nyt cam: CMOS vs CCD

Generelt om alle typer kameraer, DSLR, Webcams, CMOS/CCD, analog SLR osv.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Re: nyt cam: CMOS vs CCD

Indlæg af Xplode » 02 sep 2019, 21:51

Jeg tenkte på kamera + filterhjul + OAG...men du trenger kansje ikke filterhjul?
Mogens_Bildsoe
Reactions:

Indlæg af Mogens_Bildsoe » 02 sep 2019, 22:17

Xplode skrev:
02 sep 2019, 21:51
Jeg tenkte på kamera + filterhjul + OAG...men du trenger kansje ikke filterhjul?
Jo da, men det må vente til finanserne igen er på plads- og indtil da har jeg jo mit SBIG St-402 med internt hjul
isat Johnson B, V og Ic filtre :P

VH/
Mogens B
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 02 sep 2019, 22:22

...men om lineariteten.
Lineariteten er målt på bl.a. ASI1600MM og ASI290MM til at være bedre end mange CCD kameraer.
The CMOS cameras tested are capable of high quality photometric measurements without requiring external correction of nonlinearity
og er CMOS netop ikke lige så lineære som CCD fordi der er elektronik involveret på pixelniveau???
På ASI290 er RMS gain variationen målt til 0,7% og på en IMX694 CCD til 0,3%
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 02 sep 2019, 22:43

Jeg tror det er denne du har citeret:
http://www.astrosurf.com/buil/CMOSvsCCD/index.html

Men tjek lige støjmønsteret i CMOS...... Suk.
mvh
Jens
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 03 sep 2019, 09:36

Hej,

Der blev skrevet lidt om priser længere oppe i tråden.

Alle de kameraer som er nævnt i tråden: Trius Pro-825, Atik414EX, ZWO ASI 1600 MM Pro og 183 MM Pro, koster under kr. 12.000 inkl. moms.

Off Axis Guider og evt. guide kamera kommer så oven i.

Trius Pro-825 Mono kan ved aktuel kurs sælges til kr. 10.325 inkl. moms

Og kit baseret på Trius Pro-825 Mono + mini filterhjul (for 5x 1,25'' filtre) + OAG + Lodestar X2 vil koste kr. 13.815 inkl. moms.

Det er altså mine danske priser, og ikke priser fra andre EU forhandlere.

Bare til orientering.
(Håber det er ok)
Mvh
Mogens
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 03 sep 2019, 11:04

Buil er rimeligt positiv over for imx183 sensoren til spektroskopi:
The ASI183MM camera can thus replace a quality CCD camera, such as the ATIK460EX, whose sensor size is very close. Theoretical calculations and observation results confirm this equivalence. For the ATIK camera processor, there is not much to gain by switching to the ZWO model. On the other hand, if it is a question of equipping itself, the lower price of the ASI183MM can be an argument towards this model.
http://www.astrosurf.com/buil/asi183mm/
Mogens_Bildsoe
Reactions:

Indlæg af Mogens_Bildsoe » 03 sep 2019, 12:18

Hej Mogens,
helt OK med lidt info om, hvad du kan levere! Modtages med interesse- vær dog opmærksom på, at jeg har Lodestar X2 i forvejen!

@ Madsen: Jeg er bestemt opmærksom på Asi183 og har bl.a. læst artiklen du linker til (mest det engelske abstract, mit franske er ret sporadisk :? ); jeg prøver fortsat at google mig frem til en konsensus vedr. CMOS/CCD problematikken. Den er vist svær at finde?
VH
Mogens B
Mogens_Bildsoe
Reactions:

Indlæg af Mogens_Bildsoe » 03 sep 2019, 16:00

Hejsa, har lige et par spørgsmål mere:
Jeg har googlet på CCD/CMOS for at finde lidt om brøndybde, mætning og linearitet. CCD (NABG) er lineær (næsten) helt til mætning; overskrides mætning "bløder" overskydende fotoner til nabopixels. Som jeg læser det, sker dette ikke ved mætning af pixels på CMOS chips: Her cuttes yderligere fotoner simpelthen væk efter mætning uden "blødning"? Er NABG/ABG derfor ikke aktuel i forbindelse med CMOS pixels? og er CMOS pixels derfor principielt altid lineær indtil mætnig?
Kan det passe???
Fås CMOS både med og uden microlensing?
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 03 sep 2019, 17:51

Så vidt jeg husker er CCD produktionen på vej ned, så mon ikke der kommer konsensus når vi løber tør for CCDer :lol:
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 03 sep 2019, 21:34

Hej Mogens,

'Blooming på CMOS.
Prøvede at google det:

Smear/Blooming: These defects require active correction in CCD cameras. They are not a problem for CMOS cameras, which convert charge to voltage directly at each pixel and do not use shift registers to transfer data. If you cannot avoid saturating regions of your field of view, then you probably would do better with a CMOS camera.

og:
CMOS sensors are inherently more immune to blooming because the charge converts to voltage in each pixel before read-out; there is no charge transfer register to spill over into.

Fandt så en dansk side om foto som opl. at der også kan være en bloomingeffekt med CMOS:
Blooming er en tendens der oftest kendes for CCD’er, men CMOS-sensorer kan også have dette problem til trods for hvad mange CMOS-producenter/tilhængere påstår. Blooming er når hver foto diode overoplades fordi der kommer for mange lysfotoner. Ligesom hvis en spand bliver overfyldt med vand. Den overskydende ladning smitter af på de omkringliggende foto dioder, og dette ses som et blålilla skær. https://www.fotografiet.net/fotografiet ... d-og-cmos/

GAIN:
Vil lige linke til en tråd på Cloudynights som jeg fandt da jeg søgte på Unity Gain efter at have hørt det første gang.
Den handler primært om gain, men har givet mig en del mere forståelse, og så lidt flere spørgsmål at gruble over.

https://www.cloudynights.com/topic/548199-meaning-of-unit-gain/
Mvh
Mogens
Mogens_Bildsoe
Reactions:

Indlæg af Mogens_Bildsoe » 03 sep 2019, 22:35

Hej Mogens, rigtig spændende information, tak for den!
CMOS er altså uden den elektronik (Anti Blooming Gates (ABG)), som som findes på flere CCDere for at forhindrer blooming fra mættede pixels? Men da netop ABG på en CCD er årsagen til at lineariteten går i smadder længe før mætning, vil den vel så bibeholdes hele vejen på en CMOS? Ligesom på en Non Anti Blooming Gate (NABG) CCD!?

VH
Mogens B
Besvar