EQMOD Forced Flip

Om astronomirelateret software
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

EQMOD Forced Flip

Indlæg af Rudi » 24 feb 2019, 19:01

Jeg er lige started op på Cone igen, vejret ser nogenlunde ud.

For at slippe for at skulle meridianflippe midt i aftensmaden eller godnat læsning for datteren, så har jeg started op med teleskopet mod øst, selv om Cone står i az 146° lige nu.
Jeg bruger denne metode:
http://welshdragoncomputing.ca/eqmod/do ... lip_goto_s

Det driller bare lidt. Goto Cone med forced flip virker fint første gang. Men så tager jeg et billede, platesolver, syncer med montering og vil re-slewe for at få præcist samme centrum som i går aftes. Men det kan EQMOD ikke håndtere, den begynder at flippe igen, og det uanset Forced Flip fluebenet er sat igen eller ej. Har prøvet flere gange.
Så hvordan pokker re-slewer man for at finjustere på den "forkerte" side af pieren?
Jeg brugte de manuelle kontroller (pilene) på EQMOD, men det må da kunne gøres automatisk fra Cartes du Ceil?
/Rudi
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: EQMOD Forced Flip

Indlæg af John » 24 feb 2019, 21:11

Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 24 feb 2019, 21:46

Tak John, jeg havde også en underlig deja-vu fornemmelse.
/Rudi
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 24 feb 2019, 23:29

Jeg bruger altid denne funktion når jeg følger et objekt som krydser meridianen. Der er ikke noget bøvl med at platesolve påny(selvom det sker automatist) og ikke noget med at flytte på kontravægten.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 25 feb 2019, 07:30

Jeg tester lige når taget kan åbnes igen.
Er du sikker på, at monteringen med denne indstilling, ikke kører hen til meridianen, tøver lidt, for så at køre hele vejen tilbage igen uden at flippe?
Det der flag, svarer vel til, at man selv sætter fluebenet hver gang?

Jeg prøvede således:
1) Sæt force flip flueben
2) Goto Cone Nebula da det var i pejling 130°. Monteringen slewer nu hen til meridianen med teleskopet mod øst - tøver et par sekunder, slewer så videre over på Cone Nebula i 130°, stadig med teleskopet mod øst og kontravægtene opad mod vest.
3) Efter platesolve, skulle der justeres nogle få bueminutter, så jeg satte "force flip" fluebenet igen og goto endnu engang. Nu farer monteringen helt hen på meridianen igen, tøver et par sekunder, og så tilbage på Cone Nebula, igen uden at flippe...

Jeg vil gerne undgå turen hen på meridianen og tilbage igen, ellers kan jeg ikke fintune hvor teleskopet peger.

Jeg nåede som sagt ikke at forsøge din beskrivelse, måske gør den mere end hvis man selv sætter fluebenet igen.
/Rudi
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 25 feb 2019, 08:18

Med den metode er fluebenet sat permanent, men fjernes når der i eqascom trykkes STOP eller monteringen parkerers. For at undgå at monteringen hele tiden kører tilbage til meridianen og dermed gør det umuligt at bruge platesolve, skal du i eqascom definere hvor langt du tillader at monteringen kører den forkerte vej rundt uden at teleskopet rammer ind i din pier eller tripod. Så sætter du flueben i MOUNT LIMIT og flueben i force flipped og så kører det uden problemer...

her er et link til hvordan du sætter meridian limits op https://www.youtube.com/watch?v=AoPld2oEnnA
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 25 feb 2019, 08:20

Tak John, det var nok lige det der manglede ;-)
/Rudi
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 25 feb 2019, 08:26

Du kan endda simulere metoden i eqmod og følge med i Cartes Du Ciel, så behøver du ikke at vente til at du får lukket taget op.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 27 feb 2019, 19:18

Hej John,

Jeg har forsøgt at sætte flaget i ini filen og forced flip fluebenet samt limits, men det er samme opførsel.

Måske er det min fremgangs metode i CdC der er forkert:

Her gør jeg således:
  1. View->Position og indtast ra/dec
  2. Nu er kortet centreret på den ønskede position
  3. Højreklik i kortet, i popup menu vælges Telescope->Slew to chart centre
Uanset hvad, hvis jeg har forceret en meridian flip, så kører kikkerten hen til meridianen, tøver lidt, og kører så tilbage igen.

Jeg vil følge dit råd, og sidde i ro og mag en skyet aften og bruge simulatoren.
/Rudi
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 27 feb 2019, 23:06

har du fået sat de nye grænser for hvor langt du vil tillade monteringen at køre den forkerte vej. Hvis ikke, vil den som en sikkerhed hele tiden køre tilbage til meridianen.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 27 feb 2019, 23:22

Nej John. Jeg aktiverede blot grænser. Det er min “horisont”, observatorie tag, -væge, naboens træer osv.
Ser lige på det senere med simulator i stedet for at bruge observations tid på det.
/Rudi
Brugeravatar
John
Reactions:

Indlæg af John » 27 feb 2019, 23:42

Horizon og meridian limits er ikke det samme, men sættes samme sted. Meridian Limits sættes ved at du kører monteringen så langt den forkerte vej rundt evt. med håndkontrollen, lige indtil teleskopet rammer pieren. Så trykker du på det grønne + og så et flueben i enable limits.

Jeg har iøvrigt sat min horisont i eqmod, ved i dagslys at følge horisonten rundt med teleskopet. Den nye horisont er så læst ind i Cartes Du ciel, det giver et godt overblik, når der skal planlægges.
mount limits.jpg
mount limits.jpg (93.8 KiB) Vist 1815 gange
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 28 feb 2019, 07:08

Hej John, Tak for at du orker at skære det ud i pap. Det er som regel nødvendigt i mit tilfælde :roll:
Det er jo lige præcis meridian limits der mangles at blive sat.
/Rudi
KennethK
Reactions:
Geografisk sted: Mandal, Norge

Indlæg af KennethK » 06 mar 2019, 00:52

Hei

Håper det er OK at jeg stiller spørsmål i tråden. Jeg vil gjerne at monteringen gjør auto meridian flip under en fotosession, typisk mens jeg sover midt på natten. I bildet ovenfor under valget auto meridian flip er det umulig å krysse av - den er låst for avkryssing - er det noe jeg har oversett?

Mvh Kenneth
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 06 mar 2019, 01:41

Der er en der spørger om præcis det samme her, KennethK.
https://stargazerslounge.com/topic/2333 ... lip-eqmod/
Besvar