Adobe PhotoShop - hvilken plan?

Om astronomirelateret software
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Adobe PhotoShop - hvilken plan?

Indlæg af Rudi » 09 jan 2020, 06:58

Jeg har længe gået og overvejet om jeg skulle investere i PixInsight, for at nå lidt længere i efterbehandlingen end jeg kan komme med AstroArt. Jeg har indtil nu anvendt PS CS2, den tudsegamle gratis version, som man stadig kan hente. Det er kun til de sidste “farvelade” justeringer, ikke astronomispecifikke funktioner (det er fint dækket af AstroArt) - så derfor overvejer jeg PhotoShop. PhotoShop er jo også nyttig at have, når man iøvrigt er en ivrig fotograf i det hele taget.

I dag køber man ikke en software pakke fra Adobe, men et abonnement. Spørgsmålet er blot, hvilken pakke skal man vælge? Jeg kender kun PhotoShop og ikke de andre produkter, så som LightRoom.

Kan ikke rigtig gennemskue, hvad forskellen er på “ Photography (20 GB)” og “ Adobe Photoshop Single App” pakkerne?

Jeg har ikke brug for data plads i skyen, har allerede en stor Dropbox plan.

https://www.adobe.com/dk/products/photoshop/ipad.html
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Re: Adobe PhotoShop - hvilken plan?

Indlæg af Xplode » 09 jan 2020, 17:10

Kjøp Pixinsight før du skaffer Photoshop, forskjellen mellom gratisversjon av gratis CS2 og nyeste CC utgjør en mindre forskjell enn du vil få ved å gå fra Astroart til Pixinsight.
Bare verktøyene i PI for å stacke/registrere, fjerne gradients, fargekalibrering (vitenskapelig, ikke bare gjetting) er verdt prisen på programmet alene :o

PI er jo også ett engangsbeløp :)
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Indlæg af Per_Jensen » 10 jan 2020, 07:57

Xplode skrev:
09 jan 2020, 17:10
Kjøp Pixinsight før du skaffer Photoshop, forskjellen mellom gratisversjon av gratis CS2 og nyeste CC utgjør en mindre forskjell enn du vil få ved å gå fra Astroart til Pixinsight.
Bare verktøyene i PI for å stacke/registrere, fjerne gradients, fargekalibrering (vitenskapelig, ikke bare gjetting) er verdt prisen på programmet alene :o

Jeg kan kun støtte op om dette, jeg bruger både PI og PS til min behandling, men kun 5-10% af processen foregår i PS. PI er en af de bedste investeringer jeg har lavet i denne hobby.
Jeg synes helt klart at du skal sende bud efter en trial Rudi og så ellers gå i learning-mode, du bliver hurtigt overrasket over hvor kraftigt det stykke software egentlig er :)
PS Jeg kender intet til AstroArt, så jeg kan ikke sige hvor meget det kan kontra PI.
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 10 jan 2020, 07:59

Hvis man har PI er der så behov på PS, eller kunne man dække dette behov med noget gratis? F.eks. GIMP?
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 10 jan 2020, 08:18

Xplode skrev:
09 jan 2020, 17:10

Enig!

Der er selvfølgelig en læringskurve, da workflow'et er ganske anderledes. Men der er virkeligt meget gratis materiale tilgængeligt på nettet efter hånden.
Derudover er der nogle gode bøger også..
Skywatcher EQ6 + Rail mod
Skywatcher Evostar 80ED + Opgraderet GSO focuser - Sesto Senso Motorfocus - Pegasus Astro PPB
AA Hypercam 1600m - ZWO EFW Mini + Baader filtre
ZWO 60mm Guidescope + ASI 120mm mini
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 jan 2020, 11:39

Ejjj - nu er jeg slået tilbage til start igen 😜

Tak for input.

Det optimale er nok både PI og PS.
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 10 jan 2020, 16:42

Mye av det du kan gjøre i PI finnes ikke i alternative programmer mens det en ofte gjør i PS fint kan gjøres i andre programmer, eneste grunnen til att mange bruker PS er nok att det er det dem er kjent med eller det som det finnes mest tutorials til.
PI har 45 dagers prøveversjon :P
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 10 jan 2020, 18:38

jeg har PS5 og opgraderede til PS6 som vist er den sidste version der ikke kræver abonnement.
Med forbehold for, at jeg ikke er specielt god til at behandle astrobilleder vil jeg tillade mig at give xplode helt ret.
Der er lavet fremragende astrofotos i PS, men der er en heftig learning curve. Man arbejder i lag, som blandes sammen med forskellige blendingmodes, som efter min opfattelse ikke er lige logiske. Der er transparens via diverse hjemmesider som forklarer hvad f.eks. blendingmode "lighten" gør.
PI er fra starten gearet til astrofotos. Der er efter min opfattelse for mange knapper, så der er svært at få overblik over hvad de mange, mange indstillinger i hvert tool gør, og brugerfladen er i starten lidt skræmmende. Den helt store fordel ved PI er en række tools, f.eks. HDRcomposition tool, som er besværlige i PS, samt multiscale tools, som behandler billederne i frekvensdomænet (som i registax), og som PS ikke har.
Det er længe siden jeg har brugt PS.
Hvis man skal vælge PS/PI er der efter min opfattelse ingen tvivl, de må blive PI
DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 10 jan 2020, 20:17

Jeg har begge dele, Pi og PS/LR med 20GB (som jeg nærmest ikke benytter).
PS/LR bruger jeg mest til alm. foto, men også mår/hvis der lige skal laves nogle små ændringer på et astrofotografi.
Mvh.
Keld
SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
Brugeravatar
HOFF
Reactions:
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af HOFF » 12 jan 2020, 09:53

Velvidende at jeg er i ukendt land.
Jeg har fulgt med i denne tråd, og læse den.
Jeg har i flere år været bruger af Adobe (10år). Men har fået en ny pc uden dvd drev, og ikke lige villet rode med at få drev i, så bruger GIMP.
Jeg ser naturligvis på dem der bruger Adobe på you tube. Jeg har ikke set så meget på andre programmer, så har, i forbindelse med denne tråd, brugt lidt tid på hvad er Pixinsight.
i min søgen falder jeg over dette link.
https://www.skyandtelescope.com/astrono ... photoshop/
Da jeg ikke kender til Pixinsight og heller ikke til personen Richard S. Wright Jr. kan min tanke være helt ved siden af målet.
Men måske kan teksten lige give tid til efterretning
Esben Hoffmann.
I det mørke Sønderjylland.
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 12 jan 2020, 16:26

Manden har jo ret, der er mange veje til målet. Der er mig bekendt flere der er gået fra en PS behandling til PI, eller til en (PI-PS blanding) end omvendt.
Kender man PS i forvejen har man naturligvis en fordel. Jeg kendte PS marginalt, læste på det og arbejdede med det. Tog så et PI kursus i Spanien og har ikke siden set tilbage. Jeg kan ikke forestille mig, at man kan lave ret meget i PS i billedets lineære tilstand, d.v.s. før det strækkes med f.eks. DDP eller curves. Man skal således alligevel have, og lære, lineær billedbehanlding i Maxim, DSS, CCDStack eller andet.
GIMP er også fint, jeg kender det og bruger det på arbejde. Det kan kun håndtere 8 bit data, så man er meget afhængig af den forudgående lineære processering og strækningen, fordi der kun er 256 niveauer at kvaje sig på.
Besvar