Solen og dimser

Generelt om alle typer SCT (Schmidt-Cassegrain), Maksutov-Cassegrain og andre teleskoper der kombinerer spejle og linser
Spatzek
Reactions:

Re: Solen og dimser

Indlæg af Spatzek » 16 apr 2019, 21:14

Jeg har min C14 velkalibreret på min CGEpro i observatoriet, så jeg har valgt ikke at pille den af. Så jeg venter med first-light til maj. Jeg har ganske vist en EQ5, men jeg vil vente til at kunne teste det samlet.
Jeg har en 0,4x reducer(Baader/SolarSpectrum) til at kunne skrue bagved Daystar filtret, så jo, jeg har haft det hovedet at få f/forholdet ned på noget rimeligt håndterbart.
Jeg har overvejet at bytte lidt rundt med tingene og smide Herschel prismet på C8 teleskopet og Daystaren med 80 mm kikkerten. Jeg har et præfilter til den, som stammer fra min gamle C9.25. Mangler at få bygget ny celle og få købt en Powermate til konfigurationen.
Viggo, KAFs filter er stadig nok det bedste h-Alpha filter jeg har set i. Mit eget har en lidt bredere båndbredde 0.6Å, men ligger ret tæt på et såkaldt PE grade, da Del Woods dengang havde langt tættere krav til de “almindelige” filtre. Både med materialer og variationer i etalonnerne. Ved test har jeg konstateret, at det er helt uniformt, undtagen helt ude ved kanten.
Selvfølgelig er jeg spændt på hvordan det fungerer i virkeligheden. Men I hører nærmere. Noget andet er, at C8 teleskopet er fin til f.eks. planetariske tåger, skal prøves her til sommer. Får også snart et par kikkerter og filtre til salg 8-)
Besvar