Begynder

Et du helt ny inden for amatørastronomien? Så stil spørgsmål her.
- Hvilket grej der passer til dit behov?
- Bor der en etableret amatørastronom i nærheden, som kan hjælpe?
Besvar
Francois
Reactions:

Begynder

Indlæg af Francois » 10 sep 2019, 12:19

Hej,

Jeg hedder Francois, lidt ældre end 36 år gammel, og er Franskmand (undskyld, hvis min dansk ikke er særlig god) :D . Jeg har netop tilmeldt mig dette forum, fordi jeg gerne vil begynde at kigge på himlen. Jeg ved ikke noget i astronomi og har begyndt for nylig at læse bøger om det og om forskelige teleskoper og Monteringer. Jeg vil gerne købe et første telskop i en nær fremtid (måske for jul) og leder efter information. Problemet er at jeg aldrig har kigget på et teleskop og det er lidt svært for mig at finde ud af, hvad jeg vil se i et 150 eller i et 200 mm teleskop for eks :shock: .

Jeg er interesseret nu at kigge på måne, planeter (saturne, Jupiter) og lidt dyb himmel hvis muligt. Men jeg bor i København SV og jeg tror at det er for meget lysforurening for at observer dyb himmel...... Jeg er ikke interesseret nu i astrofotografi. Måske i fremtid når jeg vænner mig til at bruge mit teleskop og ved bedre hvordan jeg kan finde hvad jeg vil se. Jeg har et budget omkring 3500 kr for det. Hvordan og hvor kan jeg begynde med det? :mrgreen:

Er der nogen astronom der bor i København jeg kunne deltage i en observation aften for at se hvordan et teleskop fungerer og hvad skal man se i et teleskop. Det kunne hjælp mig for at beslutte hvad jeg vil? Jeg tror ikke at det bedste skulle være stort så jeg kan tage det med mig på cykel og tog (jeg kan cykel ud af byen og så måske lysforureningen er ikke mere et problem).
Det teleskop i rundetaarn i København er åbnet i Oktober. Er det noget jeg kan lære hvis jeg går her? :geek:

Tak for hjælpen. Hav en god dag
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Begynder

Indlæg af Rudi » 10 sep 2019, 13:20

Hej Francois,

Velkommen til astronet.dk og en meget spændende hobby.

Er du på Facebook? Så hold øje med "Astronomi for alle" gruppen: https://www.facebook.com/groups/astrono ... oup_header
I denne gruppe, annoncerer @Kekh (Erland) ofte med fortovs astronomi begivenheder i København.

Og inden du beslutter dig for noget, så kan det være det en god ide, at mødes med andre og se hvilket udstyr de har.
Eller måske deltage i et starparty, der er to danske starparties i den nærmeste fremtid:
Kompedal Starparty, 26-29 september 2019, http://starparty.dk/
Avnø Træf, 4-6 oktober 2019: https://www.facebook.com/events/394605167991332/
/Rudi
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 10 sep 2019, 13:44

Hej Francois
Jeg er medlem af KAF (Københavns Astronomiske Forening) det er Erland også. Jeg er endvidere observatør på Rundetårn og fremviser stjernehimmelen der.
Vores forening KAF holder møder på Rundetårn: Rundetårn samt Kroppedal Kroppedal
Inden så længe holder vi også træf på Avnø Avnø Du får lige et link til programmet i år: https://www.dropbox.com/s/mt4znjsyklehs ... 9.pdf?dl=0
Du er altid velkommen i vores forening til nogle møder for lige at se om det er noget for dig
Hilsen Claus
Senest rettet af ClausKAF 10 sep 2019, 17:13, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 10 sep 2019, 15:59

Velkommen til Francois.

Som Rudi skriver, så laver jeg ofte fortovsastronomi-arrangementer i København, så der har du i hvert fald mulighed for at kigge forbi.
Vi stiller ofte op ude ved den lille havfrue, til fællesarrangementer, og nogen gange tager vi ud til Café Sylten på Amager, hvor der er noget mørkere.
Du er velkommen til at komme forbi, så følg med på facebooksiden som Rudi skrev om(Astronomi for alle), hvor vi sørger for at skrive når vi tager ud.

Hilsen Erland
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D
Francois
Reactions:

Indlæg af Francois » 11 sep 2019, 08:43

Tak for svar. Det var hurtigt!!! :mrgreen:

@Rudi Deltage i en starparty er en super god ide men det er desværre lang fra min lejlighed. 1. Jeg har ikke noget bil, 2. Jeg har en lille pige og det er svært at være væk to dage. Jeg gemmer denne idé til næste år :D

@ClausKAF : Super. Jeg skal kigge på KAF hjemmesiden. Det skal være lidt svært at forstå men jeg kan prøve en gang for at se hvordan det passer :roll:. Jeg arbejder 50 meters væk fra Rundetårn og så er jeg sikker at komme en dag i Rundetårn. Jeg tror at observatorium åbner i Oktober. Så vi ses i Oktober hvis himlen er god :mrgreen:

@Kekh: Jeg er allerede registreret i denne gruppe. Jeg gik glip af det sidste møde fordi jeg ikke havde Facebook på min telefon på det tidspunkt. Men jeg er sikker at jeg skal prøve at komme til den næste. Jeg tjekker Facebook hver dag nu især på fredag og i weekend. :mrgreen:

God dag til alle.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 sep 2019, 09:12

Hvis du bor rimelig tæt på ruten mellem Svendborg/Kompedal, så kører jeg gerne en lille omvej og samler dig op. Jeg er sikker på, at vi også kan finde ud af noget på tilbagevejen.
Som det ser ud nu, er min plan, at køre fra Svendborg ved frokost tid og hjem fra Kompedal når det slutter søndag eftermiddag.
/Rudi
Francois
Reactions:

Indlæg af Francois » 11 sep 2019, 09:19

Rudi skrev:
11 sep 2019, 09:12
Hvis du bor rimelig tæt på ruten mellem Svendborg/Kompedal, så kører jeg gerne en lille omvej og samler dig op. Jeg er sikker på, at vi også kan finde ud af noget på tilbagevejen.
Som det ser ud nu, er min plan, at køre fra Svendborg ved frokost tid og hjem fra Kompedal når det slutter søndag eftermiddag.
Mange tak for det Rudi. Det er meget venligt. Men jeg bor i København og så er det lidt mere end en lille omvej :). Jeg planlægger det til næste år på forhånd :)
Besvar