Celestron SkyMaster first light

Generelt om alle typer linseteleskoper
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Celestron SkyMaster first light

Indlæg af Rudi » 15 nov 2018, 07:19

Min kære hustru og søde datter gav mig i forgårs en Celestron SkyMaster 15x70 prismekikkert i fødselsdagsgave.
Jeg har længe gerne ville erstatte min gamle bedagede Steiner prismekikkert fra min tid som styrmand og efter at have prøvet Heino's SkyMaster, var jeg ikke i tvivl om hvilken det skulle være. Til prisen, godt 900,- incl forsendelse, er SkyMaster forbavsende god.

Astro-Optics
Billede

Her til morgen kunne jeg lige se, hvad jeg troede var Sirius, lavt (~10°) under skyerne i øst.
Så jeg snuppede kikkerten og fokuserede på en svagere stjerne vest for "Sirius", først kun med venstre øje på center fokuseren og bagefter med højre øje i det justerbare okkular.
Fokus står kniv skarpt og jeg kunne ikke se nogen blå halo omkring "Sirius" eller andre farvefejl - men hov, hvad er det, "Sirius" har et tydeligt segl mod Solen...
Ahem - måske er det Venus... Jo, selvfølgelig, et kort kik i planetarie appen på telefonen, bekræfter at det selvfølgelig var Venus jeg kikkede på. Stjernen jeg fokuserede på var Spica.

Kikkerten har en forstørrelse på 15x og et FOV på 4.4°. Den vejer 1,35 kg - det lyder måske ikke af så meget, men mine spaghetti kontorarme har svært ved at holde kikkerten helt rolig.
Så i aften, hvor der er udsigt til klart vejr, skal den prøves på et stativ med det medfølgende stativ adapter.
I aften vil jeg teste, hvor god den er på Månen samt hvor lysfølsom den er på DSO.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Re: Celestron SkyMaster first light

Indlæg af ClausKAF » 15 nov 2018, 09:26

Hej Rudi
Jeg var så heldig at vinde netop denne kikkert på Kompedallejren og er også blevet meget overrasket over den gode kvalitet, dog har den ikke et ret godt eyerelief og da jeg bruger briller kan det godt være lidt svært selvom jeg folder gummi stykkerne ind.
Claus
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 nov 2018, 07:31

I går aftes fik jeg kikket i Celestron SkyMaster'en i nok sammenlagt to timer, fordelt hen over aftenen og natten.

Umiddelbart efter solnedgang og ind i mørket, fik jeg kikket på Månen. Bjergkæderne Montes Alpes og især Montes Apenniius lidt længere mod syd stod meget tydeligt og kontrastrigt frem, de enkelte bjergtoppe og deres lange skygger ind over Mare Imbrium gav nærmest en 3D effekt.
På de største kratere, Aristoteles osv, sås der tydelige "rynker" på krater kanterne.
Som en ekstra bonus, passerede Månen tæt (~10') ind under den klare stjerne Deneb Algedi og nærmede sig Mars ca 6° længere mod øst.
Derefter kikkede jeg på Mars. Planeten var helt feature løs i kikkerten, jeg kunne ikke engang fornemme dens udstrækning. Men dens farve i kikkerten var en meget smuk støv rød.
Jeg prøvede med et stativ foto, men det var lidt bøvlet, da man hele tiden kommer til at skubbe til / røre ved stativet, når man kikker.
Jeg fandt ud af, at hvis man sætter sig i en havestol eller bare på en havebænk, så kan man synke sammen og ved at holde albuerne tæt ind til kroppen få et fast underlag. Hermed kan man holde kikkerten meget rolig.

Senere på aftenen, lige før midnat, kikkede jeg DSO i godt en times tid. Først kikkede jeg på Pleiaderne, jeg kunne ikke se nogen som helst antydning af de blå tåger, ej heller de blå farver i stjernerne, de fremstod blot hvide - hvad skal man forvente af en kikkert af denne type? Dernæst kikkede jeg på Orion Tågen, som ventet, stod den meget fint med sin sommerfugle facon (syntes jeg), men helt hvid, ingen farver. Med bortvendt syn, syntes jeg at der kom mere kontrast i tågen, kan det passe?
Imens jeg kikkede på Orion Tågen, skulle jeg kontrollere fokus, men en kikkert af denne type, foregår det jo med eet øje af gangen. Imens jeg blinkede med venstre øje, oplevede jeg noget mærkeligt. Når jeg kikkede på Nair al Saif med blot eet øje, venstre vist nok, så forsvandt HIP26417 lidt øst for fuldstændigt. Lige da det skete blev jeg noget forbavset, men så kom jeg i tanke om noget med et blindt sted i øjet - er det dette fænomen eller er der noget galt med mine øjne? Når jeg kikkede med begge øjne, kunne jeg ikke få nogen af objekterne til at forsvinde.

Jeg kikkede også på flere røde stjerner. Især Betelgeuse var meget smuk orange-rød.

M31 fyldte næsten hele synsfeltet op, men stod blot som en rimelig klar klar sky (kernen) med en svag antydning af de ydre områder til hver siden af kernen.
Jeg kikkede efter kometen 64P Swift-Gehrels lidt øst for Andromeda Galaksen, men kunne ikke identificere den.

Til sidst sad jeg længe og kikkede rundt i Mælkevejen. Man kan se massser af stjerne hobe og andre messier objekter. Da jeg ikke havde nogen søgekort/atlas med ud, så nøjes jeg med blot at kikke rundt.

Jeg har ikke den store erfaring som visuel observatør, men de gange jeg har prøvet det, enten med min 5" newton eller IN ED 70 refraktoren, så er jeg ret hurtigt, efter ca en halv time, blevet træt i både det øje jeg kikker med og det jeg skal knibe sammen - det kræver måske en særlig teknik eller øvelse, at observere med eet øje i timevis?
Derfor var det en fornøjelse med denne kikkert, jeg kunne uden problemer blive ved med at observere i timevis. Og jeg vil helt sikkert komme til at bruge kikkerten meget, da det er mange gange lettere, end at slæbe 5" newtonen + montering + batteri osv frem og tilbage.
Men til mine tynde arme, så er kikkerten med sine ca 1,4 kg rigelig tung. Jeg tror ikke jeg ville kunne holde nogen af de størrer modeller i særlig lang tid.
/Rudi

Billede
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 16 nov 2018, 09:11

Jeg synes hellere ikke min 20x80 kan betegnes som håndholdt.
Hvis du ikke kender det, så prøv at google binocular parallelogram.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 nov 2018, 10:28

Har du prøvet en, syntes dem jeg kan finde ser lidt vakeklvorne ud.
/Rudi

Billede
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 16 nov 2018, 12:34

Jeg har desværre ikke plads til så store ting, så jeg bruger EQ3 til det.
En svalehale af krydsfiner med et kugleled skruet på.
Jeg vil gerne udskifte eller modificere den øverste plade på kugleledet, så det både kan klemme mit kamera og kikkert foden, men det haster ikke :-)
Kikkert foden er lidt for stor.

De sidste to billeder nederst i linket ser ok ud. De skal bare skaleres lidt ned :-)
https://www.cloudynights.com/topic/8707 ... t-1/page-9
DSC_0138.JPG
DSC_0138.JPG (31.25 KiB) Vist 236 gange
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 30 nov 2018, 21:16

Er på en lille udflugt (Thyborøn) og har selvfølgelig Skymasteren med, trods vejrudsigten.
Jeg tog op på den sædvanlige plads på dæmningen her for lidt siden og kikkede op gennem hullerne i skyerne og bygerne :twisted:
Mars står rigtig flot i SV, flot matrød, men kunne ikke rigtig fokusere ordentligt, det var som om Mars var dobbelt. Checkede hurtigt kollimeringen ved at defokusere højre okkular rigtig meget. Det resulterede i en ulden Mars med en klar Mars lige over. Dvs kollimeringen ikke var optimal. Et godt greb på begge kikkertrør og et forsigtigt vrid op/ned, check igen, næ - ikke helt på plads, igen et forsigtigt vrid og sørme så, nu er kollimeringen tilbage igen.
Det mærkelige er, at kikkerten var perfekt kollimeret ved first light, og den har ikke været tabt, i klemme, eller andet. Kun brugt tre-fire gange. Er dette normalt?
Kan godt se, at der ikke skal meget til, når man bruger kikkerten, feks når den pakkes ned i tasken, så skal den jo klappes helt sammen og så vil man uvilkårligt komme til at presse og måske vride lidt på de lange “rør”.

Så fremover, vil jeg være lidt mere forsigtig, når jeg pakker den ned i tasken og tager den op igen. Ellers er det jo let t klare, som beskrevet overfor.

Edit:
Det kan ikke anbefales at “vride” i kikkerten.
Se her hvordan man kollimere en prismekikkert:
viewtopic.php?f=47&t=950&p=6297#p6297
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 30 nov 2018, 21:20

... fik da også set på en funklende Betelgeuse og lavt i øst kunne Orion tågen svagt anes med bortvendt syn. Kun en svag plet, sommerfugle faconen kunne ikke ses, den stod for lavt og for megen dis/skyer.
Prøver igen lidt senere, hvis det klarer op.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 01 dec 2018, 06:53

Man skal tilsyneladende ikke skille noget ad, for at kollimere prismen:

Edit:
Se her hvordan man kollimere en prismekikkert:
viewtopic.php?f=47&t=950&p=6297#p6297
/Rudi

Billede
Jonas
Reactions:

Indlæg af Jonas » 01 dec 2018, 21:33

Angående stativ, använder jag ett parallelogram. Man kan tillverka dem själv men jag köpte min (begagnad). En sådan här:
https://www.scandinavianphoto.se/produk ... -pa-koepet

Monteras lätt på ett vanligt stativ. Man behöver en motvikt.

/Jonas
Några spegelteleskop, några refraktorer och några hybrider.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Besvar