EQMOD Forced Flip

Om astronomirelateret software
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: EQMOD Forced Flip

Indlæg af John » 06 mar 2019, 10:04

@KennethK hvis du skal meridianflippe i en fotosession kræver det at din capture-software understøtter processen. Det er også nødvendigt at du har en platesolver, som sikrer at du rammer nøjagtigt samme sted efter flippet. Jeg har med held brugt SGP til det, men bruger nu kun metoden som er beskrevet i denne tråd, nemlig at flippe monteringen på forhånd når jeg starter fotosessionen.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 06 mar 2019, 10:21

Jeg foretrækker også at være ude ved monteringen, når der flippes eller slewes rigtig langt. Der kan let komme kabler, katte osv i klemme.
Men jeg sidder ofte inde i varmen og slewer til et nyt target via TeamViewer.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 06 mar 2019, 15:51

SGP flipper automatisk uten problemer, kabler må selvsagt legges opp på en måte så dem ikke kan henge seg fast. Jeg anbefaler å henge kabler fra motvektstanga.
Det kan også automatisk endre target i løpet av natta for å utnytte tida når objektene er på det høyeste.
Kombinasjonen av bytting av target med plate solving, auto fokus auto meridian flip med plate solving, auto start/stop guiding gjør att utstyret i teorien kan kjøre av seg selv hele kveld og natta.
KennethK
Reactions:

Indlæg af KennethK » 06 mar 2019, 17:53

Poenget er å få utnyttet tiden maksimalt også om natten når jeg sover. Av og til står objektet som fotograferes i syd kl 2, 3 om natten og da er det veldig greit om monteringen kan stilles på "autopilot". Jeg vet godt at sgp er bra software men hadde håpet å teste autoflip med ascom uten mer software. Jeg platesolver med astrotortilla og det funker perfekt. Hvorfor må jeg ha capture program som støtter flip? Det spiller ingen rolle om ett bilde går tapt i flippen ...auto flip er en mulighet jf ascom men låst for avkryssing
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 06 mar 2019, 18:48

@KennethK ca. 8 minutter inde i videoen kan du se hvordan du sætter Auto meridian flip. Din montering vil så flippe rundt, men du mangler stadig bl.a, at kunne ramme samme sted og stoppe og starte dit guideprogram - det er der SGP kommer ind i billedet.

KennethK
Reactions:

Indlæg af KennethK » 06 mar 2019, 19:13

Takk John, beklager at jeg ikke sjekket hele videoen først. Jeg vil teste ut hvor godt/dårlig monteringen treffer objektet etter flip. Hvis presisjonen er dårlig er nok SGP løsningen, har lest mye skryt av det programmet :D
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 06 mar 2019, 22:35

Jeg tviler på att du treffer godt nok uten plate solving + sentrering.
Jeg har brukt SGP i over 4 år nå, om du vil så hjelper jeg det gjerne å sette opp SGP så du slipper å bruke masse tid på å sette deg inn i alt.
KennethK
Reactions:

Indlæg af KennethK » 07 mar 2019, 08:44

Får teste det ut ved neste klarvær. Takk for tilbudet Xplode, SGP er et aktuelt neste steg i automatisering av setupet.
Besvar