En køn forskel

Astronomirelaterede Facebookgrupper, fora, blogs og andre resurser.
Besvar
Brugeravatar
nico
Reactions:
Geografisk sted: Silkeborg
Kontakt:

En køn forskel

Indlæg af nico » 16 aug 2019, 19:26

Jeg har været så heldig at få optaget en artikel på KIF's hjemmeside (Kvinder i Fysik): Artikel: En køn forskel

OK, det har taget mig en del tid at formulere dette indlæg for det er vanskeligt både at være dybt seriøs, meget personlig og så samtidig bevare relevansen i en let stemning. Men jeg prøver og krydser fingre ...

Artiklen, som jeg her henviser til, er ganske vist ikke direkte relateret til astronomi men det er den indirekte. Til gengæld mener jeg at emnet berører os alle - også selvom der kun er ganske få kvinder her i dette forum og i astronomien i det hele taget.

Det er ved at være længe siden at jeg har været aktiv her på forum men det forventer jeg vil ændre sig inden så længe. Årsagen er som nævnt meget personlig og har taget det meste af mit mentale overskud. Artiklen beskriver lidt af det ...

At artiklen er optaget på KIF er en stor ære for mig. Jeg er stolt af at mine tanker bliver publiceret i netop dette forum som primært er for kvinder. Det ville glæde mig om I vil læse den og således også forstå hvad jeg har oplevet når jeg ikke lige har været aktiv her på dette forum.

Alle er velkomne til at spørge mig om (næsten) alt så jeg stopper foreløbig min forklaring her. Så spændende er det trods alt heller ikke :roll:

Rigtig god aften til alle med venlig hilsen
Nico
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Re: En køn forskel

Indlæg af Kekh » 16 aug 2019, 19:39

Hej Nico.

Jeg har lige læst din artikel, og jeg synes at det er livsbekræftende at læse!
Din rejse fra mand til kvinde virker som det helt rigtige, og det virker som om du både har nogle gode kollegaer og en familie der støtter dig.

Held og lykke med dit 'nye' liv!

Erland
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D
Brugeravatar
nico
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af nico » 16 aug 2019, 22:16

Hej Erland

Tusinde tak for din respons! Den blev jeg rigtig glad for.
Ja, jeg er virkelig heldig at have en god omgangskreds som har været accepterende og en god støtte.

God aften her fra Silkeborg
Nico
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 16 aug 2019, 22:38

Haha! Okay, den havde jeg ikke lige set komme! :) Det er sgu frisk gjort. Respekt.

Vi ses vel i Kompedal som altid?

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
nico
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af nico » 16 aug 2019, 23:43

Ja, bestemt og med højt humør :P
Glæder mig som sædvanligt til 4 nørdedage i godt selskab.
Dejligt at kunne overraske dig 😊
Nico
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Geografisk sted: Dokka, Norge
Kontakt:

Indlæg af Viking » 17 aug 2019, 20:34

Hej Nico,

Jeg læste din artikel med stor interesse. Fra min ungdomstid har jeg været sympatisk med feministerne der vil have lige muligheder for kvinder i samfundet generelt og på job, og jeg har kæmpet for uretfærdighed mot kvinder (og andre) på alle de arbejdspladser jeg har været. Mine kollæger har ofte ristet på hovedet og hvisket til mig at det der kommer der inget godt ud af, medens jeg har spurgt dem hvorfor ikke de gør noget også, når de ser uretfærdigheden? De siger så at de ikke vil lave bråk og dessuden er bange for sin egen job. Og det er riktigt, jeg har fået mærke konsekvenserne af at stå op for andre, ved at blive forbigået ved stillingsforfremmelser og endog blive truet med opsigelse (for at være en bråkmaker) - flere gange. Men, som jeg siger til mig selv, jeg sover bedre om natten når jeg ved at jeg har gjort det riktige. Dessuden er ingen job der ledelsen har dårlige værdier og ønsker at forskelsbehandle kvinder verdt at tage vare på, så jeg havde ikke været ked af om jeg mistet en slik job uanset (bortsæt fra uretfærdigheden af selve opsigelsen, naturligtvis, som jeg havde kæmpet mod videre).

Det er et stort lærret at blege for at ændre holdninger overfor kvinder fra mænds side. Jeg ved ikke om der nogen gang vil blive fuld ligestilling, selv i våres oplyste samfund i Skandinavia, men jeg håber det. Kvinder fortjæner samme modtagelse og respækt som mænd, og samme løn og vilkår på arbejdspladsen - for samme arbejd - som mænd. Noget andet er fjollet! For mig bliver slik forskelsbehandling som at give sorte mennesker lavere løn, fordi de er sorte ... Men dét er heldigvis forbudt.

Det står respækt af din afgørelse at ændre dit liv og jeg ønsker dig al lykke i fremtiden! :)

Edit: skrivefejl
Senest rettet af Viking 18 aug 2019, 14:47, rettet i alt 1 gang.
Mvh,
Bjørn Sandåker
Brugeravatar
nico
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af nico » 18 aug 2019, 08:59

Hej Bjørn
Tak for dit gode indlæg. Det er vigtigt at gøre en indsats, hvis man kan gøre en forskel og hjælpe dem som ikke er ligeså godt stillet. Uanset hvilken indsats og hvor stor eller lille.
Da jeg blev kastet ud i dette uoverskuelige projekt var det helt uden tanke for det jeg skriver om. Men med de helt uventede oplevelser det har giver mig så synes jeg at jeg skylder at gøre opmærksom på det.
Tak og god dag herfra :P
Nico
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 18 aug 2019, 09:31

Wou! Ja, jeg kan jo ikke sige, at det kommer som en overraskelse nu, har godt kunne fornemme via FB, at der skete noget i den retning. Det må have været noget af en beslutning at tage.
Og en flot artikel, tillykke med den. Jeg har heldigvis ikke bemærket nogen form for køns diskrimination, de steder jeg har arbejdet (Mærsk/IBM), det ville aldrig blive tolereret der. Og nej, der er ikke mange kvinder her på forum - og hvis der skulle opstå nogen som helst køns diskrimination her, så vil det også blive stoppet straks.
Det bliver interessant at møde den nye Nico til Starparty.
/Rudi
JensN
Reactions:

Indlæg af JensN » 18 aug 2019, 13:30

Super flot og modig artikel Nico - tillykke med publiceringen heraf.
Vi ses til Starparty - jeg må hellere se at få meldt mig til :)

mvh. Jens
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 18 aug 2019, 14:10

Det er en meget flot artikel du har skrevet Nico. Selv om man ikke har den- skal vi sige orientering- så er man jo som menneske nødt til at sætte sig ind i andres holdninger/orienteringer. Diskriminering går ikke, selv om det på den korte bane måske er det nemmeste. Men omme på den anden side skranten står der jo et andet menneske. Og vi har jo alle behov for respekt og accept.
Flot.
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 18 aug 2019, 16:00

Og i dette tilfælde er det jo det samme menneske som før, der står på den anden side af skranken. Udseendet er ændret, men indholdet er jo det samme som før og det er jo det, der tæller. 8-)

Man stopper jo heller ikke med at købe den kaffe/the, man har holdt af i mange år, blot fordi indpakningen ændrer kulør. Håber jeg da. ;)

Thomas, Bornholm

PS: Blot for at rydde enhver tvivl af vejen: Den nye indpakning er efter min mening ganske nydelig.
Brugeravatar
nico
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af nico » 18 aug 2019, 16:11

Astrojensen skrev:
18 aug 2019, 16:00
Og i dette tilfælde er det jo det samme menneske som før, der står på den anden side af skranken. Udseendet er ændret, men indholdet er jo det samme som før og det er jo det, der tæller. 8-)

Man stopper jo heller ikke med at købe den kaffe/the, man har holdt af i mange år, blot fordi indpakningen ændrer kulør. Håber jeg da. ;)

Thomas, Bornholm

PS: Blot for at rydde enhver tvivl af vejen: Den nye indpakning er efter min mening ganske nydelig.
Tusinde tak, Thomas. Det luner!
Brugeravatar
nico
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af nico » 18 aug 2019, 16:17

Rudi, Jens og Viggo - mange tak for jeres reaktion med de søde kommentarer.
Det har såmænd også været en overraskelse for mig og det er meget surrealistisk lige pludseligt at tilhøre et mindretal og det kræver hårdt arbejde at finde sig selv i den nye rolle - men også vildt dejligt og befriende omend det også er sårbart. Så tak for jeres respons 😊
Nico
Brugeravatar
henrik_schneider
Reactions:
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 20 aug 2019, 13:38

God skrevet Nico,

Som jeg har nævnt før kom dit skifte som lidt af et overraskelse for mig, heller ikke jeg havde set det komme.
Det er efter min opfattelse en helt utrolig, og helt afgjort nødvendig, beslutning du har truffet, jeg har dyb respekt for dig og din person.
Igen tillykke med det nye liv og vi tales ved Nico.

Også skal vi jo ikke glemme vores fælles radio astronomien projekt. (jeg ved godt den hænger lidt på mig)
Tyvstedgaard Observatorie - Henrik Schneider
Brugeravatar
nico
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af nico » 21 aug 2019, 08:04

Tusinde tak Henrik!
Det kan være svært at for andre at acceptere (forstå det kan man nok slet ikke) at det er nødvendigt. Men det er netop hvad det er.
Glæder mig til vi ses igen :-)
Tak
Nico
Besvar