Optager software - hvad bruger i?

Om astronomirelateret software
Besvar
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Optager software - hvad bruger i?

Indlæg af Lars Malmgren » 08 maj 2019, 13:10

Hej

Jeg har tidligere brugt en gaaaamel version af MaximDL til at styre astrokameraet,
men den er afgået med døden sammen med en gammel bærebar.
Måske kan jeg genoplive den, men jeg tænkte at det måske var på tide at kikke på et nyt program.

Det skal primært styre kamera (gerne flere), mount, samarbejde med PHP2 guide-program (til dither osv), samarbejde med planetarie program som Stellarium osv, evt kunne importere objekt-databaser.
Det skal (helst) ikke være et billedebehandlingsprogram. Mit indtryk er, at fokus flyttes fra styre- og kontrol-funktionerne og over på billedbehandlingen.
Der har jeg investeret i PixInsight, som jeg skal lære at bruge.

Jeg har søgt lidt her og der, og kan se at mange bruger følgende: Jeg har leget lidt med SharpCap, men synes ikke rigtig om den.
FireCapture vil nok fortsat være mit foretrukne program til planet-optagelser, hvilket det jo også er udviklet til.
Så har jeg et godt øje på de 2 første på listen, som ser ret interessante ud. APT kan styre flere kameraer samtidigt, og SGP har indbygget funktion til at fotografere større felter i paneler.

Er der nogle af jer, som kender til eller bruger APT og/eller SGP ?
Hvad bruger i ellers og hvorfor ?
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Re: Optager software - hvad bruger i?

Indlæg af nightsky » 08 maj 2019, 14:37

Hej Lars,

Hvis jeg skulle skifte væk fra MaximDL vil det sikkert være Prism Pro, måske endda Advanced. Der er alt hvad jeg kunne ønske mig, også de mere eksotiske features til spektroskopi, kollimering osv.
https://www.hyperion-astronomy.com/

Jeg har kun hørt godt om dette system. En del af mine amatør spektroskopi bekendte bruger det med stor fornøjelse. Bl.a. siges der at guidesystemet er betydeligt bedre end PHP2, men det er et stykke tid siden jeg har hørt det. Mener PHP2 nu kan håndtere slit guiding.

FireCapture til planeter og andt high-speed arbejde er stadig klart min favorit.
\Lars
DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 08 maj 2019, 15:43

Jeg styrer det hele via kStars/INDI/EKOS på pc der kommunikerer med Stellarmate på Raspberry Pi.
Det kan styre alt, hvis ikke det kan så er det bare at åbne en ny tråd på indilib.org så kaster folk sig over det.
Jeg er dog stadig i starten af min astrofoto ‘rejse’, så det er ikke utænkeligt at det er lige i underkanten af hvad du søger ;)
Mvh.
Keld Henningsen
bentw
Reactions:

Indlæg af bentw » 08 maj 2019, 16:41

Hej Lars.
Jeg har haft stor glæde af Nebulosity i mange år til at
styre mit QSI 683- WSG8 kamera.
Det er en engangsinvestering, og er billigt med gratis opgraderinger.
Kører fint sammen med Phd 2.

Venlig hilsen,
Bent
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 08 maj 2019, 16:56

Jeg har brukt SGP i flere år nå og er veldig fornøyd, kan tippe jeg har samlet 3000+ timer data med SGP :D
Det har du autofokus, dither, PHD2 kontrol, auto meridian flip, sentrering ved hjelp av plate solve etc...
En veldig flott funksjon er att du kan sette opp flere objekter som starter/stopper på tid eller etter høyde.
For å legge til objekter har du mosaikk wizard hvor du velger FOV ut fra utsstyret ditt, det er også enkelt å sette opp mosaikker.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 08 maj 2019, 17:20

Jeg har altid, dvs i 3 år, brugt AstroArt. Det er nemt at gå til. Simpelt let forståeligt interface.
Man kan styre flere kameraer, ved blot at starte fler instanser af AstroArt. Det har dog drillet mig lidt, da jeg prøvede at styrre to Canon 1000D, pludselig mistede den ene AstroArt forbindelsen til kameraet. Men da DigiCamControl heller ikke kunne, jeg testede multi kamera kontrol med DCC også, så antager jeg, at det er et Canon driver problem, der kløjs i de to identiske kameraer.
Det jeg godt kan lide med AstroArt, er at den kan platesolve, synce, goto enten manuelt eller via script. Så man skal faktisk kun bruge eet eneste program. Ikke noget med at bøwle med en mystisk Cygwin platesolver. Det hele fungerer lige ud af boxen.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 08 maj 2019, 18:48

Jeg bruger maximDL og Focusmax3

SGP er genialt på mange måder. Specielt at det automatiserer focusering og kan skifte target alt efter hvad der er højt på himlen. Lidt som Maxim sammen med f.eks. CCD Autopilot. Jeg har derfor også brugt SGP, men har svært ved at få focus til at køre så godt som Focusmax.
Problemet for mig er, at SGPs autofokus tager én frame på hvert focuspunkt. Er den dårlig, får det indflydelse på hvor focus rammer. SGP beregner HFR på mange stjerner i den enkelte frame, men hvis der lige har været et øjeblik med dårlig seeing, vind etc så er alle stjerner påvirkede. Herudover beregner SGP HFR som gennemsnit på de stjerner som faktisk måles i en given frame. Når der er defokuseret er det måske 3-5 stjerner, når vi er nærmere fokus er det måske 40+, d.v.s. det er ikke statistisk stabilt. Jeg er med på at flere, ikke mindst Ola Skarpen tager fremragende billeder med SGP, jeg har eksperimenteret en del med settings og har ikke rigtigt fået det til at spille.
Fordelen ved focusmax er den statistiske tilgang, hvor der tages gennemsnit af mange frames.
Kunne jeg få det til at fokusere lige så godt som focusmax, så forlod jeg maxim og så mig aldrig tilbage.

M
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 08 maj 2019, 19:13

Den nyeligt frigivne Service Pack 1 til AstroArt 7 har en ny feature: full frame auto focus. Noget lignende det Morten beskriver. Jeg har ingen erfaring med funktionen.
/Rudi

Billede
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 08 maj 2019, 19:34

Hej Zielke.
Jeg har stor glæde af SGPro til 99$ for en licens.
Det eneste jeg har fundet som har en mere avanceret optage-sekvens programmering er Astronomers Control Panel fra DC-dreams. Sammen med ACP Scheduler skal man slippe 1500$ plus køb af en licens til MaximDL - meget, meget dyrere end de $99 for SGPro.
Det jeg må undvære er en nem måde at lave et loop hvor jeg f.eks. kører mellem to asteroider, tre standard felter og nogle variable stjerner.
SGPro er netop en sequencer der lineært scroller ned gennem en liste af targets.
Jeg kan godt lave et loop men det betyder at hvert target skal kopieres, omdøbes og indsættes nederst i sekvensen. Hver gang jeg vil gentage et loop, skal alle targets kopieres igen.
Men, men, jeg får 90% af mine ønsker opfyldt for 99 $, de sidste 10% skal jeg smide 1400 $ + en Maxim DL licens mere for.

Et eksempel på en nats observationer programmeret i SGPro:
Det første billede viser en sekvens fra 190331. Liste med mine targets er øverst til venstre og i vinduets nederste halvdel ses detaljerne for mine bestilling af billeder på feltet med M1.
Udklip_SGPro_target_liste.PNG
Udklip_SGPro_target_liste.PNG (70.98 KiB) Vist 649 gange
Det andet billede er et screen shot af indholdsfortegnelsen i min logbog fra den aften. Læg mærke til at første linje for hvert target viser klokkeslæt for det tidsrum teleskopet var på hvert target. Kan ikke huske præcist hvornår jeg gik i seng men tror det var lidt efter kl.23 da optagelser af M1 var gennem sit loop af optagelser første gang. Så satte jeg vækkeuret til kl.4 hvor jeg stod op og lukkede observatoriet ned manuelt (har ikke motorer på lugerne).
Udklip_indhold.PNG
Udklip_indhold.PNG (27.68 KiB) Vist 649 gange
Alt det fine vejr vi havde fra slutningen af marts til midten af april gav mig 15 nætter hvor teleskopet kørte fra nautisk dæmring til nautisk skumring - mellem 1 og 2 GB data hver nat!
Er stadig ikke færdig med at padle det hele igennem.

Men hvor er det juleaften-fedt at stå op næste morgen og scrolle igennem bunkerne af data og se hvad der er blevet optaget :-)

Routinen er at jeg følger med mens SGPro laver autofokus på en åben stjernehob. Så jeg har vished for at billeder i alle filtre er fokuseret. Har indstillet SGPro til at checke fokus for hver 2 C temperaturen ændrer sig. Denne funktion er flettet ind i sekvensen og sker automatisk når temperatur-kriteriet er opfyldt. Så sættes target-optagelser på pause, autofokus udføres, hvorpå sekvensen fortsætter.
Kuplen følger automatisk efter teleskopet, styret af SGPro. Hvis jeg vælger SlewHere mellem targets, fuldføres slew og så drejes kuplen bagefter. Vælger jeg CenterHere så starter kuplen samtidigt med telescopet, hvorefter et PlateSolve udføres. Har sat krav til en succesfuld CenterHere til 9 pixels og det lykkes oftest i 2. forsøg.
Hilsen OneHappyUser
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 08 maj 2019, 19:36

...damn! :oops: så gjorde jeg igen, Malmgren. Du startede tråden! ... men Zielke må godt læse med ;)

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 08 maj 2019, 21:12

Rigtig god feedback !

1000 tak, og bliv endelig ved, hvis der er andre :D
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 08 maj 2019, 22:39

@morten
Ja, i starten havde jeg også problemer med at få autofokus med SGPro til at være stabil og pålidelig. Kom til samme problem at det er kun nogle få stjerner der er klare nok til at måle på, når fokusering er langt fra "den skarpe" position.
Så fik jeg ideen ved at bruge åbne stjernehobe. Tæt på "skarp" måles på de mange svage stjerner i feltet. Langt fra "skarp" når de svage er forsvundet, er det de klareste stjerner der hjælper med at få et gennemsnit af mange målinger. Denne fremgangsmåde har jeg været ganske tilfreds med. Men jeg er nok heller ikke meget kræsen; hvis jeg har HFR mellem 2,0 og 2,4 px så gør jeg ikke mere ud af det.

Her i foråret hvor vi kikker ud af mælkevejen mangler de åbne hobe, men så finder jeg nogle fokuseringsfelter med 5-10 klare feltstjerner som erstatning.
Det virker så kun hvis jeg manuelt starter den første autofokus. Når jeg aktiverer temperaturafhængig autofokus så anvender SGPro det felt som der netop er det aktive target. Hvis det felt er uden tilstrækkelig klare stjerner, og nok af dem, så kører autofokus i hegnet. Den sidste option jeg kan komme på er at bruge kontinuert temperaturkorrektion efter den indledende autofokus. Det kræver at man har tillid til at man kender antal fokus steps per grad celsius. Det har jeg ikke afprøvet for alvor og skal først analysere mit fokus data og bestemme koefficienten præcis.
Det er bare en fornemmelse, men jeg tror at primærspejlets temperatur (og dermed brændvidde) ikke helt følges med den temperatur sensor der sidder i okularudtrækket, og det er den som SGPro får sin måling fra.

Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 08 maj 2019, 22:47

@KimLang
For å få bedre og raskere autofokus i SGP anbefaler jeg å binne, på oppsettet i Spania som jeg har sammen med Ola Skarpen og Kristian Schlanbusch bruker vi bin3, bin3 blir også brukt på Tommy Linnerud sitt oppsett.
Binning kan også settes opp på DSLR ved autofokus.
På reflektorer må en skru av smart fokus.

Hvis noen vil komme igang med SGP hjelper jeg gjerne til med å sette opp innstillinger og å tune autofokus.
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 10 maj 2019, 19:02

Hej Lars,

Jeg bruger open source softwaren NINA:

https://nighttime-imaging.eu/

Der er en anden tråd her på forum hvor der også snakkes lidt om det.

Feature wise vil jeg sige det er nogenlunde på højde med SGP men med et betydeligt bedre grafisk interface.
Der sker rigtigt meget med projektet lige nu, med 2-3 nye contributors der putter masser af tid i projektet.
Noget af det næste der kommer er pre sequence og end of sequence actions, samt implementering af observable conditions ascom funktionalitet.
Besvar