Light Pollution Filter.

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
proshot
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Light Pollution Filter.

Indlæg af proshot » 12 dec 2018, 23:22

Hej med jer...

LED og sparepærer til gadebelysning, kelvin etc...

Jeg har nogle LED lygtepæle ved side vejen (koldt lys), og nogle lygtepæle med gullige lys ved landevejen. Har en hjørnegrund helt ud til vejene...

Mit spørgsmål er så, hvilket CLS filter der kunne bruges. Har det en betydning når vi snakker LED og glødepærer lyskilde! Findes der light pollution filtrer som gør det bedre alt efter hvad type lyskilde der forurener natte himlen?
Mvh. Berk

Jo større udfordring, jo større sejr...
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Light Pollution Filter.

Indlæg af Lars Malmgren » 13 dec 2018, 00:12

Det her filter er det eneste jeg pt har fundet, der specifikt er lavet så det spærrer for det blå i LED lysene.
https://www.firstlightoptics.com/light-pollution-reduction/idas-d2-light-pollution-suppression-filter.html

Bemærk, at IDAS har flere generationer af LPS filteret, og du skal bruge det der har betegnelsen LPS D2.
Der findes både et LPS-V4, LPS-P2 og et LPS-D1, men ingen af disse er optimeret mht LED lys.

Jeg har selv købt filteret, men har endnu ikke brugt det.
Det kniber med tiden, desværre.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
proshot
Reactions:

Indlæg af proshot » 13 dec 2018, 00:22

Tak for hurtig svar Lars...

Kunne være fedt hvis der fandtes en combi filter til begge typer lys...

Ikke andet for end at prøve og se hvordan billederne bliver.
Mvh. Berk

Jesper
Reactions:
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper » 13 dec 2018, 12:12

Er det ikke muligt at lave optagelser med sit foretrukne astrocam - uddrage relevant
data angående farvespektrum og derved bedre ramme det filter der passer bedst til de lokale forhold?
vh. Jesper
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 13 dec 2018, 12:54

Jesper skrev:
13 dec 2018, 12:12
Er det ikke muligt at lave optagelser med sit foretrukne astrocam - uddrage relevant
data angående farvespektrum og derved bedre ramme det filter der passer bedst til de lokale forhold?
Det vil kræve en spektrograf, da dette instrument opdeler lyset i farver/frekvenser.
Men det er nok en udfordring at måle isoleret på himmelbaggrunden uden stjerner osv.
I stedet kunne man måle direkte på de gadelamper, som man har i nærheden.

Men det er allerede gjort af filterproducenten.
Bemærk at på siden, som linket åbner, vises en graf.
Den blå kurve på grafen repræsentere hvid LED og de orange or røde er natrium-lamper.
X-aksen er bølgelænden, dvs lysets farve. Og Y-aksen er intensitet.
Den grå kurve viser hvor filteret spærrer hhv tillader lyset igennem.

For LED ses en meget tydelig spids ved lidt over 450 nm, og den spærres af filteret.
Den næste blå top er delvis spærret.
Men det er den først blå spids, som andre filtre ikke spærrer for, og derfor er netop dette filter nok det bedste, hvis man har LED lamper i gadebelysningen.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
proshot
Reactions:

Indlæg af proshot » 06 jan 2019, 15:16

Mange tak for svar gutter... Jeg bliver nød til at teste nogle filtrer af, da jeg ikke kan tage billeder med mere end 30 sek expo på iso 400 i haven.

Er bare bange for at det kommer til at blive dyrt i den sidste ende. Kunne være så fedt hvis der var en i nærheden af køge, som jeg kunne låne et clip on filter til (canon 600D) og teste det ud. Eller om personen kom forbi, så ville der være pizza, kaffe etc og en go snak :D hehe...
Mvh. Berk

DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 06 jan 2019, 19:16

Astrobackyard.com Trevor har et skriv om filtre og en test af et clip in filter på sin side: https://astrobackyard.com/optolong-l-pro-filter-review/
Mvh.
Keld
Brugeravatar
proshot
Reactions:

Indlæg af proshot » 06 jan 2019, 22:36

DrawsACircle skrev:
06 jan 2019, 19:16
Astrobackyard.com Trevor har et skriv om filtre og en test af et clip in filter på sin side: https://astrobackyard.com/optolong-l-pro-filter-review/
Hej med dig Keld...

Jeg har 4 lygtepæle ved min hjørnegrund. Den først er kun 8 meter væk. Så jeg ville helst prøve at teste, for at se om det vil afhjælpe den støj jeg får. Et clip on filter er for dyrt, til at jeg vil spendere 3000kr på diverse mærker og specs.

HAr læst en masse guides, som i har været flinke til at linke til, men ville bare være dumt a mig at købe filter, og det så ikke er godt nok. Så skal jeg jo købe igen, og igen til jeg rammer plat :/
Mvh. Berk

DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 06 jan 2019, 23:21

Har samme problem, hjørnegrund med have ud til et t-kryds med tre gadelygter der alle ser ud til at være skubbet bagover så jeg kan se lige op i pæren på hver af dem :cry:
Har overvejet om jeg skal bede kommunen om at få dem rettet til så der ikke kommer direkte lys ind i haven, alternativt en sæk over dem - men det er ikke lige til uden alt for mange undrende blikke.
Mvh.
Keld
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 18 jan 2019, 09:30

Måske dette kunne være løsningen: https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=20&t=1099
Besvar