JA TAK SGU

-- beskrivelse mangler, gode forslag modtages gerne --
Besvar
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

JA TAK SGU

Indlæg af Lars Malmgren » 12 jan 2019, 17:53

Der skal bare nogle lokale Venstre politikere til at formøble kommunens økonomi :D :lol: :mrgreen:
Frederikssund Kommune slukker for lyset om natten
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Geografisk sted: Dokka
Kontakt:

Re: JA TAK SGU

Indlæg af Viking » 13 jan 2019, 11:29

Det er supert! Men hvilket Venstre skal ha æren? Der er mange ... :lol:
Mvh,
Bjørn Sandåker
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Geografisk sted: Dokka
Kontakt:

Indlæg af Viking » 13 jan 2019, 11:30

Det er supert! Men hvilket Venstre skal ha æren? Der er mange ... :lol:
Mvh,
Bjørn Sandåker
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 14 jan 2019, 07:55

Hej Lars
Jeg er bange for at det desværre kun er en stakket frist, vent bare til de får styr på Vinge og sætter lys på det
Thommy
Reactions:

Indlæg af Thommy » 14 jan 2019, 08:25

Hvor er du heldig! Egedal kommune har også et stort hul i kommunekassen, men her lukkes det ved at lukke skoler og fyre dagplejere.
Kommentarerne under artiklen viser de sædvanlige misforståelser. Fx at man ikke kan se tyve når det er mørkt. Tyve foretrækker faktisk lys for så kan de bryde ind uden at anvende lommelygte.
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Indlæg af Natteravnen » 14 jan 2019, 12:11

Lad os håbe det er en vedvarende beslutning. :)

I Sorø slukkede de al lys i boligområderne kl. 01 til 04 hvor jeg i dette tidsrum nåede en NELM på 5.7 og på de rigtig gode nætter helt ned til 5.9.
Her i Ringsted slukker de gadelamperne kl 01 til 05 hvor jeg går fra en NELM på 5.0 til 5.4 - så alt i alt en god gevinst astronomisk set når lamperne slukkes.
For begge er gældende at dette kun er på hverdagsnætter, i weekenden er gadebelysningen tændt hele natten.

Mht. kriminaliteten, så viser undersøgelser at over halvdelen af alle indbrud og tyverier foregår i tidsrummet 06 til 16 og en tredjedel mellem 16 og 24. Mht. voldskriminalitet er der ingen ændring om det er buldrende mørkt eller en gade ligger badet i lys fra gadelamper.
Så umiddelbart er mere gadebelysning et dårligt incitament hvis emnet er forebyggelse af kriminalitet.

Derimod påvirkes vi negativt af gadebelysning gennem dårligere søvn forårsaget af hæmning i melatoninudskillelsen. Gadebelysning er en direkte årsag til at mange mennesker stadigt føler træthed selvom de har sovet 6 til 8 timer. Alternativet er blå gadelamper . . .

Så er der selvfølgelig trafiksikkerheden som viser sig at lide under manglende gadebelysning, men lur mig om ikke dette har mere at gøre med folks måde at opføre sig på i trafikken i mørke, end det er manglende gadebelysning der er årsagen.
Min hustru kommer hjem fra arbejde kl 01 og tro mig, - intet politi og der hersker ren anarki på vejene, både med hastigheder og opførsel.

Så lad os få slukket de irriterende gadelamper fra kl 24 (så megen trafik er der heller ikke midt om natten).

Jens.
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 14 jan 2019, 12:38

Det er Venstre, det gamle bonde-parti.
https://www.frederikssund.dk/Politik/by ... t-Andersen

Sammen med det Konservative og andre borgerlige partier har de slået et mega-projekt op, der går ud på at bygge en hel ny by kaldet Vinge.
Det er sådan set et spændende og godt projekt, større end Ørestaden i KBH.

MEN men men, selvfølgelig fristes man til at sige, så har de indkalkuleret indtægter fra salg af grunde FØR disse reelt var solgt.
Noget med bjørnens skind og alt det der. Nu blev grundene så ikke solgt i det tempo, som de kære politikere havde planlagt, så nu er der hul i kassen.
Bum. Selv en 9. klasse kunne have håndteret det bedre. Nå, men nu får jeg så slukket lyset, så jeg skal ikke brokke mig så meget :cry:

Thommy,
de har allerede lukket en skole og skåret hvor de kunne.
Egedal har ellers i mange år været en borgerlig kommune, så de burde da have styr på økonomien.
I Frederikssund er det kun 2. periode med borgerligt flertal. Så på mindre end 5-6 år fik de smadret kommunens økonomi. Flot!

Jens,
Dejligt at høre fra dig. Er i flyttet til Ringsted?
Jeg tænker ellers altid på dig, når jeg kører på motorvejen i Sorø :D

Alt i alt, nu må vi se hvordan det går med at slukke gadebeslysningen i Frederikssund.
Det er endnu ikke sket. Måske skriver der så mange bekymrede borgere, at det aflyses (høhø, fik i den)...
Men helt sikkert er det, at det er blevet meget sjældent, at jeg kan skimte mælkevejen fra min have.
Til gengæld kan jeg læse avisen uden pandelampe.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 14 jan 2019, 12:53

I Svendborg slukkes gadelysene mellem 00:00 og 05:00. Det gør virkelig en forskel, SQM-L viser næsten 1 \(\frac{mag}{sec^2}\) dybere i værdi umiddelbart efter lysene slukkes!
Det er en permanent ordning, som har stået på lige så længe jeg kan huske tilbage - jeg håber skisme at det fortsætter.
Men selv med gadelysene tændte, måler jeg ca 20,5 \(\frac{mag}{sec^2}\) og Mælkevejen er meget let at få øje på (faktisk forvæksler jeg ofte Mælkevejen med skyer)
En af mine naboer er godt sur over at de slukkes, hans argument er også at Sorte Slyngel får bedre arbejdsvilkår.

https://www.svendborg.dk/borger/park-ve ... je/gadelys
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Indlæg af Natteravnen » 14 jan 2019, 23:49

Lars Malmgren skrev:
14 jan 2019, 12:38
Jens,
Dejligt at høre fra dig. Er i flyttet til Ringsted?
Jeg tænker ellers altid på dig, når jeg kører på motorvejen i Sorø :D

Alt i alt, nu må vi se hvordan det går med at slukke gadebeslysningen i Frederikssund.
Det er endnu ikke sket. Måske skriver der så mange bekymrede borgere, at det aflyses (høhø, fik i den)...
Men helt sikkert er det, at det er blevet meget sjældent, at jeg kan skimte mælkevejen fra min have.
Til gengæld kan jeg læse avisen uden pandelampe.
Hej Lars.
Ja, desværre til den mere triste side mht. astronomien da jeg nu bor i lejlighed på første sal. Vi så ellers på rækkehuse netop pga. min interesse, men jeg er nu godt tilfreds. Vi har en temmelig stor altan, betonstøbt og med frit udsyn. Ellers tager jeg til Avnø med en af dine navnebrødre. :D

Jeg husker vores tur til Ejstrupholm i 2008, med dit dejlige selskab hvor vi ikke kun talte astronomi, men jeg også blev indviet i hestenes 'univers'.
Ja, - og så lige denne pludseligt akutte jagt efter et toilet på turen over Jylland . . . :mrgreen:

Det er ulempen ved at bo i et lille land som Danmark . . . vi ejer ikke disse store vidder, timers kørsel fra byer. Lysforurening er desværre en følgevirkning når man vil eje et teleskop. Det med stjerner til horisonten 360 grader rundt uden lysforurening, er vist en saga blot i Danmark.

Jens
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Besvar