Vidvinkellinse til mælkevejsskud

Generelt om alle typer kamera objektiver.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Vidvinkellinse til mælkevejsskud

Indlæg af Jens_Jacobsen » 30 dec 2017, 00:08

Hejsa.

Nogen der har nogle forslag til en vidvinkellinse som kan bruges på et APS kamera, fra Canon?

Jeg har en standard-linse som går ned til 18 mm, men den er ikke så god ved den lille brændvidde.

Det må gerne være et fast objektiv med M42 gevind..

Jeg har en 30 mm Pentacon som er super-skarp, men lidt mere vidvinkel kunne jeg godt tænke mig. Måske ned til 20 mm??

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Re: Vidvinkellinse til mælkevejsskud

Indlæg af Jens_Jacobsen » 30 dec 2017, 00:17

mvh
Jens
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 30 dec 2017, 01:22

Hej Jens,

I tilfældig orden, så ville jeg kikke på nogle af følgende.
Jeg har ingen af disse linser, men de dukker op i diverse artikler om wide-field astro-foto.
  • Rokinon/Samyang 14mm f/2.4 (efterfølgeren til f/2.8 modellen, skulle være rigtig god med næsten nul farvefejl og distortion)
  • Rokinon/Samyang 16mm f/2.0
  • Rokinon/Samyang 21mm f/1.4
  • Rokinon/Samyang 35mm f/1.2 (skulle have næsten ingen farvefejl eller distortion!)
  • Tokina 11-16mm f/2.8 (har auto-fokus)
  • Sigma 16mm f/1.4
  • Sigma 35mm f/1.4 (Art serie)
  • Sigma 18-35mm f/1.8 (Art serie)
  • Tamron 15-30mm f/2.8
Din Canon pancake linse er vist udemærket, men har dog noget barrel distortion.
Hvis du vil strikke flere billeder sammen, så vil distortion komme til at drille. Billede panelerne kan dog rettes ud i visse programmer.

Jeg ville gerne have Sigma 16mm'eren og/eller Rokinon 14mm samt 35mm'eren i hænderne :mrgreen:
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 30 dec 2017, 08:04

Jeg har en Samyang 8mm f/3,5 som du gerne må låne til at teste med.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 30 dec 2017, 18:13

Hejsa.

Takker for alle ideeerne. Rudi, ved lejlighed kunne det være morsomt at prøve 8 mm linsen og se hvordan det ser ud. Det må vist være tæt på et fiskeøje??

En faktor jeg glemte at nævne er åbningen på linsen. Jeg har også en plan om at fotografere Zodiakallyset og måske endda fange gegenschein'et. Så linsens virkelige åbning er også en vigtig parameter. Derfor regner jeg ikke med at gå under 20 mm i brændvidde, da de reelle åbninger på linsen bliver rigtigt små. Også 20 mm Takumaren vil nok være urealistisk, da den er f 4.5 og dermed har en åbning nede omkring de 4 mm.

Zoomlinser er jeg ikke særligt tændt på, og linser med billedstabilisering er unødvendigt, egentligt også autofokus..

Pancake linsen, den originale 24 mm linse er f2.8, og har derfor en virkelig åbning lige under de 10 mm. Dette er i virkeligheden ikke så dårligt. Den ligger stadigt højt på listen..

Jeg kunne dog godt tænke mig at se nogle skud med den, men har ikke lige fundet nogle...

mvh
Jens
mvh
Jens
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 30 dec 2017, 18:25

En faktor jeg glemte at nævne er åbningen på linsen. Jeg har også en plan om at fotografere Zodiakallyset og måske endda fange gegenschein'et. Så linsens virkelige åbning er også en vigtig parameter.
Øh, da disse objekter er af enorm udstrækning, så er jo vel udelukkende systemets f/forhold, der har betydning for, hvor godt og hurtigt disse objekter afbildes (billedskalaen her ikke taget i betragtning)?

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 30 dec 2017, 19:10

Jeg har også en 24 mm pancacke linse. Har desværre endnu ikke haft lejlighed til at prøve den til astro.
Det er Canon ef-s 24mm f/2.8 jeg har.
/Rudi

Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 30 dec 2017, 20:43

Hej Rudi.
Kunne du overtales til at prøve nogle billeder med Pancaken ved fuld blænde, et trin ned etc, ved lejlighed. Bare lige for at se afbildningen..
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 30 dec 2017, 20:51

Astrojensen skrev:
30 dec 2017, 18:25
En faktor jeg glemte at nævne er åbningen på linsen. Jeg har også en plan om at fotografere Zodiakallyset og måske endda fange gegenschein'et. Så linsens virkelige åbning er også en vigtig parameter.
Øh, da disse objekter er af enorm udstrækning, så er jo vel udelukkende systemets f/forhold, der har betydning for, hvor godt og hurtigt disse objekter afbildes (billedskalaen her ikke taget i betragtning)?

Thomas, Bornholm
Jo, det er ganske rigtigt, selv et lille bitte objektiv på et overvågningskamera kan få mælkevejen med frem. Men der må også godt kunne komme godt med stjerner med, og deres afbildning afhænger af åbningen.
Jeg er egentligt ikke så tændt på et fiskeøje, mere på et objektiv som kan række over f.eks svanen eller et af de andre store stjernebilleder. Og der må også godt komme godt med brinttåger med også..
mvh
Jens
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 30 dec 2017, 21:04

Jens_Jacobsen skrev:
30 dec 2017, 20:51
Astrojensen skrev:
30 dec 2017, 18:25

Thomas, Bornholm
Jo, det er ganske rigtigt, selv et lille bitte objektiv på et overvågningskamera kan få mælkevejen med frem. Men der må også godt kunne komme godt med stjerner med, og deres afbildning afhænger af åbningen.
Jeg er egentligt ikke så tændt på et fiskeøje, mere på et objektiv som kan række over f.eks svanen eller et af de andre store stjernebilleder. Og der må også godt komme godt med brinttåger med også..
Aha. Ja, stjernerne vil afhænge af åbningen, ikke af åbningsforholdet. Brinttågerne vil jo igen afhænge af f/forholdet og, især for de smås vedkommende, billedskalaen. Meget at tage hensyn til.

Thomas, Bornholm
Henrik
Reactions:

Indlæg af Henrik » 11 jan 2018, 13:49

Hej

TS havde en overgang Zamyang objektiver inkl. en 16mm
De kostede under 200€, men får meget rosende ord i tests på nettet, bortset fra at de er manuelle.
De fleste fotohandlere kan skaffe dem

Mvh Henrik
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 jan 2018, 15:15

Jens_Jacobsen skrev:
30 dec 2017, 20:43
Hej Rudi.
Kunne du overtales til at prøve nogle billeder med Pancaken ved fuld blænde, et trin ned etc, ved lejlighed. Bare lige for at se afbildningen..
Ja, det skal jeg prøve.
/Rudi

Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 15 jan 2018, 22:13

Der er et 8mm Samyang til salg her:
http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=15831#p74765
/Rudi

Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 16 jan 2018, 22:57

Hej Rudi.
Tak for tippet. Den er nok lige kort nok i brændvidde, 16 eller 20 mm havde været fint, men de er gået.

Ellers god pris!
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 19 jan 2018, 23:15

Lidt nyt.

Har brugt en del tid på at se og læse om de forskellige typer og brændvidder. Der er godt nok meget information, det meste af det ret subjektivt. Det er jo også ok, folk's fornemmelser og følelser er jo vigtige, når det gælder denne type fotografi. Det er jo egentligt ikke så meget billeder til "science", men mere billeder af natur og stjernehimmel jeg vil bruge linsen til.

Jeg besluttede så at tage udgangspunkt i mine erfaringer fra de gode gamle film-dage. Dengang tog jeg masser af billeder af nordlys, lysende natskyer etc. Den linse jeg ubetinget bedst kunne lide at bruge, var en 28 mm linse, som jeg brugte rigtig meget. Formatet passede rigtig godt, og kunne bruges til det meste af de lidt større ting.

Da faktoren på APS i forhold til almindelig film er omkring 1.6, kunne jeg så regne mig frem til hvilen brændvidde jeg skulle gå efter, for at formatet nogenlunde er som ved den gamle 28 mm. Det må jo så blive 28/1.6, omkring 17,5 mm brændvidde. En 24 mm pancake vil være langt derfra, omkring 50% for lang.

Jeg skal så nok kigge på noget i omegnen af 16 mm brændvidde...

I den forbindelse får Samyang 16 mm f/2 meget fine anmeldelser, og en artikel i S&T i august 2015 fremhæver netop denne linse som et rigtig godt eksempel på en linse til generel wide-field astro brug. Den store åbning gør den meget velegnet til meteorer, nordlys etc, og den er ok til brug ved fuld åbning...

Så jeg skal nok til at holde øjnene åbne for en sådan linse..

mvh
Jens
mvh
Jens
Besvar