Kollimering med SharpCap

Om astronomirelateret software
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Kollimering med SharpCap

Indlæg af Rudi » 07 okt 2019, 13:56

Alt denne snak om kollimering, igen-igen, fik mig til at tænke, når nu SharpCap har lavet deres fantastiske Pol Align feature, se denne tråd TRÅD, mon så ikke også de har lavet et kollimerings værktøj - og sørme jo, det er skam noget de har set på:

https://docs.sharpcap.co.uk/3.2/22_Collimation.htm

Billede

Jeg skal lige hjem fra arbejde, og checke, om denne feature er tilgængelig i min SharpCap Pro, så skal det da prøves.
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Re: Kollimering med SharpCap

Indlæg af Per_Jensen » 07 okt 2019, 14:15

Wow det glæder jeg mig til at høre mere om Rudi! Jeg har slet ikke set at denne mulighed var tilgængelig.
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 okt 2019, 14:19

De skriver, at med en corrector, skal man ikke forvente sig det helt store. Men jeg kan da selv se langstrækte stjerner i to diagonal modsatte hjørner, hele ude i kanten, ganske svagt. Dem kan jeg ikke slippe af med, mistænker at det er fokuseret der ikke rigtig kan kapere kamera, filterhjul og korrektor. Kan måske lave nogle forsøg, hvor jeg kikker i forskellige retninger, så kameraet "hænger" forskelligt.
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 07 okt 2019, 14:49

Rudi skrev:
07 okt 2019, 14:19
De skriver, at med en corrector, skal man ikke forvente sig det helt store. Men jeg kan da selv se langstrækte stjerner i to diagonal modsatte hjørner, hele ude i kanten, ganske svagt. Dem kan jeg ikke slippe af med, mistænker at det er fokuseret der ikke rigtig kan kapere kamera, filterhjul og korrektor. Kan måske lave nogle forsøg, hvor jeg kikker i forskellige retninger, så kameraet "hænger" forskelligt.
Jeg tænker det samme Rudi, hvad form for eyepiece holder har du på din focuser? Jeg har den helt standarte med to fingerskruer, jeg lavede i weekenden et 3 gevind og satte endnu en skrue i, og samtidig satte jeg lidt teflon tape på corrector de steder hvor den møder holderen for ekstra godt fit. Det er jeg ret sikker på har hjulpet en del! jeg har dog ikke analyseret nok til at være helt sikker :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 okt 2019, 14:55

Også Sky-Watchers standard fokuser. Efter at have set @Michal_Powalko’s fokuser ved Kompedal Starparty, så kan jeg godt se, at Sky-Watchers er noget diller-daller. God ide med et tredie hul. Jeg tænke på, om man kunne skrue det sorte endestykke helt af, og erstatte med en twistlock? Men det nemmeste er nok at skifte hele fokuseren.
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 07 okt 2019, 14:57

Jeg er ved at kigge på ny fokuser, men indtil jeg har bestemt mig (skal jo have til både 130'eren og 200'eren) så ser jeg den nye løsning som "okay" Det virker som om at tyngdekraften havde lidt mindre at sige i forhold til før ihvertfald. Men jeg tror aldrig man undgår en smule "sagging" med de her SW fokusere.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 okt 2019, 15:36

Har lige testet (med simulator), featuren er der skam.
Det skal blive spændende at afprøve.
SharpCapProColTest.jpg
SharpCapProColTest.jpg (113.46 KiB) Vist 77 gange
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 okt 2019, 16:11

Jeg fik SharpCap 3.1 Pro simulatoren til at se på et billede fra i lørdags, det ser ud til, at der er et tilt et sted i systemet: ellipser og ikke cirkler:

Billede
/Rudi
Besvar