AstroArt sequencer og auto fokus

Om astronomirelateret software
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

AstroArt sequencer og auto fokus

Indlæg af Rudi » 08 jun 2019, 09:41

ZWO har lige lanceret deres auto fokuser, ZWO EAF og den kommer forhåbentligt snart i handlen.

Da jeg sidste gang (og indtil videre eneste gang) testede mit nye ASI1600MM Pro med filterhjul, kunne jeg tydeligt se, at fokus ved L var lidt off ifht R, G og B.
Jeg tog alligevel en sekvens med AstroArt, hvor AstroArt selv skiftede filter. Fokus offset er så lille, at jeg ikke rigtigt kan se forskel, men jeg vil alligevel stadig gerne have motorfokus og mulighed for at auto fokusere.

Jeg kunne imidlertidig ikke se nogen mulighed for at auto fokusere i AstroArt sequencer, så jeg spurgte Fabio om det måske kunne blive en option i næste service pack.
Det viste sig, at denne feature faktisk netop var kommet med i AA7 SP1 !!!
LINK til tråd på AstroArt Forum

Man aktiverer Sequencer, trykker på [...] knappen, trykker på [Menu] knappen og vælger Show Focuser.
Og i stedet for at vælge en bestemt fokuser position, skriver man 99999, hvilket betyder en auto fokus sekvens.
AA7SP1-sequencer2.png
AA7SP1-sequencer2.png (993.86 KiB) Vist 588 gange
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: AstroArt sequencer og auto fokus

Indlæg af Jens_Jacobsen » 08 jun 2019, 10:16

Smart.
Det er vel så selvsagt at det kun virker med en focuser med en ascom driver?
Derved fokuserer man velsagtens så i "blinde" dvs justerer et antal step og regner med at det er godt?

For det er vel ikke sådan at softwaren er adaptiv og tager et billede for at tjekke fokus?
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 08 jun 2019, 10:51

Jeg ved det faktisk ikke Jens. Mon ikke AA taget en række billeder og analyserer FWHM?
Jeg spørger lige Fabio.
/Rudi
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 08 jun 2019, 14:06

Hej Rudi.
I dit screen shot ses du har skrevet "99999" ud for alle filtre. Uanset om det er vist som et illustrativt eksempel eller udtryk for din praksis, så kan vi jo godt diskutere om det er en optimal strategi.
Autofokus er en skøn funktion at have til rådighed men med så mange ting er der også en bagside af den medalje. Et aspekt er at autofokus processen tager tid. Det er meget hurtigere end når jeg selv udfører en manuel fokusering, men længere tid end bare at flytte udtrækket til en forudindstillet position.
I SGPro kan man indstille autofokus proceduren til at justere alle filtre med samme stepstørrelse når autofokus er udført i et filter. Eksempelvis, hvis autofokus udføres med V-filter og resultatet er en flytning fra position 1000 til 1070, kan jeg vælge at få lagt +70 steps til alle filterpositioner i den indbyggede fokus tabel.
Så er alle filtre fokuseret på en gang. Forudsætningerne er selvfølgelig at alle filterpositioner indbyrdes er kendt med stor nøjagtighed samt at den netop udførte autofokus giver et troværdigt resultat. Specielt det sidste forhold, at opnå et troværdigt resultat, afhænger af mange faktorer. Derfor vælger jeg altid et felt nær zenit (bedst seeing og højeste transparens), og gerne en åben stjernehob hvis der er en nær zenit, fordi der er både mange klare og mange svage stjerner (til den valgte eksponeringstid) som giver en nøjagtig måling af FWHM/HFR både nær fokus og langt fra.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 08 jun 2019, 19:32

Tak for tips Kim. Jeg har som sagt ikke prøvet det selv, har ikke engang en motor fokuser (endnu!), ville blot gøre opmærksom på denne feature.
Jeg har noteret dine råd, jeg er blot bange for, at min billige Sky-Watcher craford + kommende ZWO EAF vil have så meget backlash, at en absolut offset med stepper motorene ikke vil fungere optimalt.
Hvor lang tid vil en auto-fokus da tage? Hvis der skal tages 3-5 sekponeringer på hver side af fokus for at beregne en hæderlig V kurve, så kan jeg jo godt se, at med f.eks 30 [s] eksponeringer, vil det tage mindst 5 minutter. Ok, det er lang tid, men nok det samme, som hvis jeg skal slewe hen på en klar stjerne, fokusere manuelt med bathinov maske og home tilbage på target igen.
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 09 jun 2019, 00:20

En god autofokus rutine vil ha mulighet for backlash compensation så da vil også offset fungere fint.
Andre viktige funksjoner i en autofokus rutine er mulighet for å autofokusere både på tid og temperatur og gjerne i kombinasjon med temperature compensation, med temperature compensation kan en la det gå mer tid før en kjører autofokus på nytt.

Det blir spennende å se hvordan autofokus i Astroart kommer til å fungere til autofokus, men jeg har mine tvil om att det blir veldig bra....
Etter det jeg har sett prøver Astroart å være en alt i ett løsning med altfor mye funksjoner som kun ender opp med å bli halvgode...det er jo ikke uten grunn att nesten ingen bruker Astroart lenger :roll:

Autofokus med CMOS kamera kamera burde være mulig på 30-45 sek, 1-2sek per eksponering og f.eks 9 punkter + verifisering av endelig fokusposisjon slik som jeg har satt opp i SGP.
Med ett CCD kamera derimot er det mer tidkrevende og spesielt kameraer med store sensorer slik som 16200 sensoren vi bruker i Spania, utlesningstid på 1x1 er 25-30s så vi kjører 3x3 for å spare tid.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 jun 2019, 09:22

Jens_Jacobsen skrev:
08 jun 2019, 10:16
Smart.
Det er vel så selvsagt at det kun virker med en focuser med en ascom driver?
Derved fokuserer man velsagtens så i "blinde" dvs justerer et antal step og regner med at det er godt?

For det er vel ikke sådan at softwaren er adaptiv og tager et billede for at tjekke fokus?
Fabio skriver her, hvordan AstroArt autofokuserer:
https://www.astroart-forum.net/forum/vi ... =422#p1653
Fabio skrev:it takes a sequences of images (user defined, for example 5, 7, 9) and calculates the V-curve from them.
For example, for 7 images, the focuser is moved backward for 3 "steps" and then moved forward for 7 "steps", so that 3 images are taken backward, 1 at the original position and 3 forward, all in the same "direction" to avoid backlash problems.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 15 jun 2019, 11:10

Og sådan så der ud over Svendborg Sund et øjeblik efter, at jeg havde bestilt en ZWO EAF hos Mogens, det er sgu lige før, at man kan gå hen og blive overtroisk
EE351DE1-0F7E-4BD2-B4E1-8D87107CE8E5.jpeg
EE351DE1-0F7E-4BD2-B4E1-8D87107CE8E5.jpeg (132.85 KiB) Vist 367 gange
/Rudi
Besvar