hjælp til udstyr med tidsfaste målinger

Besvar
SimonL
Reactions:

hjælp til udstyr med tidsfaste målinger

Indlæg af SimonL » 27 nov 2018, 22:12

Hej alle i denne gruppe.

Jeg smider et spørgsmål i denne tråd, da jeg ikke ved hvor jeg ellers kan addresse det. Spørgsmålene er nederst.

Vi er i Hjallerup Astronomiske Forening i den heldige situation, at vores forening netop har modtaget støtte til opstilling af et observatorie.
Vi har allerede anskaffet os en ScopeDome 3M, som sættes op på lørdag d. 1.dec 2018.

Vores 2 hovedformål i foreningen er:
1) At kunne fotografere astronomiske objekter, som kan benyttes til undervisningsbrug på Hjallerup folkeskole.
2) At kunne fotografere astronomiske objekter, som kan benyttes til medlemmer i Hjallerup Astronomiske Forening.

Af udstyr har vi kigget på, men endnu ikke bestemt os for:
-Skywatcher EQ8
-ASI1600MM /MC kamera med filtre
-ASI120MM mini (guide)
-80mm/F4 guidescope
-Hovedteleskop 6-10".
-Evt. et ekstra teleskop og kamera til tidsfaste målinger til exoplaneter og variable stjerner.

Til at styre domen, teleskopet, autofocuser, filterhjul etc. vil vi benytte Sequence Generator Pro

Vedrørende fotograferingen til undervisningsbrug var tanken, at vi ville lave observationer på exoplaneter og variable stjerner.
I den forbindelse er vi lidt på bar bund med følgende:
-Hvilket kamera kan man "nøjes" med, som kan fungere i et ubemandet observatorie?
-Hvilket teleskop vil være lysstærkt nok til at opfange en håndfuld exoplaneter? Og hvilken brændvidde skal det have?
-Hvordan sikre man sig, at billederne bliver "stemplet"/navngivet, så de indeholder præcise data omkring tidsstempling.

Venlig hilsen
Simon.
Mobil: 22336454
Besvar