Jeg tænkte mig vist ikke om...

Generelt om alle typer linseteleskoper
Brugeravatar
Nive
Reactions:
Geografisk sted: Morsø
Kontakt:

Re: Jeg tænkte mig vist ikke om...

Indlæg af Nive » 13 jan 2019, 07:25

Tillykke med det nye og tak for det dårlige vejr (nå ja det var det jo i forvejen ) :D
Hilsen Nils Vest
Brugeravatar
Nive
Reactions:
Geografisk sted: Morsø
Kontakt:

Indlæg af Nive » 13 jan 2019, 07:26

Tillykke med det nye og tak for det dårlige vejr (nå ja det var det jo i forvejen ) :D
Hilsen Nils Vest
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 13 jan 2019, 12:51

Tillykke med det lille bæst Thomas. Kan du ikke lave en bette skriv om hvad du forventer dig af kikkerten, i forhold til hvad du allerede har? Eller er det bare for at samle som så mange andre :D
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 13 jan 2019, 19:15

Viggo T skrev:
13 jan 2019, 12:51
Tillykke med det lille bæst Thomas. Kan du ikke lave en bette skriv om hvad du forventer dig af kikkerten, i forhold til hvad du allerede har? Eller er det bare for at samle som så mange andre :D
Jo da. Primært købte jeg den for at have noget med noget mere "punch" i end min 63mm Zeiss, men som samtidig var mere moderne og langt mere transportabelt end min gamle 85mm Zeiss apokromat. Samtidig ville jeg gerne have en middellang brændvidde, da det i min erfaring giver mange fordele for den visuelle planetobservatør, når man ikke skal slås med stærke barlowlinser og korte okularer, for at komme op på en rimelig forstørrelse.

Primært forventer jeg helt klart at bruge den til sol- , måne- og planetobservationer på almindelige hverdage, hvor der måske ikke er energi til at slæbe noget større grej ud eller observationsforholdene er ustabile. Her er den korte afkølingstid i en dublet helt klart en enorm fordel. Jeg oplevede ofte, at den optisk ekstremt fine TMB triplet, jeg havde til låns, ikke kunne nå at køle tilstrækkeligt ned i løbet af en kortere session, til at den reelt opnåede fuld ydeevne, og faktisk ofte ikke var så meget bedre end min gamle 80mm f/15 Vixen akromat (!!!!), som den kunne være, hvis den fik lov til at køle ordentlig ned. Dette var især tydeligt ved solobservationer i H-alpha, hvor 80mm'eren ofte havde kendeligt højere kontrast! Årsagen var naturligvis sfærisk aberration, forårsaget af uens afkølede linser i tripletten. Da de indre overflader i denne var ret stærkt krummede, pga. den korte brændvidde, var den overordentlig følsom for det. Den var også meget følsom for brug af korrekt diagonal og okular. I virkeligheden skulle den nok have været opstillet i et observatorium, så den altid var afkølet og klar til brug, men det virker en smule overdrevet for en 4" refraktor, der kun er godt en halv meter lang i sammenfoldet tilstand... Vægten var til gengæld i observatorieklassen, da den fuldt køreklar vejede over 12kg! :shock:

Til sammenligning vejer den nye Altair kun omkring 6-7kg, når den er kampklar. Længden er lidt mindre end min gamle 80mm f/15 Vixen og tubus lidt tykkere. Den skulle sidde fint på min Zeiss 1b eller min Vixen GP montering.

Den gamle 85mm Zeiss, der i forhold til sin apertur er et uhørt kraftigt planetteleskop, har for længst vist mig, at det absolut bedste planetteleskop (i de små åbninger) er en langbrændviddet apokromat. De er LANGT mindre følsomme for afkøling, fokusfejl, seeing, okularer og meget andet, end de moderne typer med kort brændvidde. Dette har jeg gang på gang kunnet konstatere ved direkte sammenligning. Drømmen har derfor været af få et moderne instrument, med alle dettes fordele, såsom moderne coatning, let opbygning, mikrofokuser, osv., men samtidig med lang brændviddeforhold. Der har været fornyet interesse for denne teleskoptype i de senere år, men i reglen kun fra producenter af teleskoper i den øvre prisklasse, hvor jeg ikke kunne være med. Kasai kom frem med netop denne model, som nu Altair har, for et års tid siden, men prisen i Japan var højere og skulle jeg lægge told, fragt og moms oveni, havnede jeg på omtrent det dobbelte af, hvad jeg har betalt for Altair'en. Teleskopets data var overordentlig interessante, men den høje pris afskrækkede mig. Da så jeg så Altair'en til den meget lave pris, bestilte jeg den øjeblikkeligt. Er det vitterligt det samme teleskop som Kasai's version, så er det med den optik og til den pris nærmest en revolution. Min Tjekkiske ven Alexander Cupcko, der selv har designet optik, har, på basis af de mest sandsynlige glastyper (de billigste!!!), beregnet en polystrehl på 0,97 - 0,98! I en 102mm apokromat til under 6000kr er det helt uhørt. Især fordi den samtidig er udstyret med et kraftigt 2,5" okularudtræk og udtrækkelig dughætte. Hvordan de laver det til den pris, er mig en gåde.

Om nu alt dette bare er luftkasteller og dagdrømme, finder vi ud af, når det ankommer - eller rettere, når det engang klarer op, efter at det er ankommet.

Thomas, Bornholm
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 16 jan 2019, 20:21

Teleskopet ankom i går aftes. En af naboerne ringede og fortalte, at der lå en stor pakke hos ham, adresseret til "Thomas Jensen, Gudhjemvej 35", afsendt fra England... Bingo, den er vist til mig. Hvordan man som afsender så kan forveksle 35 med 58 må stå hen i det uvisse...

Nå, men tro det eller ej, jeg kunne se Månen gennem huller i skyerne om aftenen, så jeg fik givet den et kortvarigt first light under dårlige forhold.

Optikken er IKKE de rene luftkasteller og dagdrømme! Med 168x (6.7mm ES82) kunne jeg ikke se nogen farvefejl overhovedet. Selvom teleskopet kun havde kølet af nogle få minutter, viste det skarpe og rolige billeder, hvilket er meget bemærkelsesværdigt. Jeg kunne ikke foretage en rigtig stjernetest under de ekstremt dårlige forhold, men jeg kunne kortvarigt se Procyon og køre billedet ud af fokus og se, at ringene var koncentriske, så kollimeringen er i orden.

Jeg har lagt en del billeder op på CN og også en del målinger af teleskopets fysiske dimensioner og vægt:

https://www.cloudynights.com/topic/6461 ... -ed/page-4

Thomas, Bornholm
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 25 jan 2019, 20:57

Jeg har nu kunnet bruge teleskopet adskillige gange og således kunnet danne mig et rimelig godt indtryk af, hvordan det yder. De foreløbige erfaringer er ekstremt positive. Teleskopet har meget ringe farvefejl, der stort set kun bliver synlige med over 200x og kun på klare objekter og da kun svagt. Til prisen er det 100% acceptabelt. Især fordi optikken i øvrigt tegner ekstremt skarpt, med MEGET høj kontrast og særdeles lidt spredt lys. Månebillederne er krystalklare, med enormt høj kontrast og selv med 561x (2mm Sky-Watcher LER okular) er billedet stadig skarpt og absolut brugbart og ikke det ringeste udtværet, på trods af den voldsomme overforstørrelse. Dette tyder på god polering af optikken.

Der er lidt sfærisk aberration, men tilsyneladende ikke nok til at sænke kontrasten mærkbart, i hvert fald ikke på Månen. Ved 561x kan man spore en *ganske* lille miskollimering, fordi diffraktionsringene er en smule lysere på den ene side af stjernen. Selve stjerneskiven er en lille smule hexagonal, hvilket tyder på, at optikken er en lille smule pinched, men måske forsvinder det i varmere vejr. Det må tiden vise. Optikken er kollimerbar, men kompressionsringen er fastlåst med en form for lak eller locktite, så jeg kan ikke selv uden videre rode med den, uden først at finde en metode til at opløse lakken, eller hvad det nu er.

Rent mekanisk fungerede det ikke med den aftagelige midtersektion, der skulle skrues ud og i. Gevinderne var meget fine, gik temmelig stramt, og man kunne meget nemt komme til at beskadige dem permanent, hvis man tabte den. Men ved et ualmindeligt gigantisk lykketræf har man brugt et okularudtræk, der har M68x1 (Zeiss/Baader) gevind i okularenden! Jeg kunne derfor uden videre fjerne og permanent pensionere den aftagelige midtersektion og i stedet bruge to Baader M68 forlængerrør i enden af okularudtrækket. Den ene 80mm, den anden 40mm, altså tilsammen samme længde som det 12cm lange midterstykke, men langt mere fleksibelt og først og fremmest langt lettere at bruge ude i nattemørket, uden risiko for teleskopet eller okularudtrækket. Sidstnævnte er i øvrigt enormt solidt og komplet ligeglad med, at der hænger en Zeiss binoviewer med to okularer og en Baader/Zeiss prismediagonal ude for enden af tilsammen 120mm forlængerrør. Der er ikke spor af vaklen eller slør og selv med al den ekstra vægt og længde, er fokuseringen let og ubesværet. Jeg har erstattet den medfølgende 2" adapter med en Baader Clicklock. Luksus, men teleskopets kvalitet retfærdiggør det absolut.

Der medfulgte ikke en søgekikkert, men jeg brugte en lille 6x30 fra samlingen og fandt, at til teleskopets formål, måne- og planetobservationer, var det fuldt tilstrækkeligt. Jeg har købt en 6x30 med 90° amiciprisme, så det bliver lidt mere bekvemt. Sådan en lille søger vejer næsten ingenting og jeg er lidt overrasket over, hvor skarpt den tegner. Der er fjederbelastet X-Y justering i holderen, så man kan justere den på få sekunder. Den kan også roteres, så man altid har bekvemt indblik.

P.T. er teleskopet monteret på min Zeiss 1b montering og kombinationen fungerer fantastisk fint, især hvis man ikke skal skifte objekt hvert andet øjeblik. Det hele ser ud som om, det var lavet til hinanden.

Ed Ting, der i mange år har prøvet et utal af teleskoper og skrevet anmeldelser af dem på sin side https://www.scopereviews.com/ har engang sagt, noget af det, der hurtigst afslørede, om et teleskop var godt, var, hvor hurtigt han ønskede, han var færdig med at teste det, så han bare kunne bruge det til at observere med. Efter det kriterie er den nye Altair 102 f/11 ED fremragende, for da jeg havde fået de første kig på Månen, kunne jeg næsten ikke rive mig løs fra okularerne i binovieweren og glemte næsten alt om at teste. Det fik mig til at mindes et andet af Ed Tings ordsprog: "Når du kigger i en god apokromat bliver verden stille og du har ikke travlt med noget som helst andet" (eller sådan cirka). Da jeg havde Petavius i okularerne på Zeiss-binoen og seeingen var næsten perfekt ved 150x og jeg kunne se detaljer i siderne på rillen i Petavius, greb jeg mig gentagne gange i simpelthen at glemme at trække vejret. Begrebet "åndeløs skønhed" er ikke grebet ud af den blå luft.

Summa summarum: Et til prisen overordentlig fremragende teleskop. Kan varmt anbefales, hvis man er parat til at ofre lidt ekstra på et par Baader M68 forlængerrør og en søger og har en god montering allerede.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 25 jan 2019, 22:52

Det lyder rigtig godt, Thomas.

Godt at høre, at tingene ikke behøver koste en større bondegård for at være i den gode ende.

Det kunne lyde som om Zeiss opstillingen er i underkanten af det brugbare?
mvh
Lars
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 25 jan 2019, 23:38

Lindhard skrev:
25 jan 2019, 22:52

Det kunne lyde som om Zeiss opstillingen er i underkanten af det brugbare?
? Hvor får du det indtryk fra? Jeg synes, de fungerer rigtig godt sammen og jeg er temmelig kræsen i den forbindelse. Jeg vil gerne have mine teleskoper stabilt monteret, så monteringen skal efter min mening nok ikke være mindre, men jeg har også haft teleskopet på min Vixen GP montering og selve monteringen havde ingen problemer med den. Teleskopet er ikke særlig tungt. Stativet var dog for svagt, så indtil jeg får et kraftigere stativ til GP'en, så er det 1b'eren jeg bruger. Stativet til 1b'eren er ekstremt solidt og stift, uden at være tungere, end at jeg kan bære stativ+montering ud og ind samlet uden større besvær.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 26 jan 2019, 00:01

Jeg forstod denne sætning som om der måske kunne være rystelser hvis du flyttede på kikkerten
P.T. er teleskopet monteret på min Zeiss 1b montering og kombinationen fungerer fantastisk fint, især hvis man ikke skal skifte objekt hvert andet øjeblik.
mvh
Lars
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 26 jan 2019, 08:31

Nåå - næh, rystelser er der ikke af betydning, men pga. teleskopets længde og fordi det er en tysk montering (altså typen), så flytter okularudtrækket sig jo en del, både i højde og sideværts, når man ændrer position på himlen. Det kan blive til en del flytteri og rumsteren hver gang. Man kan sidde bekvemt i næsten alle positioner, men det er mest bekvemt at observere det samme objekt i længere tid.

Thomas, Bornholm
Besvar