Visual Observations Of Planetary Nebulae

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Visual Observations Of Planetary Nebulae

Indlæg af Lindhard » 29 nov 2018, 18:06

Det er altid godt med en ny bog.

Der var på Cloudy Nights en omtale af en bog om plantetariske tåger ”Visual Observations Of Planetary Nebulae” skrevet af en kendt amerikansk amatør Kent Wallace, som tidligere har skrevet bøger om disse tåger.

Den måtte jeg selvfølgelig straks bestille, og i dag landede den så postkassen.

vis1.jpg
vis1.jpg (84.3 KiB) Vist 155 gange

Bogen er en sag på næsten halvandet kilo, den er i ”Letter” format 21.5 x 28 cm – det er næsten i A4 format – og er på 500 sider.

Det er en tekstbog. Der er ingen billeder, men der er data og beskrivelser for de 1059 tåger, der er med i bogen. Det er næppe praktisk at stå med bogen ved kikkerten, men den er givetvis et godt opslagsværk, som kan hjælpe med planlægning af observationerne.

Her er som eksempel omtalen af en af mine gamle favoritter NGC 6572

vis2.jpg
vis2.jpg (256.62 KiB) Vist 155 gange

Der er et godt indeks med muligheder for opslag på betegnelse, navn og forskelligt andet, så det er ret simpelt at finde det, man leder efter, uanset om det er M 27 eller MPA 1921+0132.

Jeg glæder mig til at se nærmere på værket.
mvh
Lars
Astrojensen
Reactions:

Re: Visual Observations Of Planetary Nebulae

Indlæg af Astrojensen » 29 nov 2018, 18:20

Jeg har også bestilt den for nogle dage siden. Den er undervejs, iflg. Ebay, så den lander nok snart her.

Thomas, Bornholm
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 06 dec 2018, 21:32

Har modtaget min i dag. Et digert værk, må man sige, som nok skal komme til nytte som inspiration til nye observationsmål.

Dog må jeg sige, at jeg er SVÆRT skuffet over niveauet af observationerne i bogen. Forfatteren bruger næsten udelukkende lave forstørrelser og ser ingen eller meget få detaljer i tågerne. Et eksempel, som jeg tager, fordi jeg selv så den i går aftes, er IC 2149. Han observerer den med en C8'er med 200x og ser blot en lille tåge, uden centralstjerne. I går kunne jeg med 420x på min 63mm Zeiss NEMT se centralstjernen... Dette går igen i hele bogen og ingen steder har jeg fundet ham bruge højere forstørrelse end 254x og dette på en 20" dobson! Bogen er altså komplet værdiløs, hvis man tænker på at bruge den som inspiration ud fra beskrivelse af detaljemængden i tågerne. Selv så klare og detaljerede objekter som Eskimotågen, NGC 7662 og Katteøjetågen bliver beskrevet som nærmest helt detaljeløse!!!

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 06 dec 2018, 22:24

Enig, Thomas.

Bogen vil gøre mest gavn på skrivebordet som planlægnings- og inspirationshjælp, den er kke særlig grundig i beskrivelserne.
mvh
Lars
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 09 dec 2018, 22:14

Jeg har haft lejlighed til at studere "Visual Observations..." nærmere – tiden skal jo gå med noget i regnvejret – og som nævnt af Thomas er bogen måske ikke helt optimal i sine beskrivelser.

Thomas nævner tidligere i tråden IC 2149 som eksempel og skriver:

"Dog må jeg sige, at jeg er SVÆRT skuffet over niveauet af observationerne i bogen. Forfatteren bruger næsten udelukkende lave forstørrelser og ser ingen eller meget få detaljer i tågerne. Et eksempel, som jeg tager, fordi jeg selv så den i går aftes, er IC 2149. Han observerer den med en C8'er med 200x og ser blot en lille tåge, uden centralstjerne. I går kunne jeg med 420x på min 63mm Zeiss NEMT se centralstjernen... Dette går igen i hele bogen og ingen steder har jeg fundet ham bruge højere forstørrelse end 254x og dette på en 20" dobson!
Bogen er altså komplet værdiløs, hvis man tænker på at bruge den som inspiration ud fra beskrivelse af detaljemængden i tågerne…"

I bogen står der om tågen

"Observed IC2149 at the buried water tank off highway 229, California on 02/19/90 with the 8” f/10.0 SCT. Also observed IC 2149 at Navajo Flats, California on 01/25/ and 12/20/92 with the 8” f/10.0 SCT. At 62.5x , it has a stellar appearance, direcly visible, requiring the O-III filter to idenify it as a PN. Strong response to the O-III filter. Good response to the UHC filter. Fair response to the H-beta filter. At 100x, a very small disk is visible. The PN exhibits a strong blinking effect. At 200x, the disk is more evident, bright and featureless. No central star is visible."

Han bruger muligvis for lav forstørrelse, som Thomas også er inde på.

Jeg har været en tur rundt forskellige bøger for at se, hvordan IC 2149 beskrives andre steder.

I ”Burnham’s Celestial Handbook” er der ingen tekstbeskrivelse, tågen nævnes blot i et skema som ” I.2149 [Planetary nebula] S, vb, diam 10”, mag 10; central 07-star 14m”.

The Night Sky Observer’s Guide” omtaler IC 2149 således

”12/14” Scopes 275x: IC 2149 is bright and easily visible, appearing round and nearly stellar. High power reveals a well defined bluish disk and a central star that sparkles in and out of visibility with changing seeing conditions.

16/18" Scopes 300x: This is a bright but small planetary with a nice bluish tint. The disk is elongated 15” x 10° ENE-WSW and brighter near the center, where the central star may be held with direct vision.”

I ”Observing Handbook and Catalogue of Deep Sky Objets” står der

”This small, bright planetary forms the center star of an M-shaped asterism. At 200 x in 15 cm it is barely distinguishable from a star. 25 cm will show a faint blue halo surrounding the sharply concentrated, nearly stellar center. The halo is elongated in pa 75° in 30 cm, about 15° long. The central star is barely visible above the bright central condensation.”

Annals of the Deep Sky” har godt tre sider om tågen og skriver vedrørende det visuelle:

”With a visual magnitude of 10.6 and an angular size of about 34 x 29 arcseconds, observers will need to use as much magnification as possible to study this unusual planetary nebula. An
O III filter wouldn’t hurt either. Insofar as observable detail is concerned, that will depend on the usual observing variables.
Ideally, one should be able make out an outer tenuous corona with an elongated enhancement within and the glimmer of the 11th-magnitude central star. On the plane of the sky, the
elongation is ENE to WSW.”

"Interstellarum Deep Sky Guide" skriver

”Sichtbar mit 4” … Grösse 12”. Zentralstern 11,1. Erschient blau bei niedriger Vergrösserung. Niedrig vergrössen und mit OIII-Filterblink identifizieren, sehr hoch vergrössern ohne Filter für Details.”

Sue French skriver i ”Deep-Sky Wonders”:

”IC 2149… lies 38’ west-northwest of the reddish orange star Pi (xt) Aurigae. In my 5.1-inch refractor at 63x, it’s a bright, minuscule, aqua nebula with a brighter center. At 234x, the nebula is elongated, somewhat brighter near the central star, and widest at the west-southwestern end.
With my 10-inch reflector at 299x, IC 2149 is brighter along the long axis, especially in the eastern half. An oxygen III filter helps improve contrast at lower magnifications.”

Martin Griffiths anfører i "Planetary Nebula and how to observe them"

”Even in higher powers IC 2149 is still almost stellar with a hint of extension but nothing more, no central star visible, but it's colour changes slightly, going from gray to a slight blue cast”.

(Jeg har taget citatet fra Cloudy Nights og ved ikke hvilken kikkert Martin har benyttet).

Observing at Skyhound” ( internetside for Sky Tools 3) siger:

”Minimum requirements to detect: 4-inch scope under suburban skies. IC 2149 is a small, bright planetary nebula with something to offer in telescopes of all sizes. At low magnification IC 2149 appears as just another 11th magnitude star, although experienced observers may be able to recognize something odd about its color. At magnifications higher than 120x a tiny, elongated disk becomes apparent, surrounding a bright central star. At magnifications between 120x and 350x look for a quite striking "blinking" effect as you switch between viewing directly and with averted vision. When viewed directly only the star is visible; when you look to the side a bit (averted vision) the egg-shaped nebula pops into view.
Because the star tends to dominate the view, using an OIII filter can be a great help because it dims the star nearly to invisibility against the background of the nebula.
At higher magnifications the nebula takes on a bar shape and in larger apertures tiny extensions can be glimpsed off each end"

På "Cloudy Nights" er der mange indlæg om tågen – også fra Thomas - samt diverse tegninger og fotos. Her er brugt kikkerter i alle størrelser, især større, men Thomas viser en detaljeret tegning af tågen gennem en 94 mm ved 742 x forstørrelse. En anden af de faste folk på CN har også set tågen i en 4”, dog ved 180x, hvor han også kunne se centralstjernen. Mindre kikkerter er ikke nævnt i denne forbindelse, så vidt jeg kunne konstatere.

En skribent med en 17.5” så ikke centralstjernen, men man må formode, at det skyldtes, at vejrforholdene ikke var helt i top.

Jeg har selv set IC 2149 nogle gange, men har ikke brugbare noter herom, så det må komme an på nye observationer, når vejret bliver til det. Jeg satser dog på, at 14” vil vise ”det hele”.

”Værdiløs” er nok en hård kritik, man må gå ud fra, at forfatteren skriver det, han kunne se, men konklusionen på alt det her er nok desværre, at ”Visual observations…” ikke er så god, som man kunne ønske. Jeg må nok fraråde at bruge penge på den. I hvert fald hvis man vil bruge bogen som oplæg til observationer.

Køb i stedet en af de mange andre bøger, der findes om planetariske tåger, eller – for det er vel der, vi er på vej hen – gå ”nettet” igennem, for der er tusindvis af hjemmesider med forslag til og observationer og oplysninger om f.eks. planetariske tåger.

Eller allerbedst: gå ud og se på dem selv!
mvh
Lars
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 09 dec 2018, 22:51

Måske er jeg hård i min kritik, men jeg havde forventet mig mere af en SÅ engageret observatør, når han gider bruge så meget tid på at skrive en så omfattende bog. Han har været interesseret i planetariske tåger i mange år og kan ikke have undgået at have læst om eller mødt observatører (O'Meara, f.eks.), der har brugt meget høje forstørrelser på planetariske tåger for at se detaljer.

Til hans forsvar kan måske nævnes, at seeingforholdene i ørkenerne i Californien ofte ikke er særlig gode, i modsætning til, hvad vi danskere går og forestiller os. Det har jeg i hvert fald ladet mig fortælle af Jon Isaacs og Daniel Mounsey. Dette kan til dels forklare, hvorfor han ikke bruger høje forstørrelser, når han observerer derfra, men kan ikke forklare, hvorfor han slet ikke gør det, da de kystnære områder i Californien ofte har ekstremt god seeing og IC 2149 og andre små, klare planetariske tåger nemt kan observeres fra f.eks. forstadsområder, da de ikke kræver supermørk himmel.

Her er den originale tegning (lavet i MS Paint...) af IC 2149, lavet efter observationer med en 94/1300mm akromat med 742x forstørrelse, 27. og 28. Januar 2011 fra min daværende baghave i Østermarie på Bornholm. Som ses, ser man let centralstjernen og endda detaljer i tågen med denne åbning, hvis man gider bruge tilstrækkelig forstørrelse og luften er i orden.

https://www.cloudynights.com/uploads/ga ... _22841.jpg

Thomas, Bornholm
Besvar