N.I.N.A

Om astronomirelateret software
Besvar
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

N.I.N.A

Indlæg af Per_Jensen » 04 apr 2019, 09:06

Vejrudsigten for i aften kan ikke rigtig beslutte sig, så jeg tror jeg vil bruge aftenen på at lege lidt med noget nyt software og forsøge at lære mit nye kamera bedre at kende.

Jeg faldte over et sekvens program kaldet N.I.N.A (NIGHTTIME IMAGING 'N' ASTRONOMY) https://nighttime-imaging.eu/
Det er open source og derfor gratis, det har en række lækre features som jeg synes ser ret interessant ud! Er der nogen der kender til dette stykke software? Jeg mindes at du brugte det @jjosefsen er det ikke korrekt?

Jeg er rigtig glad for APT som jeg bruger nu, men jeg synes det her ser ud til at have lidt flere muligheder :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Per_Jensen
Reactions:

Re: N.I.N.A

Indlæg af Per_Jensen » 04 apr 2019, 09:36

Faldte over et lille review på CN: https://www.cloudynights.com/topic/6531 ... ad-of-sgp/

Det tyder på at være ret godt, så det glæder jeg mig til at prøve kræfter med :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 04 apr 2019, 10:00

Det ser meget spændende ud - og så koster det gratis :D
Glæder mig til at høre din review ;)
/Rudi

Billede
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 04 apr 2019, 22:00

Det ser da helt fantastisk ud. Jeg har brugt SGP i nogle år og var ganske sikker på, at jeg havde fundet den helt rigtige software. Efter at have læst tråden på CN og hentet programmet er jeg ikke helt så sikker længere. N.I.N.A. ser ud til at rette op på noget af det som SGP er blevet kritiseret for, bl.a. lang downloadtid og manglende multi synkronisering af dithering ved flere cams. Godt spottet @Per_Jensen!
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 04 apr 2019, 22:46

Spennende program og absolutt ett jeg skal prøve ut og følge med på utviklingen til.
SGP er kjempeflott, men dessverre ser det ut til att utviklingen går tregt i det siste, enkle feil blir ikke rettet opp :(
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 06 apr 2019, 15:00

Ved I om NINA kan kalde focusmax acquire star. Kan den det, sequence og dither, så kan det være en ren vinder.
Jeg har aldrig fattet hvorfor SGP ikke indbyggede en funktionalitet hvor focuamax kunne kaldes.
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 09 apr 2019, 02:11

Hej

Det er korrekt at jeg benytter det og har gjort det i snart et år nu. Det er ret vildt hvor meget der er sket på et år..

Det er jo open source så man kan selv bidrage, men ellers gutterne er ret hurtige til at kode nye funktioner og features, så jeg kan kun anbefale at man opretter et issue på issue trackeren med en ønsket feature, eller popper ind på discord serveren.

Det kan dog være lidt svært nogen gange at kode "blindt" til nye kameraer, eller andet software som man måske ikke lige selv har adgang til.

Darkarchon som er en af de to største bidragere udover "ejeren" Stefan/Isbeorn har netop lavet denne video om den nye 1.8 release:
https://youtu.be/edYcKUPEEAU

Det er nogle ret vilde ting under opsejling for dette lille hobby projekt, og nogle ret store spillere indenfor astrophoto grej er begyndt at være interesseret i at samarbejde.
Derudover har en anden bidrager været til NEAF i sidste uge og prædiket, og det er der også kommet lidt spændende ud af. 8-)
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 09 apr 2019, 08:31

Tak for at sætte lidt ord på det @jjosefsen :)

Jeg prøvede det over to aftener, men måtte gå tilbage til APT, jeg oplevede desværre mange udfald på kamera, til tider svarede det slet ikke, og i disse dage med så mange klare aftener vil jeg ikke spilde min tid! :D
Jeg vil helt sikkert prøve at fejlfinde lidt når de her gode aftener er overstået, for jeg kan virkelig se potentiale i det!

Jeg er vild med at du kan modificere dit interface som du ønsker det, og egentlig have alt information til rådighed på et skærmbillede!
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 09 apr 2019, 10:57

Per_Jensen skrev:
09 apr 2019, 08:31

Jeg prøvede det over to aftener, men måtte gå tilbage til APT, jeg oplevede desværre mange udfald på kamera, til tider svarede det slet ikke, og i disse dage med så mange klare aftener vil jeg ikke spilde min tid! :D
Jeg vil helt sikkert prøve at fejlfinde lidt når de her gode aftener er overstået, for jeg kan virkelig se potentiale i det!

Jeg er vild med at du kan modificere dit interface som du ønsker det, og egentlig have alt information til rådighed på et skærmbillede!
Per_Jensen skrev:
09 apr 2019, 08:31

Jeg havde selv lidt problemer med mit Canon i nat, men jeg kører også på den seneste nightly build.. Jeg vil anbefale at køre på seneste beta build. Hvilket kamera bruger du?
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 09 apr 2019, 11:38

Jeg bruger mit nye ASI 1600mm-c :)

PS: Jeg kan så se nu, at mit kamera har kørt USB 2.0 hele tiden, det kan måske forklare hvorfor det crashede fra tid til anden, det skete nemlig ofte under download af billeder. :)
Jeg havde håbet at min USB 3.0 Hub kunne bruges, men den registerer kameraet som tilsluttet til 2.0. Nu har jeg sat det direkte til PC og nu viser den 3.0
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 09 apr 2019, 19:38

Per_Jensen skrev:
09 apr 2019, 11:38

PS: Jeg kan så se nu, at mit kamera har kørt USB 2.0 hele tiden, det kan måske forklare hvorfor det crashede fra tid til anden, det skete nemlig ofte under download af billeder. :)
Jeg havde håbet at min USB 3.0 Hub kunne bruges, men den registerer kameraet som tilsluttet til 2.0. Nu har jeg sat det direkte til PC og nu viser den 3.0
Men der er da onboard memory på ikke?
Faktisk er ASI et af de kameraer der bliver mest brugt, så det er testet flittigt og burde ikke give problemer.
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 09 apr 2019, 19:47

jjosefsen skrev:
09 apr 2019, 19:38
Per_Jensen skrev:

Faktisk er ASI et af de kameraer der bliver mest brugt, så det er testet flittigt og burde ikke give problemer.
Jo det har de 256mb DDR på, men vi snakker stadig meget data der går gennem den hub :) Men så igen, APT klarede det jo fint..
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 09 apr 2019, 20:42

Per_Jensen skrev:
09 apr 2019, 19:47
jjosefsen skrev:
09 apr 2019, 19:38
Per_Jensen skrev:

Jo det har de 256mb DDR på, men vi snakker stadig meget data der går gennem den hub :) Men så igen, APT klarede det jo fint..
Hvilken version var du på? Der er en release ude nu der hedder 1.8 HF1 som fikser et crash, jeg har netop testet at det virker, så måske den også løser det for dig
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 09 apr 2019, 20:42

Forresten så hjælper jeg gerne til hvis nogen har problemer med at få det til at virke. :)
Besvar