Test af to linser med skruegevind

Generelt om alle typer kamera objektiver.
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Test af to linser med skruegevind

Indlæg af Jens_Jacobsen » 05 feb 2019, 23:27

Hejsa.

Den 3/2 var det klart. imens teleskoperne arbejdede med variable stjerner, benyttede jeg lejligheden til at teste en række gamle skrueobjektiver. Jeg har nyligt anskaffet mig en Pentacon 200/f4 og en Orestor 135/2.8.
Jeg brugte en EQ6 med et stykke Vixenskinne, hvori der er boret hul, så en 1/4" skrue kan fastholde kameraet. Som må blev M35 med NGC2158 valgt. Der er godt med stjerner..

Pentacon'en er en sådan linse:
https://www.pentaxforums.com/userreview ... reset.html

Som det skrives på Pentaxforum, er linsen temmelig "blød" ved f/4, men det er egentligt ikke et problem, da f/4 overbelyser billederne (med min himmel) på under et minut. Et 30 sek skud er ganske lys i baggrunden. Derfor er det problemløst at blænde ned, og når man kommer "ned under" f/5.6 tegner linsen ganske godt. Her er et billede på 60 sekunder ved ISO1600 med mit Canon 7D, hvor linsen står på trinnet mellem f5.6 og f8. Der er fokusseret ved liveview ved fuld blænde. Fokus rammes ganske let.

Billede

Jeg kiggede også i samme omgang efter en Pentacon 135/2.8, den udgave med 15 blade i blænden. Jeg har "den moderne" udgave med 6 blade, men den er ikke så specielt god. Den anden skulle have en meget bedre afbildning.
https://www.pentaxforums.com/userreview ... set-a.html

Jeg kunne dog ikke lige finde præcist en Pentacon, men jeg fandt en Orestor i "Zebra" udgave med 1Q markering, altså en udvalgt linse. Den kostede ca 50 euro.

Ved f/2.8 tegner linse også lidt blødt, men ok. Dog er den "alt for hurtig" til fornuftigt brug, da billedet bliver meget lyst i baggrunden på få sekunder. Så igen skal linsen blændes ned for at den er fornuftig at arbejde med.
Her er et billede med linsen blændet ned til f/5.6, hvor den tegner meget fint. Også farven er bedre, den samler farverne bedre end 200 mm linsen. 60 sekunder.

Billede

Begge billeder er det fulde billede med 7D'eren, jeg har gjort baggrunden lidt mørkere i PS, det er det. Ingen flat eller darks.

Jeg tog også billeder med nogle af de andre 135 mm linser jeg har, deriblandt en Zeiss Sonnar og en Pentax Takumar. De er også gode, men Orestor'en ser ud til at have mere "snap" i stjernerne. Jeg skal prøve at lave en sammenligning med dem ..

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Test af to linser med skruegevind

Indlæg af Lars Malmgren » 06 feb 2019, 01:12

Hej Jens,

Fin test !!
Jens_Jacobsen skrev:
05 feb 2019, 23:27
Jeg kunne dog ikke lige finde præcist en Pentacon, men jeg fandt en Orestor i "Zebra" udgave med 1Q markering, altså en udvalgt linse.
Som du nok allerede ved, så er den Orestor foregængeren til Pentaconen.
De droppede simpelthen Meyer-Görlitz navnet, vist noget med de blev opkøbt eller sådan noget...
The Meyer-Optik Görlitz Orestor 2.8 135 is actually the predecessor of the first version of the Pentacon 2.8 135mm lens (with 15 aperture blades).
Kilde

Den skulle være muligt at finde Pentacon 135/2.8 med 15 blade, og det er så den samme optik som Orestoren.
Men din med 6 blade er klart ringere.

Ofte laves der en billigere udgave af en god linse, der virkelig var et hit og blev meget eftertragtet.
Takumar lavede en 50/1.4 med 8 linser (nogle med Thorium) som er fremragne og utrolig eftertragtet.
Den var meget vanskelig og dyr at producere, faktisk gav den underskud. Men den slog alle konkurrenter af banen.
Senere blev den erstattet af en lidt ringere 7 linse variant, samme brændvidde og blænde, samme det hele, men indmaden - det vigtige - var ændret.
Men skidt pyt, hvis kunderne ikke opdager noget, så går det nok.
Den findes i eBay, som regel fra Japan, kik efter IR markeringen, den skal stå indenfor 4-tallet ;)
https://www.ebay.com/itm/Exc-8-Element- ... :rk:3:pf:0

En anden jeg kikker efter er Takumar 135/2.5 (ikke 3.5!). Den skulle også være super god!
Her er der 2 ældre 5-linse varianter og en nyere ringere 6-linse variant. Af de 2 ældre mangler den ene multi-coating og den anden SMC. Det er den man skal gå efter.
Den kunne være sjov at sammenligne med dine 2 135mm'ere Jens.

Der findes en hel del russiske linser, der kan købes til rimelige penge.
Mange er noget bras, især til astro. Men der findes også nogle gode imellem.
F.eks. en Tair-11A 135/2.8 med 20 blade - endnu en kandidat til sammenligning med dine Jens.

Den har en fætter, en Tair-3 300/4.5, hvor varianten TS-2 300/4.5 (samme optik, anden "indpakning") som sidder monteret i MIG-21 jagerfly har jeg læst et sted.

Jow jow, gamle linser er sjove. Rigtig fin regn-og-rusk indendørs hygge at sidde og researche hvad der findes af godt og skidt, og så prøve at finde dem til rimelige penge :mrgreen:
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 06 feb 2019, 15:48

Tak for testen. Det er godt at se hvad de forskellige objektiver kan.
Vil det sige at det ikke kan betale sig at bruge mange penge på et f 1.8 objektiv, når man alligevel skal skrue blænden op på f 5.6 ?
Jeg overvejer et Canon 50mm f1.8 STM.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 06 feb 2019, 18:55

Adam skrev:
06 feb 2019, 15:48
Vil det sige at det ikke kan betale sig at bruge mange penge på et f 1.8 objektiv, når man alligevel skal skrue blænden op på f 5.6 ?
Ikke nødvendigvis. Jeg kan i hvert fald konstatere, at min Sigma 85mm f1.4 DG HSM har store coma problemer. Og det var ikke et billigt objektiv! (Jeg fik det billigt, men det er en anden sag)
Derimod er jeg meget gladere for mit Canon 50mm f/1.8, når det drejer sig om astro.

Jeg mener, at der findes et site på nettet, der skriver om mange forskellige objektivers astro performance, men jeg kan ikke lige finde det.
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 06 feb 2019, 19:32

Adam skrev:
06 feb 2019, 15:48
Hej Adam.
Det kommer sandelig an på hvad du vil bruge objektivet til.
Hvis du ønsker et objektiv som kun bruges til Astro, så kan der være mening i at købe et ældre M42 objektiv.
Hvis du også ønsker et objektiv som kan bruges til portrætfoto, etc, så skal du gå efter et nyere objektiv, og et Canon f/1.8 er et godt bud. Har selv et sådan.

Fordelen ved de hurtige objektiver, f.eks 135 mm f/2.8 og 50 mm f/1.8 er netop at de kan blændes ned. Ved fuld åbning er de rimeligt meningsløse til astro, da de ikke tegner skarpt.

En anden ting: Jeg så et andet sted at et szoom objektiv blev anbefalet til astrofoto. Det er næppe det bedste valg til opgaven. Et objektiv med fast brændvidde er så godt som altid et bedre valg. Jeg må her fremhæve min Samyang 16 mm som jeg brugte til mælkevejsfoto i Namibia i sommers.

Jeg mangler at teste nogle enkelte 50 mm objektiver fra samlingen, så kommer jeg også med en test af dem.
mvh
Jens
DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 06 feb 2019, 19:55

Fint skriv Jens!
Jeg faldt over denne lille artikel på Cloudynights.com sidste år, https://www.cloudynights.com/articles/c ... aphy-r2993, det efter at ha’ brugt et Pentax M 200mm f4 objektiv til at ‘skyde’ Andromeda galaksen og Orion tågen. Feedback gik især på CA, herefter gik jeg på jagt efter et Super Takumar 200mm f4 med M42 fatning på eBay - fandt et i England til en god pris.
Pga. den uoriginale Pentax K/M42 adapter jeg har (billig), har jeg været nød til at justere objektivet så det kan fokusere mod uendelig (3 små skruer der skal løsnes).
Jeg har desværre ikke brugt det så meget efter erhvervelsen af min 8” Newt.
Mvh.
Keld Henningsen
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 06 feb 2019, 20:01

Hej Keld.

Takker.
Jeg er kommet lidt efter ideen med at bruge et alm objektiv til wide-field, da de kan give overraskende gode resultater, også med DSLR. I "gamle dage" blev der jo taget masser af piggy-back billeder på den måde, men mange blev jo lysere og lysere da byerne blev illumineret. Jeg overvejer om et CLS filter i clip-in kunne være en ide. Det kan måske også reducere den anelse af CA man ser..

Men letheden i at tage gode billeder er svær at overgå. Kamera på et stump skinne, på opstillingen. Ingen guide, det er ikke nødvendigt med den korte brændvidde og eksponeringstid. Og så klik-klak med en håndbetjening. Gem som RAW, og åben billedet i photo professional... Lidt justering af baggrund og færdig.
mvh
Jens
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 07 feb 2019, 01:04

Rudi skrev:
06 feb 2019, 18:55
Jeg mener, at der findes et site på nettet, der skriver om mange forskellige objektivers astro performance, men jeg kan ikke lige finde det.
Det må næsten være den her side, som både har coma og chromatic abberation på menuen.
https://www.lenstip.com/277.7-Lens_revi ... atism.html

Jeg skal bruge et objektiv til astro. Gerne et som kan se mælkevejen. Canon 50mm er rimelig billigt. Jeg kan heldigvis låne et af min "dagslys fotograf" kammerat og prøve det. Men 50mm er måske for meget.
Ja, Samyang 135mm og de små, med kort brændvidde er meget populære til astro.
Jeg venter spændt på resten af testen :-)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 feb 2019, 06:10

Nu fandt jeg sitet i mine noter, det var denne side jeg tænkte på:

http://www.astropix.com/html/i_astrop/lenses.html
/Rudi
Besvar