrken, kontrast - er der andet vigtigt som jeg har overset?
Selvom jeg har trykket på alt man kan trykke på.
Er Gain det samme som ISO?
MVI_4207_pipp AS RS copy.jpg
MVI_4207_pipp AS RS copy.jpg (2.76 KiB) Vist 88 gange
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af rudi » 07 maj 2018, 14:02

Ja, det ser da meget bedre ud. Går ud fra at du har sat ISO ned?
/Rudi

Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 07 maj 2018, 14:50

Ja, på Canon har jeg sat ISO ned.

Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med astrocam for at kunne se Jupiters bånd.

Jeg har lige tænkt på noget som jeg aldrig har været sikker på.
Alle de ting man sætter på focuseren, skal de skubbes helt ind i bund?
F.eks Barlow har et ret langt 2" stykke som skal ind i extenderen. Er det mening at man skal håndjustere hvor dybt den skal ind?
Og astrocam kan også justeres ind og ud, der er også en lille extender ring som skal skues på cameraets front, så der måske også er noget jeg gør forkert.

Hvis der f.eks er noget med brændepunktet mellem den forreste teleskop linse og Barlow ( det justerer man så med focuseren) og så mellem Barlow og camera sensor? Er det muligt at astrocam er sat for lidt eller for langt ind, så billedet altid er dårligt?

Astrocam sensor er også mindre og forstørrer/crop'er mere end Canon's DLSR sensor.
Besvar