Nyt legetøj!

Generelt om alle typer linseteleskoper
Besvar
Per_Jensen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

#1 Nyt legetøj!

Indlæg af Per_Jensen » 04 jun 2020, 18:04

Efter en lang rejse med postnord (omtrent en måned!) har jeg endelig modtaget mit nye legetøj! Nu skal jeg bare vente på lidt mørkere aften/nætter! :)

Billede
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Torben Taustrup
.
.
Reactions:

#2 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af Torben Taustrup » 04 jun 2020, 18:07

Tillykke med teleskopet. Det bliver nogle lange lyse nætter ;)
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Per_Jensen
.
.
Reactions:

#3 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af Per_Jensen » 04 jun 2020, 18:10

Torben Taustrup skrev:
04 jun 2020, 18:07
Tillykke med teleskopet. Det bliver nogle lange lyse nætter ;)
Mange tak Torben, og du har så evigt ret :lol:
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
DrawsACircle
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

#4 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af DrawsACircle » 04 jun 2020, 18:21

Tillykke med det nye legetøj Per, det er “kræs”!
Jeg skulle til at skrive at det var hurtigere at tage et smut til Tyskland for at hente teleskopet, men nååh nej :D
Vi starter loge ud med at fejre det med 50mm regn :)
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
Per_Jensen
.
.
Reactions:

#5 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af Per_Jensen » 04 jun 2020, 18:24

DrawsACircle skrev:
04 jun 2020, 18:21
Tillykke med det nye legetøj Per, det er “kræs”!
Jeg skulle til at skrive at det var hurtigere at tage et smut til Tyskland for at hente teleskopet, men nååh nej :D
Vi starter loge ud med at fejre det med 50mm regn :)
Haha jeg sad lige og tænkte over det Keld, så mange dejlige nætter! Samme dag som jeg modtager det, så vender det hele :lol:
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#6 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af Rudi » 04 jun 2020, 22:06

Tillykke med bæstet. Glæder mig til at se, hvad du kan få ud af den.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#7 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af Jens_Jacobsen » 06 jun 2020, 09:34

Hej Per.

Tillykke med den nye kikkert. Jeg tror optikken og teleskopet er "storebror" til den 80 mm triplet med FPL-53 jeg købte for noget tid siden. Jeg opdagede at uden en god flattener var feltet temmeligt krumt, meget for krumt til et Canon APC kamera. Med en lille, ca 10 mm CCD gik det. For at kikkerten rigtig spiller, skal der en flattener til.

Iøvrigt er optikken i min 80 mm overordentligt god, helt farveren, Vega er f.eks helt hvid, uden antydning af farvede kanter. Der er heller ikke bare antydningen af blåstik på farveoptagelser. Husk at lave en stjernetest med rigtig høj forstørrelse (brug et 3-5 mm okular) og tjek at bøjningsringen er koncentrisk og helt rund. Ellers kan du have et linseelement der er i spænd eller blot dårligt. Hvis du har det, skal den returneres, da en triplet er meget svær at justere uden fagkundskabelig erfaring. Så tjek den endeligt!

Igen tillykke, det bliver spændende hvad du får ud af den.
mvh
Jens
Per_Jensen
.
.
Reactions:

#8 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af Per_Jensen » 07 jun 2020, 11:47

Jens_Jacobsen skrev:
06 jun 2020, 09:34
Hej Per.

Tillykke med den nye kikkert. Jeg tror optikken og teleskopet er "storebror" til den 80 mm triplet med FPL-53 jeg købte for noget tid siden. Jeg opdagede at uden en god flattener var feltet temmeligt krumt, meget for krumt til et Canon APC kamera. Med en lille, ca 10 mm CCD gik det. For at kikkerten rigtig spiller, skal der en flattener til.

Iøvrigt er optikken i min 80 mm overordentligt god, helt farveren, Vega er f.eks helt hvid, uden antydning af farvede kanter. Der er heller ikke bare antydningen af blåstik på farveoptagelser. Husk at lave en stjernetest med rigtig høj forstørrelse (brug et 3-5 mm okular) og tjek at bøjningsringen er koncentrisk og helt rund. Ellers kan du have et linseelement der er i spænd eller blot dårligt. Hvis du har det, skal den returneres, da en triplet er meget svær at justere uden fagkundskabelig erfaring. Så tjek den endeligt!

Igen tillykke, det bliver spændende hvad du får ud af den.
Hej Jens,

Mange tak! :) Jeg har også været på udkig efter en god flattener/reducer, TS selv foreslår denne her: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ormat.html

Dog er jeg villig til at smide lidt ekstra hvis bare jeg kunne finde en bedre, det er desværre bare en jungle og jeg synes ikke at jeg kan finde reviews :)

Teleskopet fik jeg billigt igennem en ven her fra Astronet, og han mente at der nok skulle laves lidt justeringer til linsecellen, men heldigvis bor jeg tæt på Aalborg og "Kikkert-teleskophuset", og de ville gerne kigge på det :)
Hvor slemt, hvis der overhovedet er noget ved jeg ikke før jeg har haft den ude under en stjerne, så vejret må gerne snart blive lidt bedre :)
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#9 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af Jens_Jacobsen » 07 jun 2020, 13:47

Hej Per.

Jeg bruger sådan en reducer som denne:

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... weite.html

Uden reducer tegner 80mm'eren således med et Canon 7D:

Billede

Hjørnerne ser således ud:
Billede

Med Tele Vue reducer er det meget bedre:

Billede
mvh
Jens
Brugeravatar
outlook
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sønderborg

#10 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af outlook » 07 jun 2020, 14:21

Tillykke med det nye legetøj! En 107mm f6,5 triplet med masser af plads til andet "legetøj" som en binoviewer osv. er slet ikke noget dårligt valg.
"Uendeligt er universet og menneskets dumhed, dog er jeg ikke så sikker på det første!" Einstein
Per_Jensen
.
.
Reactions:

#11 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af Per_Jensen » 14 jun 2020, 09:16

Jeg havde teleskopet ude under Vega i går aftes, og både med 4mm okular, og kamera så mine ringe faktisk perfekte ud! Så "startest" er krydset af.
Men jeg kan godt se hvad du mener @Jens_Jacobsen der skal en flatener til! :lol: Den kommer på lager i morgen, så bliver den bestilt sammen med en adapter til min sesto sensor motor fokus!

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ormat.html
DrawsACircle
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

#12 Re: Nyt legetøj!

Indlæg af DrawsACircle » 14 jun 2020, 15:23

Min kone ryster på hovedet når jeg siger “nu har jeg alt det jeg skal bruge”, jeg mangler dog lige netop den reducer du har bestilt Per, jeg benytter TS’ 2” flattener til min TS 115 APO, giver ganske fint resultat og er rimelig taknemmelig at justere ind i forhold til fokus. Men jeg kan ikke få plads til M42 og Orion på ASI533 sensoren uden reducer (kan jeg nu ikke helt alligevel).
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
Besvar