Billedstørrelse.

Her kan du stille spørgsmål om brugen af og generelt om astronet.dk.
Og husk, der findes ingen dumme spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Billedstørrelse.

Indlæg af Jens_Jacobsen » 29 dec 2017, 00:40

Hej Rudi.

på "det gamle" forum var der ikke en maksstørrelse på billeder der blev linket til. Der kom bare scrollbars på.
Jeg har lige siddet og skaleret som en vild, for at kunne skrive et indlæg, og så var det højden eller bredden det var galt med. Især månebilledet måtte jeg skalere ned så det var en skam..

Kan man gøre noget, så det ikke også bliver åndssvagt på en telefon??
Ja, jeg spørger nok dumt ;)
mvh
Jens
Brugeravatar
admin
Site Admin
Reactions:
Geografisk sted: Cyberspace
Kontakt:

Re: Billedstørrelse.

Indlæg af admin » 29 dec 2017, 04:07

Hej Jens,

Jeg satte samme grænse på deep linkede billeder som for attachments, dvs 1600x1200 pc. Med attachments er det jo vigtigt at have en øvre grænse mht server disk plads.
Jeg blev inspireret her fra:
https://www.cloudynights.com/topic/5796 ... trictions/

På en eller anden måde fik jeg engang bypasset dette på CN og fik en venlig, men bestemt henvendelse fra en admin, så jeg kunne få rettet min fejl og linke til et mindre billede. Denne admin forklarede at CN har mange brugere der enten permanent eller midlertidig kun har en meget ringe internetforbindelse til rådighed, derfor havde de indført disse restriktioner.

Men vi kan da godt prøve at skrue op for maks image size på deep linkede billeder, nu prøver jeg med 3x, dvs 4800x3600 px, ville det have dækket dine behov Jens? Eller skal der mere til?

Din telefon/tablet og PC browser skal nok selv skalere til den plads der er tilgængelig på enheden, det sker i noget simpelt HTML kode, altså på din egen enhed efter billedet er hentet. Jeg kan godt, men vil ikke ind på at ændre på billeder på serveren som vi ser på andre fora, det er en vej vi ikke skal ud på (slet ikke på et forum hvor billedet er er slutprodukt af en amatørastronoms mange timers arbejde, hvorfor det så ville være direkte ondt, og dumt, at transformere et ellers flot billede over i er ringere format)
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 29 dec 2017, 04:14

Jens_Jacobsen skrev:
29 dec 2017, 00:40
Ja, jeg spørger nok dumt ;)
Nej, det kan man per definition ikke på astronet.dk 😉
/Rudi

Billede
Brugeravatar
admin
Site Admin
Reactions:
Geografisk sted: Cyberspace
Kontakt:

Indlæg af admin » 29 dec 2017, 04:27

Efter at have tænkt lidt over det, så har jeg lavet det om igen til ingen restriktioner, altså kun på linkede billeder. Hvis det gik an på det gamle Astro-Forum, kan det vel også her 😉
Under alle omstændigheder putter det ingen ekstra load på serveren, “kun” på klientens enhed.

PS: og så glæder jeg mig til at se dit Måne billede i fuld opløsning.
/Rudi
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 29 dec 2017, 11:09

Lige så jeg forstår det rigtigt.
Dvs. at hvis man uploader et billede til Astronet, så er der en restriktion på 1600px,
men hvis man linker til et billede, der hostes på f.eks. egen hjemmeside, så er der nu ingen restriktioner ?

Det lyder meget fornuftigt.
Jeg er også helt enig i, at der ikke skal tilføjes skalering eller komprimering af billedet ved upload til Astronet.
Da det jo typisk forringer billedekvaliteten på et billede, som man har brugt mange mange timer på at lave så perfekt som muligt.
Det er ganske enkelt kontraproduktivt :?
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 29 dec 2017, 12:04

admin skrev:
29 dec 2017, 04:27
Efter at have tænkt lidt over det, så har jeg lavet det om igen til ingen restriktioner, altså kun på linkede billeder.
Det er en god beslutning!
Besvar