Nye dubletter

Generelt om alle typer linse teleskoper
Besvar
outlook
Reactions:

Nye dubletter

Indlæg af outlook » 01 jan 2018, 14:22

En tendens og et længe ventet tiltag er tilblivelsen af en 5" dublet for de visuelle, omend de også kan bruges fotografisk med en
reducer/flattener. Som dublet er det nødvendigt med en "langsommere" refraktor end man ser med en triplet. Fordelen er indlysende nok, at en dublet for det første er lettere og ikke så toptung som en triplet. Og for det andet køler den hurtigere ned til omgivelsernes temperatur, hvad en triplet dog også kan gøre, hvis den er oliefuget. Men derudover er en dublet lettere at justere og kollimere, hvad man ikke uden et vist fagkundskab skal gøre med en triplet.

Denne dublet har en række mærker annekteret. Jeg tror det var amerikanske StellarVue som introducerede den selvom objektivet vist nok kommer fra Kina.

Billede

ED glasset er dog japansk, nemlig Ohara fpl-53 og glasset det er parret med er en lanthanum type som skulle matche ED elementet så farvefejlen minimeres. Brændvidden er lige under meteren, så vi havner for en dublet på omkring de f/8 som er passende for en ED dublet, hvis også aberrationerne skal være nogenlunde under kontrol. Ud over StellarVue og under navnet "Access" har også Altair Astro fået denne refraktor i butikken.

Billede

Navnet er et andet, men det er stadig samme refraktor eller i hvert fald objektivet. Mekanisk kan der være afvigelser som tubus ringe og fokuser. Tyske TeleskopService har også refraktoren på programmet og det er fint nok. Den er billigere her end hos de to andre kombattanter. Hvad man kan diskutere og som nok er en smagssag, er udformningen af fokuseren eller rettere farven af samme, nemlig hvid på dele af den. Det falder ikke i min smag, men jeg er jo lidt konservativ i den retning. Den er dog tandstangsbaseret og ikke en Crayford, så det er altid noget. Altair Astros udgave af fokuseren er heldigvis sort som det ses på billedet.

Men fine, især visuelle instrumenter, det er de og nogle interessante nyheder. Jeg kan ikke lade være med at sammenligne dem med en go gammel kending fra først i halvfemserne, nemlig Astro-Physics 130mm f/8 EDT, der dog er en triplet med glassorter som ikke fås mere, men med et design og en korrektion som var ideel for typen.

Billede

Det er faktisk ikke let i dag, da glasset som ED elementet er parret med endog kan overstige værdien af ED elementet, i hvert fald for typen Oharas fpl-51. Fpl-53 er dog 3 gange dyrere end fpl-51. Der er kommet en anden type, fpl-55 som har lignende egenskaber som 53 har, men lettere at forme. Andre glas fabrikanter har lignende typer, men andre navne.

Sjovt er det imidlertid, at vægten ikke er faldet trods anvendelsen af to elementer i stedet for tre. A-P'en vejer omkring de 7-8 kg afhængig af bestykning og det gør dubletterne også. Dubletterne er luftspalter, men den dag i dag ved jeg stadig ikke med sikkerhed om min A-P er med luftspalte eller oliefuget. I hvert fald er spalten så smal, at man sikkert kunne vælge om det skulle være med luft eller olie. Det tilbød firmaet i hvert fald den gang op til starten af halvfemserne. Glastyperne tillod nemlig, at alle overflader er sfæriske. Min er fra 1991 og stadig fremragende.

Det er de nye dubletter sikkert også til det de er beregnet til. Skal en binoviewer bruges er en 2x barlow nok også nødvendig i enden af bino'en, men det er også en god ide, når planeter, sol og måne skal studeres nærmere. De behøver ofte stor forstørrelse og derfor er en lang brædvidde og lidt mere åbning for mere lys som en 5" også en go ide.
Astrojensen
Reactions:

Re: Nye dubletter

Indlæg af Astrojensen » 01 jan 2018, 16:04

Ja, de har været på min radar et stykke tid. Især modellen fra Altair Astro ser virkelig godt ud. Og så har den et stort okularudtræk, der kan hamle op med de store, moderne 2" okularer og binoviewere. Det er faktisk også en tandstangsmodel og ikke en crayford.

En ting, du glemmer at nævne, er den gode pris. Mellem 12-16.000. Mindst for modellen fra Teleskop-Service, mest for Altair Astro. Stellarvues pris ligger vist et sted derimellem. For et teleskop, der stærkt nærmer sig den berømte Takahashi FS-128 eller FC-125 i ydeevne, men til 1/3 af prisen, er det fabelagtigt.

Overvejer stærkt en Altair 125, som jeg vil montere på min Zeiss 1b, så jeg får en slags "fattigmands- APQ 130". :mrgreen:

Den eneste ulempe, jeg umiddelbart kan komme i tanke om, er at de muligvis har ret meget sfærokromatisme (Gaussfejl) i rødt, så de ikke er så velegnede til solobservationer i H-alpha som en almindelig, langbrændviddet Fraunhofer.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af rudi » 01 jan 2018, 16:12

Kan I levere links til forhandlere?
Jeg har selv fundet nogle men er ikke sikker på at det er de rigtige.
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 01 jan 2018, 17:35

Er Altair'en ikke en triplet, og derfor lidt udenfor kategori?

Dermed ikke sagt at den kan være bedre korrigeret, både for farve og diverse andre ubehageligheder..

Men 2000 devaluerede engelske pund for en triplet med FPL-53 lyder fornuftigt. Og 10X60 søger---
mvh
Jens
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 01 jan 2018, 18:22

Altair'en er en doublet. Tråd på CN: https://www.cloudynights.com/topic/5813 ... try7947809

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af rudi » 01 jan 2018, 18:36

Tak for interessant post. Ryger lige på listen over interessante tubus når jeg engang skal finde en afløser til min bette 5” newton når EQ6’eren engang er sat op.
/Rudi
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 01 jan 2018, 22:39

Astrojensen skrev:
01 jan 2018, 18:22
Altair'en er en doublet. Tråd på CN: https://www.cloudynights.com/topic/5813 ... try7947809

Thomas, Bornholm
Der er en anden og længere tråd her med Stellarvue Access: https://www.cloudynights.com/topic/5954 ... ccess-125/
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 12 feb 2018, 12:45

Hvis man vil have sådan en fætter er det nu man skal slå til. Dennis som bor i Europa (ham med "supercharging" af binoviewere fra Cloudynights ) har en TS til salg efter hans specifikationer og med 3" sort R&P fokuser! Men se selv her:

https://www.cloudynights.com/classified ... hanum-apo/
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 12 feb 2018, 13:51

outlook skrev:
12 feb 2018, 12:45
Hvis man vil have sådan en fætter er det nu man skal slå til. Dennis som bor i Europa (ham med "supercharging" af binoviewere fra Cloudynights ) har en TS til salg efter hans specifikationer og med 3" sort R&P fokuser! Men se selv her:

https://www.cloudynights.com/classified ... hanum-apo/
Allerede solgt - det gik stærkt :o :shock:
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 12 feb 2018, 16:50

Lige præcis den var også et ualmindelig godt køb. Håndselekteret optik, specialfokuser, ekstra lang backfocus, osv.

Thomas, Bornholm
Besvar