En "hurtig" Altair

Generelt om alle typer linseteleskoper
Besvar
olafsen
Reactions:
Geografisk sted: 3 die fra solen

En "hurtig" Altair

Indlæg af olafsen » 13 mar 2019, 15:42

Hej forum,

Efter at have fået svar på forskellige mail, omkring en Altair 102 ED f11, valgte jeg at bestille den hos Altair Astro i Norwich, det skete middagstid i mandags. Stor var min forbavselse, da teleskopet blev leveret i dag13:30, men det var ikke synsforstyrelser, der stod virkelig en DHL mand uden for døren.

Jeg tror faktisk ikke at de har sfsendt det i mandags, jeg modtog en mail, at kontoret var lukket mandag, da de hele weekenden havde været til Practical Astronomy Show i Kettering.

Der er så dog sket det at der ikke er medsendt en diagonal, jeg også bestilte, det har jeg skrevet om, så hører jeg nok fra dem.

Teleskopet er sluppet godt fra turen, der er ingen skader, så det skal blive spædende at støde på noget ”stjernevejr”.

Allerede nu mens jeg skriver, er der besvarelse om diagonalen, den er sendt separat og er åbenbart bare lidt senere på den.

Jeg vil gerne takke Thomas (som også har købt et) fordi han deler sine opdagelser og erfaring på forummet. Det var en italiener på CN der skrev om teleskopet, og det er langt fra sikkert at jeg lige med det første selv ville have stødt på den oplysning, at Altair nu lavede dette ED teleskop.

Mvh
Henning
mvh/Henning
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: En "hurtig" Altair

Indlæg af Lars Malmgren » 13 mar 2019, 16:05

Det er dælme kundeservice!

Diagonalen er nok kommet med alm post, da den ikke er så stor.
Dvs PostMord og leverance hen ad juni-juli :twisted:

Tillykke med røret, det forklarer vejret :lol:
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
olafsen
Reactions:

Indlæg af olafsen » 13 mar 2019, 16:47

Ja Lars det med vejret beklager jeg, jeg ved godt at det er et skråplan at komme ind på at købe astro i marts, det hele burde koncentreres til omkring 24/6, der er alligevel så mange hekse i luften.

Ak ja diagonal engang med tiden, når jeg tænker mig om er det klart nok den er sendt for sig selv, da tapen på teleskopkassen ikke var brudt.

mvh
Henning
mvh/Henning
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 13 mar 2019, 17:34

Tillykke med "dyret". Hvis den er af samme kvalitet som min, så skal du nok blive glad for den. Hvilket serienummer har din? Det står på objektivfatningen, man kan se det, når man skubber dughætten tilbage. Min er nr. 0018.

I øvrigt kan jeg anbefale helt at fjerne det 12cm lange mellemstykke og skrue okularudtrækket direkte i tubus og så bruge to M68x1 forlængerrør i okularudtrækket. Jeg bruger et på 80mm og et på 40mm, men man kan sikkert også bruge to på 60mm.

Billede

2" okularadapteren har jeg skiftet ud med en M68x1/2" Baader Clicklock og det spiller bare.

Thomas, Bornholm
olafsen
Reactions:

Indlæg af olafsen » 13 mar 2019, 20:20

@Lars Malmgren Jeg vil gerne undskylde, jeg fik ikke sagt tak for din lykønskning med "røret". Jeg tror jeg blev helt rundt på gulvet, af den hurtige levering, men lidt en dårlig undskyldning.

@Astrojensen Tak og i lige måde. Hvis dem der samler stumperne sammen og skaber et teleskop ud af det hele, ikke meget akut har mistet interessen for deres arbejde, så er der faktisk kun et teleskop imellem idet jeg har 0020.

Jeg tror også jeg ender med at fjerne mellemstykket, hvad angår M68x1/2" Baader Clicklock, kan du måske hjælpe mig, ved at kaste et blik på den jeg har købt, men som ikke er kommet endnu. Det er den diagonal der har varenummer DIAG2-PRISM, de taler om "pusch-fit", men hvis de dermed mener den halvmåneagtige ring der også sidder i 2- 1,25" adapteren, så vil jeg nok også foretrække den du beskriver, der er altid sagt gode ord om den.

mvh
Henning
mvh/Henning
Besvar