En Zeiss Pentekarem

For gamle vintageteleskoper og -udstyr generelt
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

En Zeiss Pentekarem

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 apr 2019, 22:18

Hejsa.

Jeg syntes det var på tide at tage hul på dette punkt på foraet og poste lidt om min "nye" prismekikkert.

Jeg har en svaghed for Zeiss prismekikkerter. Dette fordi jeg startede i astronomien med at kigge en del i en Zeiss 7x50 Binoctem, og jeg husker den som overlegen i forhold til alle andre prismekikkerter jeg kiggede i dengang i starten af 80'erne.
Jeg har så senere anskaffet mig en Binoctem, og for en 7x50 er den rigtig god. Desværre er dens synsfelt ret snævert. Pudsigt nok, for både Zeiss 8x30 Deltrintem og Zeiss 10x50 Dekarem har et meget større apparent synsfelt, altså med hvad vi ville kalde vidvinkelokularer.

Jeg havde min 10x50 Dekarem med til Namibia i august, og det var en fornøjelse at sidde i en stol og panorerer hen over mælkevejen. Der var tåger og hobe overalt. Omega Centauri lignede M13 i en 6" i Dekarem'en.

Jeg har også forskellige andre prismekikkerter, bl.a en 20x80 og en russisk Tento 20x60, som er rigtig udemærket. Men 20x er lige i overkanten til håndholdt, og 10 x er vel også på grænsen for længere tids observering.
For noget tid siden fik jeg så anskaffet en "kinesisk" 15x70, under mærket Celestron. Den sælges vist under diverse navne.. Men er den samme. Den var ganske billig, og ankom i fin stand. Ret hurtigt lagde jeg mærke til at den skred i kollimeringen, og et hurtigt kig på nettet afslørede at det vist var ganske hyppigt. Under det ene håndgreb er der så også huller til stilleskruer, og de skal jævnligt justeres ind på plads. Men når man laver en kikkerts hus i plastic er det jo at forvente.

Jeg havde så også læst nogle review's på diverse tyske astro-fora om fortræffeligheden ved Zeiss'es 15x50, Pentekarem (eller pentekar med enkeltjustering af okularene). Den skulle være i en klasse for sig, men realtivt sjældent, da der ikke er produceret så mange, og den blev lavet i en kortere årrække.

Denne gode beskrivelse er ganske dybtgående, især om de gamle Zeiss'er
https://www.astronomie.de/fileadmin/use ... aefer_.pdf

Her fremhæves Pentekarem som værende usædvanlig skarpttegnende, og med et felt der er skart næsten til kanten!

Der har så været nogle Pentekarem'er til salg som jeg ikke fik fat på, men her forleden var det søreme mit bud der var højest!

Kikkerten ankom så i mandags.

Billede

Kikkerten ankom med et standard Zeiss etui, som er i fin stand. Kikkerten er fin og ren i optikken, og der var ikke noget der raslede. I etuiet lå også den originale rem (ubrugt) og brugsvejledningen på tysk. Jeg valgte at sætte en ny rem på, men har gemt den fine gamle Zeiss rem! Den er nærmest som ny at se på.

Ud fra serienummeret kan jeg se at kikkerten er produceret mellem 1958 og 1959, den er altså 60 år gammel!

Til de interesserede er der her en liste over Zeiss serienumre http://www.europa.com/~telscope/zeissbin.txt

Ved første kig kunne jeg se at kikkerten var i perfekt kollimation (efter 60 år!) og jeg kan se at den aldrig har været åbnet da skruekærvene er fuldstændig intakte.
Det mest spændende ved kikkerten er imidlertid okularene, de er af en konstruktion jeg aldrig har set før. De huler temmeligt kraftigt, hvilket ingen af de andre Zeiss gør.

Billede

Jeg prøvede den så på himlen i mandags og tirsdags. Og jeg må sige at jeg er forbløffet!
Den 60 år gamle kikkert løber let fra en moderne kikkert. Synet i den gamle 15x50 er simpelthen fantastisk. De åbne hobe i Auriga er suverænt flotte i den, og feltet er virkeligt stort set randskarpt. Og stort! 70 graders felt. Dobbelthoben !! Uha.

Nu skal jeg så have konstrueret et parallelogramstativ til prismekikkertobservationer...
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: En Zeiss Pentekarem

Indlæg af Rudi » 13 apr 2019, 08:21

Spændende læsning. Jeg håber du tager den gamle Zeiss med til Kompedal så vi kan se i den.

Jeg vil også rigtig gerne have lavet et pentogram til min 15x70 Skymaster. Den er umulig at observere med uden en eller anden form for støtte.
Så jeg håber at du kommer med vejledninger og tegninger 😉

Mht kollimering af en Skymaster eller lignende, så er det forbløffende let, det tager kun et øjeblik, se feks denne forklaring:
LINK

Min har iøvrigt holdt kollimeringen lige siden den blev kollimeret for næsten et halvt år siden.
/Rudi

Billede
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 14 apr 2019, 10:21

Tillykke med købet af Carl Zeiss 15x50. Jeg har selv en 12x50B Dodecarem. Selvom det er en 12x kikkert er de velafbalancerede og man kan da godt holde den i hånden under observationer. 12x50B Dodecarem erstatter tidligere model af Carl Zeiss Jena 12x50 Nobilem Spezial; ingeniører fra Zeiss Jena vedtog et nyt design og større prismer i Dodecarem-modellen så de opnåede bedre transmission og lysstyrke, hvilket jo er meget nyttigt i en 12x50.

På trods af at være designet i midten af ​​1980'erne er Dodecarem-modellen stadig sammenlignelige i optisk effektivitet med moderne coatede kikkerter. Carl Zeiss Jena gjorde et godt stykke arbejde med serien af 12x50B Dodecarem og 8x50B Octarem, de var og er topprodukter af høj kvalitet. Jeg bruger den både til astronomi og især fugle som lige kommer dem bedre i møde end de sædvanlige 8x og er stadig min yndlings kikkert til formålet.

12x50B Dodecarem er helt anderledes end standard Dekarem eller Jenoptem modellerne og i overensstemmelse med Carl Zeiss kataloget fra 1990'erne var Dodecarem-modellen mindst to gange dyrere end andre standard- og kendte modeller som 10x50 Dekarem eller 7x50, 10x50 Jenoptem. I skarphed og lysstyrke er der dog stort set intet der overgår en Nikon 7x 50 Tropical med overdimensionerede prismer. Med dem over nakken retter man ryggen og føler sig som admiral på et slagskib i slaget om "Midway".
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 14 apr 2019, 20:37

Hejsa.

Ja en 7x50 er jo vidt berømt som et "natglas". Men efterhånden syntes jeg ikke jeg kan udnytte den kolossale udgangspupil på en 7x50, og en 8x30 giver stort set et godt billede med min nuværende lysforurening. Med en 10x50 eller 15x50 får jeg et bedre indtryk af himlen, den virker simpelthen mørkere og den højere forstørrelse giver en bedre udnyttelse af de store 50 mm objektiver.

Det næste er konstruktionen af et brugbart stativ...

mvh
Jens
mvh
Jens
Besvar