Datoproblem Meade LX200

Generelt om alle typer SCT (Schmidt-Cassegrain), Maksutov-Cassegrain og andre teleskoper der kombinerer spejle og linser
Besvar
SuneH
.
.
Reactions:

#1 Datoproblem Meade LX200

Indlæg af SuneH » 21 jul 2020, 11:20

Jeg har købt en brugt Meade 14'' LX200 med indbygget GPS. Ved opstart finder den korrekt sted på landjorden samt lokal tid. Men den peger helt hen i vejret. I går påstod den fx at Arcturus var under horisonten. Jeg undersøgte lidt, og det viser sig, at den tror det er d. 4. Dec. 2000. Så er det jo klart at den ikke peger rigtigt.
Er der nogen måde man man stille datoen manuelt? Jeg vil fint kunne leve med at skulle stille den manuelt hver gang. Pt skubber jeg teleskoper rundt rent manuelt a la en Dobson, men det kunne jo være fedt hvis den kunne tracke objekter og endda også finde dem til mig.
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Sune Hermit
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

#2 Re: Datoproblem Meade LX200

Indlæg af ClausKAF » 21 jul 2020, 12:03

Der var tidligere en tråd her på astronet, der omhandlede dette problem og jeg mener ar der var
et link til ny update. Jeg kan bare ikke finde den tråd :?
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

#3 Re: Datoproblem Meade LX200

Indlæg af Lindhard » 21 jul 2020, 13:17

Det er et velkendt problem, som ret nemt kan løses med en lille opdatering af software i kikkerten.

Jeg smider et link til dig i aften.
mvh
Lars
SuneH
.
.
Reactions:

#4 Re: Datoproblem Meade LX200

Indlæg af SuneH » 21 jul 2020, 13:55

Tusind tak, Lindhardt. Jeg har nok ikke umiddelbart mod på at opdatere firmware i teleskoper, og har givetvist ikke de korrekte kabler. Men heldigvis kiggede jeg lidt ekstra i manualen (doh) og faldt over formuleringen "at any time during GPS fix, press any key to abort, and then you will be promted to enter time, date and location manually"
Så det gjorde jeg, indtastede dags dato og tid og bad den derefter finde Venus. Så vidt jeg kunne bedømme, pegede den nogenlunde i den rigtige retning ift Solen, når jeg sammenlignede med den app jeg bruger.
Så jeg er meget fortrøstningsfuld og satser på en fantastisk aften i aften ☺
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:

#5 Re: Datoproblem Meade LX200

Indlæg af Lindhard » 21 jul 2020, 17:31

Ja, GPS'en gør ikke andet end at indtaste dato, tid og sted for dig, men det er nu rart nok at det sker pr. automatik.

Det med opdatering er nu ikke noget, du skal være bange for.

Se her, det er ganske let og så er'ed gratis :D

https://www.stargps.ca/manual.htm#starpatch

Og tillykke med kikkerten, det er et glimrende teleskop.
mvh
Lars
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:

#6 Re: Datoproblem Meade LX200

Indlæg af Lindhard » 21 jul 2020, 17:35

PS

du kan slå GPS fra i setup menuen, hvis du ikke skal/vil bruge den, så kan du taste manuelt.
mvh
Lars
SuneH
.
.
Reactions:

#7 Re: Datoproblem Meade LX200

Indlæg af SuneH » 21 jul 2020, 18:37

Mange tak for linket, Lars. Som ventet er det absolut ikke noget jeg vil kaste mig ud i.
Så jeg går med manuel indtastning fremover, tror jeg. Det er langt bedre en at skubbe den rundt som en Dobson ☺

Blot af nysgerrighed - ham, jeg købte den af, en mand fra Nyborg, nævnte at han havde købt den af en advokat fra Esbjerg. Og der står på din profil, at du er fra Esbjerg.... Er det mon dit gamle teleskop jeg er blevet ejer af?
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:

#8 Re: Datoproblem Meade LX200

Indlæg af Lindhard » 21 jul 2020, 19:06

SuneH skrev:
21 jul 2020, 18:37
Mange tak for linket, Lars. Som ventet er det absolut ikke noget jeg vil kaste mig ud i.
Så jeg går med manuel indtastning fremover, tror jeg. Det er langt bedre en at skubbe den rundt som en Dobson ☺

Blot af nysgerrighed - ham, jeg købte den af, en mand fra Nyborg, nævnte at han havde købt den af en advokat fra Esbjerg. Og der står på din profil, at du er fra Esbjerg.... Er det mon dit gamle teleskop jeg er blevet ejer af?
Yes, hvis du har handlet med Martin, er det min gamle kikkert. :P

Dejlig kikkert, god fornøjelse med den.

Men den har aldrig haft problemer med GPSen i min tid?. Måske skal det lille batteri bag kontrolpanelet bare skiftes ud. Prøv at ringe til Astro i Ålborg, det ved de alt om, og du må gerne hilse fra mig.
mvh
Lars
Besvar