Møde i Sektionen for Variable Stjerner Lørdag d. 16/11

Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Møde i Sektionen for Variable Stjerner Lørdag d. 16/11

Indlæg af Rudi » 08 nov 2019, 17:14

Lørdag d. 16/11 er der møde i Sektionen for Variable Stjerner i Astronomisk Selskab.

Det foregår på biblioteket i Kolding i tidsrummet 10:15 til 16:00. Biblioteket åbner kl 10:00.

Skriv her, hvis du er interesseret i at deltage, eller send e-mail til Knud Stanndbæk.
Send PM til @Jens_Jacobsen eller undertegnede for at få Knud's e-mail adresse.

Dagsorden:
  1. Velkomst og praktiske oplysninger v/formanden.
  2. Tidsserie måling og behandling i AstroArt v/Rudi Bjørn Rasmussen.
    Rudi vil vise, hvordan man kan benytte AstroArt til tidsserie målinger samt efterbehandling.
    Konkret bliver et eksempel på en binær formørkelses variabel (V0401 Cyg) gennemgået.
    Man kan som forberedelse læse lidt om processen i denne tråd på astronet:
    https://www.astronet.dk/forum/viewtopic ... cyg#p11366
  3. Ca. kl. 13 Pause til frokost.
  4. Syntetisk sporing af NEO og hurtige asteroider for amatør astronomer, første
    resultater, teknisk gennemgang og demonstration v/Lars Zielke
    I sektionen har vi flere medlemmer som stirrer på områder i hovedasteroide bæltet i timevis,
    så de kan lave rotationsanalyser fra lyskurver på asteroider. Det er i den grad oplagt at kigge
    efter ukendte objekter i sådan et felt umiddelbart efter optagelser og hvis der er ukendte
    objekter få lavet opfølgende observation indenfor få dage. Vi kan kun opdage forholdsvis klare
    og langsomme objekter, maks nede omkring magnitude 19 og med teleskoper i 10-16”
    klassen.
    Ville det ikke være rart at kunne se sub magnitude 21, se hurtige objekter, og nøjes med et lille
    5-6” teleskop?
    Detektion af NEO (nær jord objekter) er den primære opgave for mange observatorier.
    Teknikken er den samme, tag 3-4 billeder med et fast tidsrum mellem hver, og undersøg om
    noget bevæger sig. Begrænsningen ved denne metode er at objektet bevæger sig og bliver
    udtværet, så man er meget begrænset af eksponeringstiden, typisk få sekunder ved NEO. Så
    hvis man vil se dybere, har der kun været en mulighed indtil nu, større teleskoper.
    Heldigvis giver nyere teknologiske fremskridt indenfor computerkræfter nye muligheder,
    og for os amatør astronomer specielt GPU’er (grafiske beregningsenheder – grafikkort),
    sammen med moderne low-noise kameraer.
    Syntetisk sporing, et forholdsvis nyt koncept, udnytter disse fremskridt og giver os mulighed
    for at detektere meget svage og hurtigt bevægende asteroider. Selv hvor signalet er et stykke
    under, hvad vi kalder støjniveauet på optagelsen. Tilbage i 2015 foreslog nogle forskere denne
    teknik og lavede en beregning på 144 pixel optagelser, det tog hele 50 dage. I dag kan vi som
    amatører kører et datasæt igennem på f.eks. 14megapixel på 20 minutter. En gigantisk spring
    i teknologi på kun 4-5 år.
  5. Ca. Kl. 14.30. Kaffepause.
  6. Lars Zielke fortsat..
  7. Ca. 15.30. Afrunding på dagen og eventuelt.
    Under Eventuelt er der følgende punkter der bør drøftes
    Ny mødedato fastlægges.
    Opdatering af vores side på Astronomisk Selskabs hjemmeside.
    Skal vi på Facebook?
    Og hvad vi ikke nåede sidst:
    Dropbox til sektionens medlemmer.
    AAVSO medlemskab med adgang til VPHOT.
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Re: Møde i Sektionen for Variable Stjerner Lørdag d. 16/11

Indlæg af nightsky » 14 nov 2019, 13:52

Bagefter kan vi mødes til aftensmad på en af byens restauranter. Vi er i hvert fald et par stykker som planlægger dette. Så husk nu at sige du kommer senere hjem :D
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 nov 2019, 19:33

Tak for et rigtig hyggeligt og godt møde, beklager at jeg måtte smutte allerede kl 15, jeg ville ellers rigtig gerne have været med til resten.

Som lovet, så er min PPT præsentation her:

PowerPoint:
https://www.dropbox.com/s/n17j3mdvognam ... pptx?raw=1

Pdf (uden animationer):
https://www.dropbox.com/s/2ievenpskdtw2 ... .pdf?raw=1

Som video på YouTube:
/Rudi
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 16 nov 2019, 19:54

Hej alle

Også tak herfra til Rudi og Lars for spændende indlæg og til Jens og Knud for et veltilrettelagt møde.

Det var et fint møde med gode diskussioner.

Der burde bare have været mere tid. :P

Jeg ser frem til næste gang.
mvh
Lars
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 16 nov 2019, 21:51

Også jeg vil takke for en god dag- til Jens og Knud som ordstyrere og for servering samt Lars Og Rudi for to inspirerende foredrag. Tak for jeres anstrengelser.
Brugeravatar
henrik_schneider
Reactions:
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 17 nov 2019, 12:28

Hyggelig og utrolig interessante indlæg, tak for det. Vi ses.
Tyvstedgaard Observatorie - Henrik Schneider
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 17 nov 2019, 13:54

Hej
Jeg skærer stadig tænder over at måtte gå glip af dette møde.
Må finde trøst i at vi havde en god Åbent Hus dag på HTX i Aalborg og forhåbentlig fik "kapret" nogle kommende elever til vores "Fysikkens Verden" studieretning.
Tak til Rudi for at gøre din power point tilgængelig. Spændende præsentation af dit arbejde.

Er lidt trist til mode over at diskussionen af live streaming fra sektionens møder, blev lidt ophedet. Spørgsmålet finder jeg relevant at få diskuteret og vil derfor blot i al stilfærdighed tilføje mit eget standpunkt. Når jeg bruger 3 timer i bil hver vej synes jeg ikke det er rimeligt at vi skal bruge kostbar mødetid på at sætte live streaming op for interesserede som ikke prioriterer mødet højt nok til at ville tage sig tiden til at rejse til Kolding.

Angående brug af Facebook er jeg nysgerrig på hvad argumenterne for en Facebook gruppe er. Sektionens medlemmer er en lille skare af astronomi interesserede som dyrker vores hobby på et meget højt fagligt niveau. Jeg har svært ved at få øje på hvad gevinsten ved en Facebook gruppe skulle være. 99,9 % af Facebook brugere er der for hyggens skyld og det sociale samvær og jeg tror ikke på at vi får flere medlemmer af den vej. Jeg tænker der er kanaler nok hvor potentielt nye medlemmer kan finde veje til landets astronomiske foreninger. Personligt bruger jeg ikke Facebook ret meget og når det sker er det kun for familie, venner og bekendte. Når jeg dyrker min hobby er jeg ganske godt tilfreds med dette forum og andre lignende. Jeg er bekendt med at foreningers bestyrelser ser en mission i at fortælle resten af verden om foreningens fortræffeligheder. Den mission interesserer mig slet ikke og jeg er heller ikke villig til at afsætte noget af min sparsomme fritid til det formål.

Tog mødets forsamling stilling til hvornår vi skal mødes igen?
Med venlig hilsen Kim
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 nov 2019, 15:09

KimLang skrev:
17 nov 2019, 13:54
Hej
Jeg skærer stadig tænder over at måtte gå glip af dette møde.
Må finde trøst i at vi havde en god Åbent Hus dag på HTX i Aalborg og forhåbentlig fik "kapret" nogle kommende elever til vores "Fysikkens Verden" studieretning.
Tak til Rudi for at gøre din power point tilgængelig. Spændende præsentation af dit arbejde.
Ja, du skulle lige vide hvor meget du er gået glib af :lol:

KimLang skrev:
Er lidt trist til mode over at diskussionen af live streaming fra sektionens møder, blev lidt ophedet. Spørgsmålet finder jeg relevant at få diskuteret og vil derfor blot i al stilfærdighed tilføje mit eget standpunkt. Når jeg bruger 3 timer i bil hver vej synes jeg ikke det er rimeligt at vi skal bruge kostbar mødetid på at sætte live streaming op for interesserede som ikke prioriterer mødet højt nok til at ville tage sig tiden til at rejse til Kolding.
Enig, det flydte lidt meget, derfor splittede jeg også tråden, mest for at den ikke skulle blive afsporet. Jeg fandt det nødvendigt at låse den nye tråd omhandlende transport/lokation/m.m., inden det udviklede sig for meget, samt slettede et billede, som en af debat deltagerne følte sig stødt/ramt af.
I må endelig sige til, hvis jeg ikke modererer på en passende måde. Man skal selvfølgelig altid være velkommen til at ytre sine holdninger, men det skal være på en ordentlig måde.
Streaming muligheden blev diskuteret under eventuelt, ved ikke, hvad der kom ud af det - var der en referent? @Jens_Jacobsen??? Jeg var ikke tilstede under hele mødet, var i kælderen og brygge kaffe og anrette bestik osv - butlertjans...
KimLang skrev:
Angående brug af Facebook er jeg nysgerrig på hvad argumenterne for en Facebook gruppe er. Sektionens medlemmer er en lille skare af astronomi interesserede som dyrker vores hobby på et meget højt fagligt niveau. Jeg har svært ved at få øje på hvad gevinsten ved en Facebook gruppe skulle være. 99,9 % af Facebook brugere er der for hyggens skyld og det sociale samvær og jeg tror ikke på at vi får flere medlemmer af den vej. Jeg tænker der er kanaler nok hvor potentielt nye medlemmer kan finde veje til landets astronomiske foreninger. Personligt bruger jeg ikke Facebook ret meget og når det sker er det kun for familie, venner og bekendte. Når jeg dyrker min hobby er jeg ganske godt tilfreds med dette forum og andre lignende. Jeg er bekendt med at foreningers bestyrelser ser en mission i at fortælle resten af verden om foreningens fortræffeligheder. Den mission interesserer mig slet ikke og jeg er heller ikke villig til at afsætte noget af min sparsomme fritid til det formål.
Den del var jeg lidt med i, og jeg mener, at vi blev enige om, at der kun ska laves en FB gruppe, for at synliggøre sektionen på FB. Den skal pege hen på Astronomisk Selskab samt sektionerne på Astro-Forum og her på astronet. Jeg har oprettet denne gruppe som er en åben FB gruppe. Vil gerne have flere med som administratore, det skal selvfølgelig helst være AS medlemmer og aktive i sektionen ;-)
KimLang skrev:
Tog mødets forsamling stilling til hvornår vi skal mødes igen?
Med venlig hilsen Kim
Der var vist to datoer på spil engang i marts, @Jens_Jacobsen ???
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 17 nov 2019, 17:36

Der kom et par spgm op ifbm mit indlæg:
  1. Er UTC tiderne i AstroArt genererede fits filer start eller mid-point?
  2. Er JD UTC tiderne fra Batch Photometry, mpc report, ... mid-point eller start tid?
Jeg spurgte Fabio og han svarede:
Fabio skrev: in the FITS standard, all times are always start of exposure.

mid-exposure is always a calculated field, calculated as StartTime + Exposure/2

In Astroart all times you see in batch photometry, mpc reports, etc. are mid-exposure, calculated in realtime with the formula above.
Dvs at svarene til spørgsmålene overfor er:
  1. Er UTC tiderne i AstroArt genererede fits filer start eller mid-point?
    ==> Start
  2. Er JD UTC tiderne fra Batch Photometry, mpc report, ... mid-point eller start tid?
    ==> JD UTC tiderne er mid-point tider
/Rudi
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 17 nov 2019, 22:12

Jeps, mega god dag i godt selskab. Glæder mig til næste møde :D

Et par øl og middag i byen bagefter, var bestemt også hyggeligt :lol:
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 nov 2019, 22:25

Jeps, en super god dag, på trods af regnen.
Der er foreslået datoer i marts, første prioriet er lørdag den 21/3 anden prioritet, lørdagen efter, den 28/3. Hvis der kan fås lokaler.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 23 nov 2019, 13:17

Hejsa,

Præsentationen af Syntestisk Sporing kan ses her. Der er lavet en side med links til software og kataloger sidst i præsentationen.
http://www.nightsky.dk/astronomi/Astero ... ublic.ppsx

billede.png
billede.png (655.57 KiB) Vist 172 gange
\Lars
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 23 nov 2019, 18:05

Hej Lars.
Herligt! Tak for kikket - det må vi gøre igen.
Bedre vejr straks!
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Besvar