Yf for den da!!!

-- beskrivelse mangler, gode forslag modtages gerne --
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Yf for den da!!!

Indlæg af Rudi » 06 mar 2018, 06:33

Tidelig lørdag morgen, kl 0600, på vej fra Svendborg mod Sæby, hang der nogle lave skyer over Fyn og man kunne rigtig se alle kilder til lysforurening.
Især een skillede sig markant ud, et hæsligt gulligt lysskær, mange gange kraftigere end fra selv Odense!!! Fuldstændig vanvittigt!!!

Jeg tog dette billede ud af vinduet ca ret mod venstre, da jeg kørte mod vest ad motorvejen.
Billedet er taget med en iPhone, billedet er nedscaleret men ikke cropet, så fuld FOV, dvs omkring 50°.
IMG_7611.jpg
IMG_7611.jpg (43.57 KiB) Vist 391 gange
Jeg kan se på billedets exiff data hvor jeg var præcist, der ligger ingen store byer i den retning jeg tog billedet i, eller industri områder, så mon ikke det er et gartneri?
Her ca min position og retningen billedet er taget i.
kort.png
kort.png (83.98 KiB) Vist 391 gange
Det må dæleme være træls at bo ved siden af sådan et bæst, også for folk uden vores specifikke hobby, der bliver jo aldrig nat i det område.

Der bor forhåbentlig ingen amatør astronomer i nærheden?

Spgm: Findes der ingen lovgivning på området? Det her er jo totalt forrykt.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Re: Yf for den da!!!

Indlæg af Kekh » 06 mar 2018, 09:24

Det kunne være det her gartneri:

https://goo.gl/maps/g5cpKUR2syq
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 06 mar 2018, 09:33

Ja, det tror jeg også, men jeg vil ikke hænge nogen ud uden at være sikker.

Der ligger endnu et stort drivhus kompleks lige syd for:
https://www.google.com/maps/place/Br%C3 ... 2314?hl=da
/Rudi

Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Indlæg af Tom A » 06 mar 2018, 15:59

Det er sikkert alle tomaterne ved Katrine & Alfred :(
Boykot lysforureningen ved ikke at købe danske tomater om vinteren!! ;)

Her er zoom på lightpollutionmap.info med World Altas 2015 overlay, du kan zoom helt ind og se hvilket gartneri lyset kommer fra (i 2015).
https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... 0BFFFTFFFF

Bemærk at der er tre store områder med gartnerier på Fyn og alle tre lyser mere end Odense!!
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 06 mar 2018, 18:12

Der ligger også et større gartneri ved Karlslunde syd for KBH, som vi har glæden af herovre.
Det ses også på Toms kort.

Det ligner en oplyst paddehattesky om natten i diset vejr.
Ganske hæsligt !
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 06 mar 2018, 18:25

Tom A skrev:
06 mar 2018, 15:59
Jeg tvivler på at det hjælper, selv hvis alle amatør astronomer gjorde dette...

Det er jo også spild af energi for gartnerierne, at sende lys opad. Kan man trække et reflekterende gardin for om natten?

Er der nogen der lobbyer for en lovgivning på området? Er der ikke noget med, at det forvirrer insekter og fugle der trækker om natten?
/Rudi

ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 06 mar 2018, 22:12

Allerede da planetariet i KBH startede op var der en konference omkring lys/lysforurening. Jeg bragte dette emne op omkring gardiner for at spare på energien/forureningen, de var ikke til at hugge eller stikke i, hvis det var et problem at planterne ikke får lys nok så sætter vi da bare mere lys på!!!! var svaret. Ligeledes et forslag om at få nye lamper på de dele at motorvejene der er belyst udskiftet med mere moderne typer evt. med et grundlys bestående af monokromatisk(kan filtreres) suppleret med lokalt smålys på skilte blev afvist som værende for dyrt, nej det der hænger der for lov til at hænge der til det falder ned var svaret og monokromatisk lys er ikke "pænt"
Hilsen Claus
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 mar 2018, 20:10

Øv - det er sørgeligt, at der ikke tages mere hensyn.
Lige som CO2 kvoter/afgift kunne man jo indføre lys flux ditto?
/Rudi

Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Indlæg af Tom A » 08 mar 2018, 11:09

rudi skrev:
06 mar 2018, 18:25
Tom A skrev:
06 mar 2018, 15:59
Jeg tvivler på at det hjælper, selv hvis alle amatør astronomer gjorde dette...

Det er jo også spild af energi for gartnerierne, at sende lys opad. Kan man trække et reflekterende gardin for om natten?

Er der nogen der lobbyer for en lovgivning på området? Er der ikke noget med, at det forvirrer insekter og fugle der trækker om natten?

Nej, at du og jeg holder op med at købe danske tomater om vinteren, rykker ikke noget. Men hvis det bliver lavet til en happening med pressemeddelelser osv., vil det være med til at give fokus på lysforureningsproblemet og CO2-griseriet. At vi går og surmuler hver for sig, rykker intet i den virkelige verden.

I modsætning til 30 år siden, da planetariet åbnede og var vært for det møde som ClausKAF referer til, så er der sket en (astronomisk) stor udvikling i vores viden om hvordan lysforurening påvirker stort set ALT. Den forskning der er kommet frem indenfor de sidste 10 år har fundet påvirkninger af insekter, fugle, pattedyr, mennesker, fisk, planter og luftforurening. Og så er der de gamle problematikker med at vi mister stjernerne og CO2-griseriet (og her kan man allerede høre dem stemme i kor – Jamen vi har skiftet til LED!).

Hvad mange glemmer eller overser, er at stjerner, er en væsentlig del af vores kultur både historisk, men også i vores sprog, kunsten og inspirationen. Så mister vi stjernerne, så mister vi også en del af vores kultur.

Et endnu mere overset aspekt er, hvordan den ydmyghed man oplever under en tætpakket stjernehimmel, er med til at forme os som mennesker. At føle og være ydmyg overfor vores omverden, medmennesker, medskabninger og vores jordklode, er en vigtig egenskab for at vi, mennesker, kan fungere socialt, men også passe på den jordklode som skal brødføde os og fremtidige generationer.

Så i modsætning til den spæde start af lysforureningskampen for årtier siden, så har vi i dag, rigtig mange andre vinkler at ”angribe” fra. Vinkler som mange mennesker har nemmere ved at forholde sig til end ”blot” astronomi.

Dog kommer alle disse ekstra synsvinkler også nogle ekstra omkostninger, hvor overskueligheden bliver offeret. For lysforureningen berører så mange forskelligartet facetter i vores omverden, at en person ikke kan mestre dem alle. Endvidere så bliver resultaterne for de forskellige forskningsprojekter offentliggjort i mange forskellige publikationer, fra de rent biologiske tidsskrifter, over Nature til publikationer for medicinsk forskning, det gør det svært at overskue hvad den aktuelle status er indenfor forskningen. En stor hjælp her er at International Dark Sky Association, samler linkes til alle de artikler, både videnskabelige og i pressen, som de får kendskab til.

Og så har jeg slet ikke nævnt den største ødelægger af naturlige nattemørke… at mennesker er bange for mørket!! For pokker, hvor kan det ødelægge meget… :(  Dette ændres nemmest ved at børn lærer mørket at kende, på godt og ondt. Men det er en ændring der vil tage en generation eller to at slå igennem, samme tid som det har taget at ødelægge nattemørket.

I DK er der ingen lobbyorganisation som arbejder for at bevare nattemørket. Lovgivningen er meget svag, grænsende til ikke-eksisterende. Dog har rigtig mange kommuner og vejdirektoratet en sætning i deres belysningsplan, hvor der nævnes lysforurening, men enten ved de ikke hvordan dette opfyldes eller også overser de det efter at planen er skrevet.

Lige netop i disse år sker der så meget indenfor feltet, så jeg vil mene at tiden er moden til en ”Bevar stjernerne”-lobbyorganisation. :)
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 08 mar 2018, 19:39

Rigtigt godt indlæg Tom, man kan godt fornemme at du har været STÆRKT involveret i sagen gennem en årrække - måske du har ret tiden ere mere moden end den var for 30 år siden
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 08 mar 2018, 19:49

Yep - godt skrevet Tom, jeg håber sandelig, at du har ret og der kommer mere fokus på problemet. Og så priser jeg mig lykkelig over, at bo i den sydlige del af Fyn, ud mod det mørke Østersøen.
Jeg har gennem flere år bemærket lyset fra kilden på fotoet overfor, og syntes at det bliver værrer og værrer med tiden. Stakkels dem der bor inden for en 10 km radius af dette lyshelvede.
/Rudi

Besvar