Tokina 11-16mm f2.8

Generelt om alle typer kamera objektiver.
Besvar
Per_Jensen
Reactions:

Tokina 11-16mm f2.8

Indlæg af Per_Jensen » 04 feb 2019, 08:59

Hej venner,

Jeg skal på et tidspunkt igang med noget ultra widefield, med baggrund osv. Kender nogen af jer til dette objektiv? Har fundet en okay deal, men synes ikke jeg kan finde vildt meget info til netop astro brug :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, Sky watcher Explorer 200P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD Clip in filter)
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Tokina 11-16mm f2.8

Indlæg af Lars Malmgren » 04 feb 2019, 12:45

Det ser ud til at være en rigtig god linse til star-scapes!
NB jeg har ikke selv fotograferet med den, men blot skimmet følgende reviews igennem >>

https://www.lenstip.com/379.7-Lens_revi ... bokeh.html
https://kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm

Lenstip.com en en af mine favorit sider, når det kommer til at researche en linse.
Særligt kikker jeg på kapitlerne om "Coma, astigmatisme", "Distortion", "Chromatic and sperical aberration", "Image resolution" og "Vignetting".

Pentaxforums.com er også en favorit, den er særlig god til ældre M42 linser, især beskriver den den forskellige udgaver af samme linse igennem dens produktionshistorie.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 04 feb 2019, 13:02

Tusinde tak Lars! Sjovt jeg ikke stødte på de sider under min søgen, måske mine googling evner ikke er hvad de har været :D Men jeg har skrevet til sælger, efter lidt mere info så må vi se :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, Sky watcher Explorer 200P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD Clip in filter)
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 04 feb 2019, 18:46

Jeg kigger også lidt på widefield objektiver.
Er der ikke noget om, at dem med kort brændvidde ikke er gode til at stacke?
Hvor kort en brændvidde er ok til stacking?
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 04 feb 2019, 19:26

Adam skrev:
04 feb 2019, 18:46
Jeg kigger også lidt på widefield objektiver.
Er der ikke noget om, at dem med kort brændvidde ikke er gode til at stacke?
Hvor kort en brændvidde er ok til stacking?
Nej, det har ikke noget med stacking at gøre.
Jeg vil gætte på, at det du har hørt handler om at sætte flere paneler sammen til et større billede.
Her betyder linsens "distortion" rigtig meget, og ældre korte linser har traditionelt en hel del enten "barrel distortion" eller "pinchusion distortion".
Det betyder, at billedet er forvredet, så passer panelerne ikke sammen. Stjernerne flytter simpelthen position i forhold til billedets centrum, og derved kan det være umuligt at få samme stjerner til at overlappe for 2 sidestillede paneler.
Hmm, giver det mening ?

De nyere generationer af dslr kameraer, i hvert fald de dyrere modeller, kan korrigere distortion direkte i kameraet inden billedet skrives til SD-kortet.
Linsen fortæller simpelthen kameraet hvilken model den er, og så ved kameraet hvordan billedet skal "rettes ud".
Mild distortion kan også rettes med et Lens Distortion filter i photoshop.

Men nogle linser, især zoom, kan lide under en mere kompleks distortion, f.eks. en mustache-distortion. Og de linser er ikke værd at bruge tid på, hvis man vil lave store billeder af sammenhængende paneler.

Kan man nøjes med et panel, altså bare det felt som ligger på en frame, så betyder distortion som regel ikke ret meget.
Og man kan sagtens tage en masse billeder og stacke dem.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 04 feb 2019, 21:23

1000 tak - det er helt sikkert det, jeg har læst om :-)
Besvar