Affugter i obs’et

Vejret og atmosfæriske fænomeners indflydelse på astronomien.
Besvar
Brugeravatar
Leif Hugo
Reactions:
Geografisk sted: Frederikshavn

Affugter i obs’et

Indlæg af Leif Hugo » 10 jan 2020, 20:07

Hej alle sammen

Jeg har investeret i en affugter til mit observatorium.
Det er sådan en dims:
https://www.greenline.dk/k/elartikler/a ... 0-affugter

Jeg har aldrig før døjet med fugt og kondens i obs’et, men dette efterår med maraton-tågedis og regn har givet problemer.
Kondens på teleskoper og monteringer hele tiden, på alle glatte overflader på borde og hylder ligeså.

Mit observatorium har en bagvæg af mursten (naboens garage) og væggene er ”bræt på bræt” med vindpap på indersiden, kuplen er flamingo med glasfiber på ydersiden, så det er en rimelig tæt konstruktion. Eneste direkte åbning er sprækken mellem kuplen og bygningen under, den er ca. 10mm og den har jeg lukket med en 15x15mm skumgummiliste (som jeg bare piller ud igen når kuplen skal drejes).

Og det virker - allerede efter et par timers drift forsvinder kondensen og man kan tydeligt mærke forskel på luften udenfor og indeni obs’et.

Volumen af obs’et er ca. 20-22 m3 og affugteren kan trække 1 – 1,5 liter vand ud af luften i døgnet når vejret er dårligst.
Den evige tågedis, finregn og 5-7 + grader er værst – rigtigt regnvejr giver mindre vand i beholderen.

Det er måske en dyr løsning, men det giver mig lidt ro i maven - min frygt for at noget elektronik futter af pga. fugt er i hvert fald mindre.
Mvh
Leif Hugo
C11, OO OMC140DL, 65mm APO, Coronado 80mmPST, iOptron CEM120
- Og sluk så det lys!
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Re: Affugter i obs’et

Indlæg af Xplode » 10 jan 2020, 20:52

Det er lurt å ha en avfukter for å ta bedre vare på utstyret ;)

Den er billig, men en slik avfukter er langt fra optimal til ett observatorie ettersom den er kompressorbart, den blir mindre og mindre effektiv jo kaldere det blir :(
Til slik bruk er en absorbjonsavfukter mye bedre, jeg har selv Meaco DD8L, men det finnes sikkert billigere varianter.
Meaco DD8L tar 6-7L/24T selv ved 1C
Torben Taustrup
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 10 jan 2020, 23:49

Hej Leif Hugo

Ja, det er træls med fugt.
Af en eller anden grund, så har vi ikke haft fugtproblemer i vores nyopførte observatorium. Det er egentlig underligt, da der selvfølgelig også her har været meget vådt det meste af tiden.
Kun en enkelt gang har indersiden været fugtig, og det har dryppet på gulvet, men det var sandsynligvis i forbindelse med den fugt vi havde efter at isoleringen og træværket havde suget vand, fordi afdækningen i forbindelse med byggeriet havde været utæt. Efter en tørreperiode, har der ikke været fugtproblemer.

I modsætning til dig, så lader vi luften komme ind i sprækken mellem tårnet og kuplen. Det betyder så, at luftfugtigheden i observatorierummet vil tangere den udenfor.
Det er begrænset hvor meget luft der kan komme op fra kontrolrummet og værkstedet under observatoriet, og der er godt isoleret mellem den nedre og øvre etage.

Umiddelbart synes jeg, at din konstruktion virker fornuftig. Især fordi kuplen er isoleret med flamingo. Hvis luften inde i observatoriet skal kondensere, så fordrer det jo, at der tilføres yderligere fugt til luften, eller at temperaturen inde i kuplen kan blive lavere og nå dugpunktet.

Måske er det en god ide at have en vis luftudskiftning inde i kuplen?

mvh
Torben
Torben Taustrup, TOC Observatory
Homepage: http://tocobs.org
12,5” - F:5 Newtonian
Jesper
Reactions:
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper » 11 jan 2020, 02:44

Xplode har vist fat i den lange ende. Kompressor typen benytter en køleflade til at kondensere luftens fugt.
For at det kan fungere effektivt skal der være noget temperaturmæssigt spillerum, og det er der indendørs i et opvarmet rum.
Er luften derimod tæt på frysepunktet skal kølefladen bevæge sig under frysepunktet for at kunne affugte luften, med overisning til følge.
De fleste, hvis ikke alle, har en funktion der vender processen og varmer kølefladen op for at fjerne is. Og det kommer den så til at gøre det meste af tiden.
Derfor er absorbtions(tørrerotor) typen overlegen ved lav temp. og fjerner rask væk en masse fugt.
Åh, nå, ja... og så varmer den også en pæn sjat :roll:

Spændt på at høre om dine erfaringer på længere sigt - og selvfølgelig også interessant at du allerede kan observere en mærkbar effekt med kompressor typen
vh. Jesper
Brugeravatar
Leif Hugo
Reactions:

Indlæg af Leif Hugo » 11 jan 2020, 10:27

Hej igen

Mange tak for jeres indput.

@Xplode : Jeg var ikke klar over at der var forskel på kompressor- og absorbtion-typen.
Det er noteret - nu får vi se hvordan resten af sæsonen går, så vil jeg overveje om jeg skal opgradere til næste vinter.

@Torben Taustrup : Det er først nu hvor jeg benytter affugteren at jeg lukker sprækken mellem kuplen og bygningen, normalt er der åbent, netop for at få en naturlig luftudskiftning.
Jeg bor 250 m fra Kattegat og dette efterårs ekstreme vejr har givet os meget mere tågedis end ellers.
- Døren til mit værksted binder, det har den aldrig gjort før.
- Jeg har en lem over trappen i obs'et, den binder også, aldrig sket før.
- Bygninger er grønne af alger osv.
Det er værre end det plejer... - selvom det er en slidt frase :(

@Jesper : Denne affugter slår fra når temperaturen kommer under +5 grd, så det er bestemt et issue om der skal skiftes til en af absorbtion-typen.
Men mine problemer er netop når temperaturen ligger over 4-5 grd og det hele sovset ind i tåge og finregn.
Indtil videre virker det fint, der har været i drift i 3 uger nu.
Jeg håber vi er så heldige at få en periode med lavere temperaturer i denne vinter, så må vi se hvordan det går.
Mvh
Leif Hugo
- Og sluk så det lys!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 jan 2020, 11:41

Fin løsnming, især hvis det virker. Til trods for masser af gennemtræk, døjer jeg også med fugt. Overvejer at isolere, tætne og opvarme + affugte i stedet, på anbefaling af @morten.
/Rudi
Torben Taustrup
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 11 jan 2020, 17:23

Leif Hugo

Er den indvendige overflade af kuplen behandlet med noget, eller er den ubehandlet?
Det har jo været et rigtigt algeår. Træet på vores terrasse er også blevet grønt, så derfor er det praktisk, hvis det er nemt at afvaske fladerne med noget, der kan forhindre eller fjerne alger og svamp.
Brugeravatar
Leif Hugo
Reactions:

Indlæg af Leif Hugo » 11 jan 2020, 23:01

Kuplen er indvendigt tapetseret med filt - den slags man bruger til lofter og vægge der skal være glatte - og derefter malet med en murmaling, der hæmmer mug og skimmelvækst.
Så indvendig er der ikke nogen problemer i den retning.
Mvh
Leif Hugo
- Og sluk så det lys!
Torben Taustrup
Reactions:

Indlæg af Torben Taustrup » 12 jan 2020, 12:24

Det er jo helt perfekt. Den overflade er nem at rengøre.
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 12 jan 2020, 14:30

Jeg havde før en kompressorbaseret affugter, som krævede ca 10 grader i obs for at fungere. Nu har jeg en meaco ddl8 junior (en lidt billigere model end ddl8, forskellen er så vidt jeg kan se et pollenfilter). Den virker helt ned til et par grader, så jeg slipper for at opvarme obs. I mit obs som er 28 kubikmeter holder den ved mediumindstilling en luftfugtighed på 53% i gennemsnit. Obset er relativt tæt, det har jeg gjort mig umage for at opnå i konstruktionen. Der er selvfølgelig sprækker svarende til skinner etc. Husk at etablere et afløb ud af obs til vandet.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 12 jan 2020, 15:51

/Rudi
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 12 jan 2020, 16:48

ja
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 jan 2020, 12:45

Tak for indlæget Leif, det var en reminder til mig. Nu er der en Qlima D210 på vej til Svendborg ;-)

Jeg checkede observatoriet i weekenden, efter at jeg er kommet tilbage fra en 1-måneds tur til Syd Afrika - og der var meget fugtigt i observatoriet.
Det gør ikke så meget skade, da jeg forinden min rejse, havde afmonteret kamera og andet sensitivt udstyr. Resten var pakket ind i et lille varmetelt.

Nu skal det blive spændende, at se hvad affugteren kan gøre.
/Rudi
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 13 jan 2020, 16:37

@Rudi QLIMA D210 har en oppgitt minimumstemperatur på 5C, så det blir spennende hvor bra den fungerer
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 jan 2020, 17:12

Ja, ved godt, at det ikke er optimalt. Men da jeg vil isolere og sætte lidt varme på, så går det jo nok.
/Rudi
Besvar