IRAS 19597+2258 målinger

Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

IRAS 19597+2258 målinger

Indlæg af Rudi » 08 sep 2019, 17:55

@Jens_Jacobsen har været lidt efter mig (med rette) mht hvordan jeg laver målinger på variable stjerner.

Mine målinger fra i nat var ikke så gode, så jeg har set på nogle fra 29/8 i stedet for.

Der blev lavet 4 målinger på 60 sekunder med V-Johnson filter med ZWO ASI 1600 MM Pro, Gain=139, T=-20°C
IRAS 19597_p2258_20190829.png
IRAS 19597_p2258_20190829.png (30.39 KiB) Vist 147 gange
Spredningen på check stjernen er mindst, når kraftige stjerner anvendes, endda signifikant bedre med ca en faktor 4!

Så jeg bøjer mig i støvet og giver Jens ret i, at man selvfølgelig skal anvende check/comp stjerner med mest signal i og ikke som jeg troede, check/comp som ligger tæt ved den man vil måle.
Det giver jo også god mening, at bruge check/comp stjerner med mest signal i, da s/n jo her er størst.

Filerne som ligger til grund for målingerne ligger her:

Enkelt frames:
https://www.dropbox.com/s/l6q2eyky4uxqc ... 2.fit?dl=0
https://www.dropbox.com/s/6f0aystc5xb1c ... 3.fit?dl=0
https://www.dropbox.com/s/d0uhrfnsrmgb6 ... 4.fit?dl=0
https://www.dropbox.com/s/crfuk81915rra ... 5.fit?dl=0

Stack:
https://www.dropbox.com/s/pj3k068crc17p ... k.fit?dl=0

Næste skridt, bliver at finde ud af (lære), hvordan jeg transformerer fra instrument magnituder, v, til V.
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: IRAS 19597+2258 målinger

Indlæg af Jens_Jacobsen » 08 sep 2019, 18:50

Og til det kan jeg anbefale sektionen for variable stjerner!
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 19 sep 2019, 15:49

Nu er IRAS 19597+2258 oppe på mag 14,9 - midt i juli, var den helt nede på 16,1.
Det er nu meget sjovt, at følge en variabels cyclus.

Billede
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 19 sep 2019, 19:37

Hejsa

Jeg vil gerne have noget mere information omkring dette med at man skal vælge de kraftigste stjerner som ikke er gået i mætning. Alle anbefalinger jeg kan finde, anviser at man bruger stjerner af samme magnitude, farveindeks mellem 0,3 -1,0 og SNR på mindst 100.

Det tolker jeg klart som:
Hvis man overhovedet har det problem, og det ikke skyldes manglen på referencestjerner, har man lavet en fejl ude ved teleskopet. For lille teleskop/for kort eksponeringstid.

Hvis SNR på en sammenligningsstjerne er mindre end 100 og vi også har et krav om at den skal have nogenlunde samme magnitude som den variable, så er løsningen: mere apparatur, mindre støj på kamera, længere eksponeringstid, flyt til en mørkere himmel. Så forbedres SNR også på målstjernen.

Jeg kan ikke se at målingen på den variable stjerne skulle blive mere præcis af at bruge klarere referencestjerner, da man allerede har lavet en fejl, ved at målstjernens SNR er for ringe.

En bedre måde at øge kvaliteten kan vel også være at bruge flere reference stjerner, N, det skulle give en forbedring på den virtuelle "sammenligningsstjerne" på kvrod(N)

Beregning:
Det bør være forholdsvis nemt at regne på om det giver en forbedring af ens målinger.

I praksis:
Mon man skulle prøve at lave nogle eksempler på eksisterende data?

Løsning:
Som Jens skriver, kom til sektionsmøderne
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 19 sep 2019, 19:42

Hvis løsningen på alle de nævnte problemstillinger bliver præsenteret til et sektionsmøde, så melder jeg mig straks ind og dukker op 😜
/Rudi
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 19 sep 2019, 21:10

Rolig nu, Zielke!
Du spørger jo så hurtigt det bliver en monolog!
Ja, der bliver skrevet meget. Men husk det er ikke lovtekst men matematik.
Er target og comp ca. lige klare får du det bedste signal støj forhold fordi apertur størrelserne kan vælges til at være ens. Men bruger du ens aperturer til en klar og en svag stjerne så er den aperturen for stor til den ene af dem. På den anden side kan du godt bruge to forskellige størrelser aperturer optimeret til hver sin stjerne men her er risikoen at ændringer i seeing eller luftmasse påvirker de to på forskellig måde og dermed skaber en ændring i differentiel fotometri som ikke her noget med dit target at gøre, men kun din atmosfære.
Når jeg f.eks. måler på en asteroide en hel nat er luftmassen til at starte med høj, så falder den mod meridianen hvor efter luftmassen stiger igen. Så bruger jeg samme størrelse aperturer til target og 5 comps. Det er for at undgå seeing effekter. Er asteroiden lyssvag så vil jeg gerne have en klarere reference stjerne, men ikke så meget klarere at jeg er nødt til at bruge større apertur.

Det med farveindeks kan også blive noget sludder når ikke det er klart hvad formålet er.
Den primære årsag til at spekulere på at matche farveindeks, er at blå objekter mister mere lys ned gennem atmosfæren end røde objekter gør. Herved får man en gradient i lyskurven som kun skyldes en forskel i farveindeks mellem target og comp og ikke har noget med at target har ændret lysstyrke. To eksempler:
A) En asteroide reflekterer sollys som har B-V=0,65. Derfor ser man nævnt kriterier om at comps har farveindeks mellem 0,5 og 0,8.
B) En formørkelses variabel bestående af to røde kæmper med B-V=1,2 her skal man bruge comps med samme farveindeks så både target og comps påvirkes lige meget når luftmassen ændrer sig hen over natten.
Jo flere comps, jo bedre - fejlophobningsloven.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 19 sep 2019, 21:32

nightsky skrev:
19 sep 2019, 19:37
Hejsa

Jeg vil gerne have noget mere information omkring dette med at man skal vælge de kraftigste stjerner som ikke er gået i mætning. Alle anbefalinger jeg kan finde, anviser at man bruger stjerner af samme magnitude, farveindeks mellem 0,3 -1,0 og SNR på mindst 100.

Det tolker jeg klart som:
Hvis man overhovedet har det problem, og det ikke skyldes manglen på referencestjerner, har man lavet en fejl ude ved teleskopet. For lille teleskop/for kort eksponeringstid.

Hvis SNR på en sammenligningsstjerne er mindre end 100 og vi også har et krav om at den skal have nogenlunde samme magnitude som den variable, så er løsningen: mere apparatur, mindre støj på kamera, længere eksponeringstid, flyt til en mørkere himmel. Så forbedres SNR også på målstjernen.

Jeg kan ikke se at målingen på den variable stjerne skulle blive mere præcis af at bruge klarere referencestjerner, da man allerede har lavet en fejl, ved at målstjernens SNR er for ringe.

En bedre måde at øge kvaliteten kan vel også være at bruge flere reference stjerner, N, det skulle give en forbedring på den virtuelle "sammenligningsstjerne" på kvrod(N)

Beregning:
Det bør være forholdsvis nemt at regne på om det giver en forbedring af ens målinger.

I praksis:
Mon man skulle prøve at lave nogle eksempler på eksisterende data?

Løsning:
Som Jens skriver, kom til sektionsmøderne
Lars, du er jo selv inde på det. Kan du holde samme aperture (for en fornuftig eksponeringstid) så vi din totale målefejl falde med kvadratet på summen af fejlene i anden. Hvis dine sammenligningsstjerner kan vælges klarere => med mindre målefejl i differentiel fotometri, vil den endelige fejl falde. Alt indenfor rimelighedens grænser.

Prøv endeligt selv efter...
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 19 sep 2019, 21:42

Måske kan vi lave et lille spontant workshop vedr målinger lørdag lige efter frokost eller aften (hvis det mod al forventning er skyet) på Starparty?

Min tilgang er måske lidt for pragmatisk, jeg vil hellere få lavet nogle målinger end dvæle ved det akademiske.
Men selvfølgelig skal målingerne passe nogenlunde.
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 19 sep 2019, 21:51

Ditto her. Ud at måle og observere!

Og en workshop er altid godt! Jeg er med!
mvh
Jens
Besvar