En vittighed, Dark Sky Mandø

-- beskrivelse mangler, gode forslag modtages gerne --
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: En vittighed, Dark Sky Mandø

Indlæg af Rudi » 11 mar 2019, 13:17

nightsky skrev:
11 mar 2019, 11:53
- F.eks.næste nytår er den gal igen i store dele af landet, lyskasterne. Er det ikke dem vi skal gå efter først?
Jeg ville gå efter de store permanente syndere, virksomheder med store oplyste pladser og ikke mindst, gartnerier.
Jeg tror, at især gartnerierne er de værste.

https://www.google.com/search?rlz=1C1CH ... 7Ub0WT-4zY
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Indlæg af Natteravnen » 11 mar 2019, 13:30

Rudi skrev:
11 mar 2019, 13:17
Jeg ville gå efter de store permanente syndere, virksomheder med store oplyste pladser og ikke mindst, gartnerier.
Jeg tror, at især gartnerierne er de værste.

https://www.google.com/search?rlz=1C1CH ... 7Ub0WT-4zY

Det er blevet højeste mode med kæmpe facadevinduer og masser af lys i bygningerne som facadebelysning også er blevet "must have".

Jeg husker tidligere nyhedsvært Peter Olesen der netop var/er stor fortaler for lys på facader hvor han netop blev spurgt til stjernehimlen. Som han med hans komplette uvidenhed så udtaler, at vil man se stjerner så kan man bare tage ud på landet, hvad er problemet?
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 11 mar 2019, 18:05

Det er bestemt sørgeligt, at vi er kommet dertil, at naturligt nattemørke er blevet en sjældenhed og dermed en turistattraktion. Omvendt så vil jeg hævde, at det bestemt ikke er en vittighed, at bruge netop turisterne på at få opmærksomhed på området og dermed måske handling. Turister betyder jo penge og dét er noget, lokalpolitikere er interesserede i. Når først nattemørket i et område er blevet en turistattraktion, er det blevet hundrede gange lettere at få gang i bekæmpelse af lysforureningen i det omkringliggende område.

Som Tom antydede, så har jeg gang i noget herover på østfronten. Årsagen er, at lokalradioen forleden var kommet undervejrs med, at Møn havde fået certifikat på, at deres nattemørke er unikt. Det fik den lokale presse og turistbranchen op i højeste omdrejninger, for her vejrede de klingende mønt. Bornholm har jo også mørke nætter. Jeg selv så muligheden for at få kampen i gang herover, uden at skulle stå alene på bastionen, så jeg har taget kontakt til Destination Bornholm, der er en slags lokal, samlende virksomhed for al turistbranche her på øen. De var med det samme helt oppe og ringe, da de selv godt så potentialet, men ikke havde den ekspertviden, jeg ligger inde med. Jeg skal til møde med direktøren og marketingslederen den 20. og ja, vi kommer hæmningsløst til at forsøge at sælge nattemørket til alle, der måtte ønske det. Helsefreaks, naturfolk, amatørastronomer, you name it. I første omgang satser vi på at sælge det eksisterende mørke, men den langsigtede plan fra min side, er naturligvis at få 1: En kommunalplan, der aktivt bekæmper lysforurening på hele øen; 2: At få en del eller hele Bornholm certificeret som "Dark Sky Island". Kunne man få HELE øen certificeret, i kraft af en omfattende lokalplan og lokal opbakning, så ville det være en verdenssensation og have en GIGANTISK brandingværdi, der ville være ekstremt værdifuldt.

Nu skal jeg som sagt til møde d. 20 og så må vi se, hvad vej vinden bærer. Får jeg mulighed for det, så vil jeg på det allermest skamløse benytte mig af alle de kontakter, jeg kan få gennem systemet, til at få stablet ting og sager på benene herover. Jeg tænker på et lokalt astrotræf (måske om foråret, da har vi ofte godt vejr), offentligt observatorium, etc. Direktøren for NaturBornholm (lokalt oplevelsescenter) har også luftet tanken om et offentligt observatorium, så også her er der allierede at hente. Der er kommunalt lige blevet smidt flere hundrede tusind kroner væk på en hæslig betonskulptur, så det er åbenbart ikke penge, der mangler.

Thomas, Bornholm
Besvar