Nyt fullframe kamera fra ZWO

Generelt om alle typer kameraer, DSLR, Webcams, CMOS/CCD, analog SLR osv.
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Nyt fullframe kamera fra ZWO

Indlæg af Rudi » 09 okt 2019, 20:53

Det har været undervejs et stykke tid som en ide, men nu ser det ud til at være mere konkret:
https://optcorp.com/products/zwo-asi6200mm-p

16 bit mono CMOS (!!!)
64 M pixels, 9576 x 6388 (!!!)
Sensor diagonal: 43.2mm
Pris: høj
/Rudi
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Nyt fullframe kamera fra ZWO

Indlæg af Lars Malmgren » 09 okt 2019, 21:11

Qhy har en model med samme sensor her >>
https://www.qhyccd.com/index.php?m=cont ... d=94&id=55

Qhy skriver om meget stor full-well ved binning, f.eks. 2x2 binning giver 7,5 micron pixels og full-well på 196 ke- og 3x3 binning giver pixels på 11 micron og full-well på 441 ke- :o
Men jeg kan stadig ikke afgøre om der er tale om "ægte" binning i hardware, eller om det blot sker i software, evt i driveren... ??

Normalt har en nøgle-forskel mellem CCD og CMOS teknologierne været, at CCD kan binne i sensoren og derved forbedre støj/signal-forholdet.
Hvor CMOS netop ikke kunne.

Men teknologien har udviklet sig enormt, så spørgsmålet er om visse CMOS sensorer i dag har mulighed for at binne i sensoren ?
Er der nogen, der ved noget mere konkret om det ?
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 09 okt 2019, 21:17

Qhy skriver selv på denne side >>
https://www.qhyccd.com/index.php?m=cont ... d=55&cut=3
1. Does QHY600 support hardware binning?
The CMOS sensor itself has some binning function but it should not be the hardware binning (FD binning). And also the binning in the sensor is based on the location of the bayer color . it means it will binning with the same position of the same color.And for monochrom QHY600 sensor, it is still use such a position to do binning. So we think it is not a good solution for the monochrom binning.
And since the very low readout noise of the QHY600, so the digital binning may bring more advantage. First , it can increase the fullwell. Binning at 2*2 will gives four times of the fullwell. Second, it will increase the AD sample depth. Binning at 2*2 will give 18bit data range. For readout noise, the N*N digital binning will cause the readout noise become SQR(N*N)= N times. For example, if the readout noise is 1.9e at 1*1 binning. The 2*2 digital binning readout noise will become 1.9*SQR(2*2)=3.8e.
Hans engelsk er lidt kryptisk, så jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvad han egentlig siger her... ??
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 09 okt 2019, 21:30

Jeg tror denne her tråd rammer tæt på sandheden >>
https://www.cloudynights.com/topic/6498 ... questions/

Husk også at FF sensorer kræver størrer filtre, større belyst felt og vil være fuldstændig hysterisk mht sensor tilt.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 10 okt 2019, 10:07

Binding er ikke en god ide. Som Morten nævnte på SNR foredrag ved star party, øger det støjen.

Qhy skriver: For example, if the readout noise is 1.9e at 1*1 binning. The 2*2 digital binning readout noise will become 1.9*SQR(2*2)=3.8e

Næste problem er åbenbart at on-sensor/hardware binding kun virker på den oprindelige cmos mode, som er farve sensor med Bayer matriksen. Der er bindingen lavet til at matche de enkelte farvepixels i Bayer matriksen, så f.eks. blå pixel i en 2x2 matriks bliver lagt sammen med blå i den tilstødende 2x2 matriks. Det ser ud til at en monokrom cmos sensor blot er en "farve" cmos uden farvefiltre foran den enkelte pixel, mens resten, pixels, microlens, elektronik m.v. er fuldstændig den samme.

Det giver også rigtig god mening, da mono må anses for at være en uddøende ting på forbruger markedet.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 okt 2019, 10:14

nightsky skrev:
10 okt 2019, 10:07
..., da mono må anses for at være en uddøende ting på forbruger markedet.
Ah, mon dog, det ville da være trist, hvis vi skal til at modde fremtidige astro kameraer.
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 10 okt 2019, 10:31

Det er jeg rimelig sikker på. Der er ingen penge i at udvikle en mono cmos, salget er ganske simpelt for lille. I stedet er det en rigtig god ide at lave en farve cmos, inkl elektronik til dette, og så blot ændre farvefilterne. Det er netop dette Qhy skriver, med at elektronikken/binding i en mono stadig gør det samme som i en farve cmos.

His jeg kigger Sonys forbruger mono cmos, så tror jeg ikke der findes en eneste cmos, der ikke er en farve cmos, ændret til mono. Der er ikke noget der tyder på Sony udvikler en cmos til mono, så jeg kan sagtens forestille mig at det ender med at man ikke købe en Sony mono cmos. Selv til science findes der farve cmos, som udenfor det visuelle spektrum, er en mono sensor, 224 er et godt eksempel.
\Lars
Besvar