ZWO ASI 1600 MM Cool + 5 x 31mm filterhjul

Generelt om alle typer kameraer, DSLR, Webcams, CMOS/CCD, analog SLR osv.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

ZWO ASI 1600 MM Cool + 5 x 31mm filterhjul

Indlæg af Rudi » 12 maj 2019, 13:37

I går, midt i et fælles projekt med naboerne, ankom mit nye kamera (nedrivning af tag på baghus):
Billede

Det er nok den astro dims jeg har glædet mig mest til og har største forventninger til. Efter en lang arbejdsdag i går, hvor mine arme havde kørt som lærkevinger fra tidlig morgen til tidlig aften, havde jeg ikke energi til at pakke kameraet ud. Det var ellers totalt stjerneklart og så rigtig godt ud over Svendborg.

Men her søndag morgen, kriblede det i fingrene, og bæstet blev pakket ud.
Det er dæleme noget godt kram, som ZWO leverer. Meget fin æske og en lille praktisk transport taske.

Billede

Jeg startede med at montere filtrene, jeg valgte L i no 1, R i no 2, G i no 3 og B i no 4. Senere kommer der et V-Johnson i no 5.
Jeg er ikke helt tilfreds med den måde man skal montere filtrene på. Glassene skal lægges direkte i hullerne og så lægges små plastic skiver oven på og det hele fikseres med nogle små skruer. Der følger en skruetrækker med. Jeg kan stærkt anbefale at magnetisere skruetrækkeren, da skruerne er meget små og hvis man taber en, kan den nemt ende et mærkeligt sted i filterhuset. Jeg magnetiserede skruetrækkeren og tabte ingen skruer.

Billede

ZWO viser på deres hjemmeside, hvordan man ser, hvilken side af glassene der skal vende mod teleskopet og hvilken der skal vende mod kameraet.
Se dette LINK

Ude i kanten af glassene, kan man ane enten en lilla eller gul farve. Man skal lige sidde og vende glassene, forsigtigt i papirene, frem og tilbage et par gange, så er det tydeligt nok at se.

Billede

Næste skridt, var at få 55 mm afstand fra coma corrector til CMOS chippen.
Igen har ZWO en meget fin guide på deres hjemmeside, hvor man ser, hvilke afstandsstykker der skal benyttes.
Jeg kunne dog godt savne en lidt bedre markering på poserne af de forskellige afstandsstykker og konverterings ringe.
Men det gik nu alligevel.
Se dette LINK

For at kompensere for filter glassene, er det faktisk 56mm afstand man laver.

Billede

Næste skridt var så at installere ZWO drivere samt ASCOM drivere til både kamera og filterhjul.
De kan alle downloades fra ZWO's hjemmeside.

Jeg har lige prøvet at lege en smule med kameraet i AstroArt 7, og den giver fuld kontrol over kamera, køling og filterhjul.

Jeg tog lige en dark frame ved 10°C, 480 [s].
Kameraet lå i fuld dagslys på mit skrivebord med plastic dæksen for enden, ikke bedste forhold.
Dark filen ligger på dette LINK
Jeg skal lige undersøge det senere.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Re: ZWO ASI 1600 MM Cool + 5 x 31mm filterhjul

Indlæg af Lindhard » 12 maj 2019, 16:05

Tillykke med kameraet.

Det blive spændende at høre mere om, hvordan og hvor godt det virker.
mvh
Lars
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 12 maj 2019, 16:09

tillykke rudi, glæder mig til at se nogle billeder med det nye kamera.
Din dark kan jeg nu ikke åbne. VIlle også egentlig hellere se en masterbias, hvis det er muligt ved lejlighed.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 12 maj 2019, 17:01

Gratulerer med nytt kamera!

Hvor skal Ha filteret sitte ettersom plass nr 5 i filterhjulet allerede er tiltenkt ett filter? :lol:

Til opplysning så har andre filtre (Baader, Astronomik, Astrodon, Chroma) piler på filtrene som viser hvilken vei dem skal sitte, det er merkelig att ZWO filtrene ikke har slik markering.
Billede
Det er uansett ikke ett must att filtrene skal sitte "riktig" vei, hvis en får refleksjoner kan det ofte hjelpe å snu filtrene, spesielt coma correctorer og flattener har kurvede glass som kan forårsake refleksjoner.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 12 maj 2019, 19:09

morten skrev:
12 maj 2019, 16:09
Din dark kan jeg nu ikke åbne. VIlle også egentlig hellere se en masterbias, hvis det er muligt ved lejlighed.
Tak for dén info Morten, pga skiftet fra DSLR, skal jeg lige huske at slå alle Debayering fra igen.

Jeg skal nok lave nogle bias frames. Jeg kender jo ikke kameraet og ved ikke hvor langt ned i tid jeg skal gå.
/Rudi

Billede
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Indlæg af Per_Jensen » 13 maj 2019, 06:01

Sådan Rudi! Stort tillykke med det! :D
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 maj 2019, 06:15

Rudi skrev:
12 maj 2019, 19:09
morten skrev:
12 maj 2019, 16:09
Tak for dén info Morten, pga skiftet fra DSLR, skal jeg lige huske at slå alle Debayering fra igen.

Jeg skal nok lave nogle bias frames. Jeg kender jo ikke kameraet og ved ikke hvor langt ned i tid jeg skal gå.
Jeg checkede indstillingerne i AstroArt i går. Jeg tror altå ikke, at der er noget galt?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 maj 2019, 08:46

Her lidt korrektions frames fra i går aftes.

Bias, average af 10 x 250 µs
https://www.dropbox.com/s/bs2ky9h3quasl ... r.fit?dl=0
Billede

Dark, average af 5 x 60 s
https://www.dropbox.com/s/lf2esc3g4h487 ... r.fit?dl=0
Billede

Flat, average af 10 x 100 ms
https://www.dropbox.com/s/5ds1ebax8xcg8 ... r.fit?dl=0
Billede

De to svage "doughnuts" på flats billedet for neden i midten og lidt til venstre for centrum, skyldes de en kombination af dårlig kollimering og reflektioner mellem filtre og coma corrector?
Jeg må med skam indrømme, at kollimeringen blev forpasset i går aftes i min iver i at teste kameraet :oops:
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 maj 2019, 10:59

... hov, jeg glemte at nævne, mht fokus, så fokuserede jeg med L- filteret, da jeg skiftede til R, flyttede fokus sig mærkbart med bathinovgrabber. Skift til G og B gav samme fokus offset som R. Dvs R, G og B er parfokale, men L har sit eget fokuspunkt. Det skal bemærkes, at det er ganske lidt, men nok til at man kan se det med bathinov grabber. Uden bathinov grabber, kunne jeg ikke se forskel på bathinov difraktions mønstrene.

Men det betyder, at jeg vil tage L billeder først, og så refokusere når der er skiftet til R og måske beholde denne fokus til G og B.

Er det sådan I andre gør?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 13 maj 2019, 13:45

Dem fleste som har mono kamera har vel motorfokuser å kjører auto focus så da er ikke slik noe bekymring. Det er også vanlig å fokusere minst 1 gang per time selv om det ikke skiftes filter.
Donutd kommer fra støv på filter eller coma corrector, mest sannsynlig Coma corrector pga dem er så store.
Det er jo akkurat slik flats fjerner fint 👍
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 13 maj 2019, 15:32

Hej Rudi

Jeg vil tro dine filtre er parfokale hvis producenten skriver det. Prøv at teste uden glas foran og tæt på zenith.

Min egen erfaring fra high-res foto peger helt andre steder hen, bl.a. optikken foran og atmosfærens spredning.
I mit tilfælde er der en forskel så snart der kommer en barlow'en og i mindre grad Powermates foran.
Objekter der står relativt lavt vil være nemmere at få i præcis fokus f.eks. med et R end et L filter. Så derfor ender fokuspunktet ikke på præcis samme placering, selv med V-curves fokusering. Jeg tror det er væsentlig mere udtalt ved brug af Bathinov masker.
Om de små afstandsforskelle mellem CCD overfladen og filteroverfladen, grundet mekanisk unøjagtighed i vores billige filtrehjul, gør en forskel, tror jeg ikke, men måske?

Min filtre er 100% parfokale så længe der ikke er glas mellem spejle og filtre, og der måles højt på himlen.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 maj 2019, 18:31

Hej Lars,

Der var meget tydeligt forskel på L og RGB filtrene. RGB så ud til at have sammenfaldende fokus.
Der sidder jo glas imellem, en Sky-Watcher f4 Aplanatic Coma Corrector, tre stykker glas, hvis jeg husker rigtigt.
https://www.firstlightoptics.com/pro-se ... ector.html

Som @Xplode skriver, så bliver en auto fokuser nok næste step.
Ellers må jeg leve med den lille de-fokusering der er, eller refokusere efter L og inden R, G og B.
Som sagt, så så det ud til, at R, G, og B havde nøjagtig samme fokus.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 maj 2019, 20:48

Her en sammenligning af en enkelt frame fra Canon 1000Da og ZWO ASi 1600 MM Pro.
Canon billedet er strukket lidt, for at passe i størelse the ZWO billedet.
Selvom ZWO billedet er 120 sekunder længere, så er der markant mindre støj i det og ingen hotpixels.

Canon billedet er også lidt "uldent". Jeg fandt på et tidspunkt en artikel på internettet, som fortalte om, at alle OSC, dvs DSLR'er, har et filter på CMOS chippen, som med vilje slører billedet lidt. Jeg kan desværre ikke finde den specifikke artikel mere, men jeg tror at det har noget at gøre med optical low-pass filter (OLPF), nævnt i Zippering artifact afsnittet her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter

Billede

Edit:
Animationen er opdateret, se kommentar her: LINK
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 13 maj 2019, 21:19

Ja det blir absolutt skarpere med ett mono kamera, mangel på moire/aliasing filter gjør selvsagt også en del i tilegg til forskjellen debayering prossesen gjør.
Bildene er dessverre ikke helt sammenlignbare helt pga DSLR bildet ditt har avlange stjerner.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 maj 2019, 21:28

Ja, jeg mener at det blæste en del, da jeg tog DSLR billederne. Man kan måske konkludere, at man også får bedre vejr med et mono kamera :D

Jeg vil lave nogle flere sammenligninger til efteråret, når mørket vender tilbage.
/Rudi

Billede
Besvar