epoch kludder

Om astronomirelateret software
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

epoch kludder

Indlæg af Rudi » 04 nov 2018, 17:12

I går aftes, kunne jeg ikke rigtig få M15 ordentligt centreret i feltet.
Jeg følger altid denne procedure med AstroArt 7 forbundet med EQASCOM (scriptet lidt forenklet, for at forklare lidt bedre):
  1. Slew to target using Cartes du Ceil
  2. Take a picture with AstroArt
  3. Plate solve, if centre within +/- 2 arc minutes, then I'm done
  4. Run the following script command in AstroArt:

Kode: Vælg alt

Telescope.SyncTo(Image.RA,Image.DEC)
  5. goto 1)
Det tager med min nye NEQ6 montering som regel kun eet til tre iterationer, så er target lige i centrum af billedet.
Men pludselig blev scriptet aldrig blev færdig, det cylkede rundt og rundt og var 10' -15' væk fra det ønskede mål!!!???

Det var faktisk først i går, da jeg på Kolding bibliotek, stod og talte med Søren Toft, hvor vi kom ind på de forskellige epoch's (hvad hedder det på dansk?) , at jeg kom i tanke om, at jeg for nylig havde geninstalleret EQMOD, ASCOM osv - og da vist nok ikke havde fået sat epoch ordentligt op igen i EQMOD...

Ganske rigtigt, den stod til EPOCH Unknown...
EQMOD epoch unknown.jpg
EQMOD epoch unknown.jpg (70.52 KiB) Vist 208 gange
Nu har jeg rettet til J2000, det samme epoch som mine andre programmer kører, dvs AstroArt 7, Cartes du Ceil og Guide 9.

Egentlig er det lidt ond, at EQMOD har denne EPOCH Unknown indstilling, kunne de dog ikke defaulte til J2000, som jo nok er det mest almindelige epoch blandt os EQMOD brugere?
Og noget helt andet - hvad dælen betyder EPOCH Unknown, det er i hvertfald ikke J2000, men et elelr andet er det vel...

Bare lige som reminder til andre, hvis dette skulle drille en dag.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Re: epoch kludder

Indlæg af Rudi » 04 nov 2018, 19:29

Hmmm....

Her står der
http://eq-mod.sourceforge.net/faqs/epoch.html
The EQMOD ASCOM Driver setup secreen has the option to select an EPOCH that ASCOM based applications can then read. If every application did this then setting J2000 in EQMOD would effectively force every program connected to EQMOD to use the same EPOCH. Unfortunately not all ASCOM applications will read this parameter, or act upon it.

The setting of "None" is chosen as a default because that simply means that the user takes responsibility ensuring that all the applications they use are manually set to the same EPOCH - most folks will be doing this anyway.

It is important to understand that the EQPOCH setting itself doesn't affect EQMOD itself. EQMOD does not precess coordinates it recevies or those it reports - it doen't need to. Al tha tis requires is that application used during goto alignment use the same EPOCH as those applications(2) that subsequently command EQMOD gotos.
Må hellere dobbelt checke CdC, er ikke helt sikker på dens indstilling
/Rudi

Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 04 nov 2018, 20:24

Nå, jeg er nu blevet forvirret - mere end ellers.

Så jeg spolede tilbage til start:
Problemet er i bund og grund, at AstroArt og cartes du Ceil ikke er enige om hvilket koordinat system der anvendes.

Så jeg gjorde først det, at jeg platesolvede M15 billedet i AstroArt og så kikkede på en kendt stjerne, i dette tilfælde HD204862.

AstroArt mener at denne stjerne er på koordinaterne:
ra = 21 31 09.458
dec = +12 08 16.63

Det svarer meget præcist til de Astrometric J2000 kordinater som Cartes du Ceil opgiver.
AA_platesolve_coordinate_system.png
AA_platesolve_coordinate_system.png (231.99 KiB) Vist 174 gange
Men Cartes du Ceil viser tilsyneladende Mean of the date kordinater:
cdc_coordinates.png
cdc_coordinates.png (132.2 KiB) Vist 174 gange
I AstroArt kan man ikke ændre på epoch der anvendes, dvs jeg må få Cartes du Ceil til at vise Astrometric J2000.
Det er heldigvis let, og når det er gjort, så viser AstroArt og Cartes du Ceil præcis samme kordinater for de samme objekter.
cdc_astrometric_j2000.png
cdc_astrometric_j2000.png (107.51 KiB) Vist 174 gange
Det skal blive spændende at prøve af, næste gang det er klart vejr.

Tilbage er så, at jeg undrer mig over, hvordan det har kunnet fungere tidligere. Kan ikke huske, at jeg skulle have ændret i CdC indstillingerne :oops:
/Rudi

KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 04 nov 2018, 20:37

Rudi kom mig i forkøbet - fint med screen shots til CdC.
Jeg vil blot tilføje at det samme gælder hvis man vil lave et søgekort med CdC inden observationer til f.eks. Landolt eller Henden fotometriske standard felter. I Warners bog om Light curve analysis er der et appendix med søgekort med koordinater til epoke J2000. Hvis ikke man husker at indstille dette så får man det forkerte felt.
Det skal også siges at man skal huske at skifte tilbage for ellers er der nogle funktioner som holder op med at virke i CdC! Har ikke lige en liste men så vidt jeg husker er der nogle labels som forsvinder og animationer som ikke virker.

Mvh. Kim
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.
14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 05 nov 2018, 05:59

God pointe Kim. Jeg har ikke brug for animation, så det gør ikke noget.

Efter at have tænkt lidt over EQMOD noten ang. EPOCH Unknown, så er jeg nået frem til:

EQMOD er ligeglad med epoch, den drejer bare relative vinkler ifht hvor den står, så EQMOD kender blot et tal for ra og dec.

Derimod er det vigtigt, at de programmer man anvender sammen/integreret anvender samme epoch, da de jo får aktuelle ra og dec fra monteringen via EQMOD. Jeg formodede fejlagtigt, at EQMOD opgav ra og dec i et bestemt epoch og AstroArt hhv Cartes du Ceil selv konverterede tallene fra EQMOD’s epoch til deres respektive epochs. Men sådan er det tilsyneladende ikke. AstroArt og Cartes du Ceil tager ra og dec tallene fra EQMOD og bruger dem direkte i det epoch programmerne nu engang er sat op til.
/Rudi

Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 15 nov 2018, 17:54

Har lige testet - slewede over på det ønskede target med de ønskede 5' præcision på to iterationer.

Kode: Vælg alt

Billede centrum: 02h22m34.8s +42°19'56"
Ønsket centrum:  02h22m36.0s +42°21'00"
--------------------------------------
Differens:              1.2s      1'04"
/Rudi

Besvar