Online teleskoper - Det indlysende

Astronomi relaterede Facebook grupper, fora, blogs og andre resourcer
Besvar
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Online teleskoper - Det indlysende

Indlæg af nightsky » 14 jan 2018, 14:13

Hej

Der er åbenbart flere der begynder at bruge on-line teleskoperne. Det slår mig at det ofte er det samme objekter man forsøger at observere, og i mine øjne er det jo penge ud af vinduet. Hvis f.eks. 3 danske amatører samme nat vil tage billeder af en komet bliver det hurtigt til mange penge. F.eks. 35 min på T11 med Starter Trail abonnementet bliver til 595 kr. tilsammen for data fra samme nat bliver det 3 x 595 = 1785 kr.

Vil det ikke være bedre at lave det til 595/3 = 198 kr.

Det skulle vel ikke være så svært at koordinere hvilket objekter man fælles kunne samle data ind til. Hvis man vil efter sit eget objekt kan stadig gøre dette.

End anden fordel vil være at man komme i langt bedre abonnementsgruppe. Hvis vi f.eks. var 8 kunne vi næsten halvere prisen ved at rykke til plan 160. Plan 490 og vi er nede på omkring 40% hvilket kunne kræve 16 medlemmer.

Jeg forestiller mig at man laver en "Remote Astro-klub" hvor man:
  • Månedligt indbetaler f.eks. 150 DKK
  • Binder sig for minimum 6 mdr.
  • Afregning sker lige som man selv var direkte på teleskopet. Blot ikke direkte til teleskop udbyderen, men til klubben.
  • Hvis man f.eks. er 3 personer om et objekt, bliver man trukket 1/3 del af prisen hos teleskop udbyderen.
  • Hvis man er den eneste der vil observere et objekt trækkes man 1/1, men selvfølgelig til den gode fælles pris som den bedre abonnementsordning giver.
  • Data er kun til rådighed for dem som har meldt til objektet og delt omkostningen.
  • Der kan stilles forslag til objekter, teleskoper m.v. hver eneste dag af alle.
  • Optagelser kan være til astrofoto eller science.
  • Dem der tilslutter sig observation af et objekt bliver trukket beløbet fra den fælles pulje.
  • Da der er teleskoper nok, ser jeg ikke nogen begrænsninger i hvor meget man vil observere. Vi kan sagtens tage 4-5 objekter samtidigt.
  • Aftale regler for offentliggørelse og credentials.
  • Sætte en consol op hvortil man koble sig op og se hvorledes det går med observationerne. Ejer/ejerne af den enkelte observation er dem som kan ændre deres session. Det kunne give det en social dimension.
  • Evt lave en FastTrack, der stemmes om. Kunne f.eks. være fotometri på en ny SN.
Hvis man f.eks. var 50 personer er teleskoper i flere metersklassen ikke uopnåelig.

I første omgang kunne vi tage Iteleskop og ChilesScope

Hvad siger i?
Senest rettet af nightsky 14 jan 2018, 16:23, rettet i alt 1 gang.
\Lars
Astrojensen
Reactions:

Re: Online teleskoper - Det indlysende

Indlæg af Astrojensen » 14 jan 2018, 16:08

Det synes jeg, lyder som nytænkning. Har aldrig hørt om dette andre steder. selv har jeg ikke rigtig forudsætningerne for at deltage, men jeg synes, det lyder både interessant og prisværdigt og håber, det vil vinde stor tilslutning.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 14 jan 2018, 20:41

Hej Lars,

Spændende og enig i at det er oplag at dele data.

Hvordan tænker du, at observationerne udføres?
Jeg synes selv, at det er sjovest at observere/optage end det er at billedebehandle.
Man kan jo ikke sidde 10 kokke og stege den samme bøf...
Måske noget deling af skærm vha skype/Google Hangouts, så de øvrige kan følge med i optagelserne, hvis det ikke kører automatisk via plan.
(ChileScope planetoptagelser vil være aktivt online)

Der kunne også laves fælles sessioner med billedebehandlingen vha skærmdeling via Skype/TeamViewer/Hangouts.
Det kunne være ret fedt, for der kan læres ret meget af hinanden!

Jeg har allerede konto hos iTelescope, hvor jeg kører starter-plan og så skruer op ad og til, når de kører deres 2x tilbud.
Men der laves vel en helt separat konto til denne "forening", så der er rene linjer.

Spændende idé, lad os arbejde videre med den :)
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 14 jan 2018, 21:05

Hej Lars

En ren "foreningskonto" er at foretrække.

Dem der bestiller en optagelser, må bestemme for hver enkelt session hvem der aktivt kan ændre noget.

Jeg forestiller mig en virtuel pc i skyen som er "master" klient for samtlige optagelser. Den skal blot have en browser, en ftp-klient og server, et online møde program hvor man kan dele desktoppen og tildele rettigheder til hvem der kan styre mus og tastatur. Tror det nemt kunne laves rigtig smart.
\Lars
Brugeravatar
nicolaj
Reactions:
Geografisk sted: Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af nicolaj » 14 jan 2018, 21:30

Det er sjovt du nævner denne mulighed for jeg er medlem af en gruppe der har benyttet iTelescope på den måde i et stykke tid nu.

Jeg kan kun tilslutte mig at der er meget at spare og data bliver bedre ved en fælles indsats. Til gengæld ser jeg også nogle udfordringer mht hvad der skal bruges ressourcer på at optage.
I "min" gruppe er fokus lagt på at hente gode data som så danner fælles grundlad for individuel billedbehandling. Formålet er at blive bedre til billedbehandling og med det fælles datagrundlag at kunne lære af hinanden ved regelmæssige (primært) virtuelle møder.

Helt aktuelt står vi for at skulle investere en bunke points i a hente gode data på C/2016 R2 men der er der jo også mange andre der gør. Så enten kan vi spare penge eller/og vi kan bruge pengene på endnu bedre data.

Vi er i vores lille gruppe 7 medlemmer og vi er åbne for at være en del af noget større eller åbne op for flere. Vores fælles medie er en FB gruppe og med fælles login henter vi hver især de data vi vil have fra iTelescope. Mere kompliceret er det ikke (endnu).

Tror du det er muligt at lave en model, hvor de forskellige interesser kan tilgodeses? Hvordan forestiller du dig at vi udvælger objekter og teleskop(tid)?
I den lille gruppe vi er har vi en fælles interesse (billedbehandling) og det er derfor ret nemt at blive enige om objekter - dem som gider sætte sig ind i hvad der er muligt mht højde, FOV, magnitude, vejr, kalender etc. er som regel dem, hvis forslag bliver vedtaget :-)

Lad høre...

Nicolaj
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 14 jan 2018, 22:39

Hej Nicolaj

Det er som sådan underordnet hvad man vil observere (hente data til).

Fidusen skal være at man via et fælles abonnement kommer i en bedre abonnementsordning. Hvis 7 ud af X antal i en gruppe vil tage astrofoto data er det kun de 7 som betaler for dette. Dem som ikke vil dette har blot indskuddet stående til projekter man så vil deltage i eller selv vil køre.

Det kræver ikke at man kan blive enige om objekter eller noget. Hvis man vil være med i en session, bruger man sin del af abonnementet og sætter mere ind hvis nødvendigt.

Det eneste besvær der i denne ordning vil være at administrere forbrug og indbetalinger, men mon ikke det er til at gøre. :)

Via PayPal kan det lade sig gøre at lave sådan noget vil jeg tro.
\Lars
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 14 jan 2018, 23:03

Ok Lars,

som jeg forstår dig, så betaler man et beløb pr måned til vedligehold af abonomentet, feks. 150,-
Med dette opsparer man et antal point på sin egen virtuelle "konto".

Ønsker feks. du og jeg, 2 personer, at lave en session, som de andre vælger fra.
Lad os sige at vores projekt koster 25 point, så fratrækker vi 12,5 point fra hver af vores "konti".
Overstiger det hvad vi har indestående på den virtuelle konto, så må der købes flere point. Da vi kan køre på et dyrt abonoment, så er der høj rabat på pointene + teleskoperne koster mindre pr minut.

Er man i en inaktiv periode pga. job osv, så fortsætter man sine indbetalinger pr måned, men opsparer så løbende på den virtuelle konto.

Er det forstået korrekt?
Det betyder, at der skal vedligeholdes en eller anden form for regnskab.
Det kan være et enkelt regneark.

Den konstruktion tiltaler mig faktisk.
Det giver en fin diversivitet. Alle behøver ikke at være med på alt hele tiden.
Man kan byde ind på det, der har interesse. Nogle kan lave videnskablige ting, som ikke interessere andre osv.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 15 jan 2018, 00:18

Hej Lars

Ja det er sådan jeg forestiller mig det.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 15 jan 2018, 07:25

Det lyder godt nok som en god plan👍

Jeg glæder mig til at høre og ikke mindst se om jeres erfaringer. Lige ny er der rigelig at se til her med eet udstyr, men senere kunne jeg måske godt tænke mig at være med.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
nicolaj
Reactions:
Geografisk sted: Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af nicolaj » 15 jan 2018, 17:08

Jeg vil tro at vi alle (7) er med på at prøve det af. Så med jer to Lars'er er vi oppe på måske 9.

Hvordan kommer vi videre?
Hvilket medie skal vi bruge til at foreslå objekter?
Hvem koder en server så man kan downloade det man har ret til?

Nicolaj
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 15 jan 2018, 18:20

Hej

Jeg er udenlands de næste dage.

Skal vi ikke forsætte med at modtage gode råd til et "klub" og så tage det sidst på ugen.

En virtuel pc/server som "master control" kan jeg nok sætte op.
\Lars
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 20 jan 2018, 17:35

Der er lige blivet postet dette tilbus fra Chilescope
Billede
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 20 jan 2018, 19:31

Spændende.

Har lige fået styr på min Chilescope konto i dag. Jeg er klar til at brænde 1 stk. "En dollarseddel" hver 18 sekund.

Prøver nok sent i nat med noget DSO.
\Lars
Besvar