Hvor skal jeg placere barlow linsen?

Et du helt ny inden for amatørastronomien? Så stil spørgsmål her.
- Hvilket grej der passer til dit behov?
- Bor der en etableret amatørastronom i nærheden, som kan hjælpe?
Besvar
Megaskod
Reactions:

Hvor skal jeg placere barlow linsen?

Indlæg af Megaskod » 13 mar 2019, 14:05

Hejsa, nu har jeg fået et teleskop i julegave, har haft det ude et par gange og set både blod og snow moon. men på et tidspunkt vil man bare have mere. den anden aften var jeg ude og kigge lidt, og fik øje på mars ved siden af månen. det var ikke så svært at finde mars, men da jeg havde min 4mm okular i og skulle have min barlow i, så kunne jeg ikk se noget? prøvede endda med en 20mm i barlow linsen, men stadig intet. jeg prøvede så at kigge på månen for at se om jeg ikke kunne få den til at fokusere. men ingen held. det fik mig så til at tænke på om jeg måske bruger den forkert? jeg smider den i efter stardiagonal for ikke at skal ligge på jorden. men skal den sidde ind i teleskopet så, med stardiagonal efter den? eller er det en dårlig barlow linse? det var en komplet pakke jeg fik i julegave med en 20/12,5/4mm okular samt 1.5/3x barlow linser. Det er fustrerende at jeg ikk kunne få det til at virke, specielt i de her dage hvor der er meget overskyet og chancerne skal tages så snart man har dem.

Håber i kan hjælpe :)

Mvh Mike
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Hvor skal jeg placere barlow linsen?

Indlæg af Lars Malmgren » 13 mar 2019, 14:18

Hej Mike,

Velkommen ! :D

Kan du ikke tage nogle billeder af dit udstyr og hvordan du havde sat barlowen i forleden.
Så er det lettere for os at rådgive :P

Et 4 mm okular giver allerede ret meget forstørrelse, og med barlowen i ganger du med barlowens værdi.
Dvs. i dit tilfælde enten 1,5x eller 3x.
Det er ikke sikkert at dit teleskop helt kan vise meget andet en noget gnidder pga lufturo osv.
Men det kan også sagtens være, at det "rammer ved siden af" da field-of-view bliver mindre jo større forstørrelsen bliver.

Men lad os starte med at se nogle billeder...
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 13 mar 2019, 14:38

jeg prøvede endda at sigte på månen for at se om jeg kunne få den i fokus med en 20mm og 1.5x barlow. hvis jeg husker rigtig burde det give 2 mindre forstørrelse end en 12.5 i sig selv. men tager lige nogen billeder og smider op :D
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 13 mar 2019, 14:48

her er et af mit udstyr, får afvide de andre billeder er for store, så er lige ved at se om jeg ikke kan klemme dem under 2 mb :D
Vedhæftede filer
20190313_144045.jpg
20190313_144045.jpg (172.24 KiB) Vist 318 gange
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 13 mar 2019, 14:52

Her er de 2 andre billeder. jeg tænker at det burde være alt du vil vide omkring mit udstyr og hvordan jeg samler det :D
Vedhæftede filer
20190313_145114.jpg
20190313_145114.jpg (113.47 KiB) Vist 317 gange
20190313_145033.jpg
20190313_145033.jpg (182.84 KiB) Vist 317 gange
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 mar 2019, 15:34

Prøv i ro og mag i dagslys at kikke på et terrestisk objekt et stykke væk.
Når du så finder den kombination af diagonal, prisme evt afstandsstykke og okkular der passer sammen, så skriv ned hvordan der skal sættes sammen, så du kan huske det når du skal ud under den mørke himmel.
/Rudi

Billede
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 13 mar 2019, 15:59

altså jeg har et stykke papir der fulgte med hvor der står de forskellige forstørrelser både med og uden barlows. så jeg ved godt hvilke kombinationer der giver hvad da jeg som regel har det stykke papir med ude da jeg ike kan huske det i hovedet endnu. men problemet opstår når jeg sætter en barlow i, selvom jeg laver en mindre forstørrelse end en 4mm vil give. så kan jeg intet se i den. har prøvet flere gange at kigge på månen med en 4mm for at sætte en 1.5x og en 20mm i da jeg ved det giver en mindre forstørrelse end selve 4mm gør. men der kan jeg intet se, det er bare en stor blob i okularet, der er intet der tyder på det er månen jeg står og kigger på. og jeg låser mit telskop i begge retninger for at være sikker på at den ikke rykker sig ved et uheld. tager jeg så skidtet ud og bruger 4mm igen kan jeg tydeligt se det. jeg har endda prøvet at køre fokus helt ind, og så langsomt køre den helt ud. men der sker retter sagt intet når jeg kigger i den. så derfor tænker jeg at jeg enten bruger den forkert. eller det er nogen meget dårlige barlows jeg har mig. fordi jeg tænker jeg burde kunne få et klart billed, bare et nøk af hvad det faktisk er jeg står og kigger på :) og bruger jeg den i dagslys er det virkelig udtydeligt :)
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 13 mar 2019, 16:20

Prøv i dagslys at sætte okular direkte i kikkerten, prøv alle 3, jeg har ikke rigtigt fidus til det 4mm, hvis det er skarpt så prøv med diagonalen og igen alle 3 okularer, diagonaler i den prisklasse er ofte "slemme"
Prøv samme procedure med de 2 Barlows direkte i kikkerten osv. Du skal dog regne med at du kan ikke presse uendelig stor forstørrelse ud af et telkeskop
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 13 mar 2019, 16:31

jeg ved godt at jeg ikke kan klemme alt ud af den, og af hvad jeg har regnet ud så er en 12.5+3x barlow det abselute max den kan forstørre uden at det er en stor utydelig billede jeg får ud af det. Jeg mistænker ikke mine okulare for at være dårlige, måske min diagonal der ikke kan klare så store forstørrelser, eller som sagt dårlige barlows, fordi det er nogen rigtig billige barlows der fulgte med. jeg får et klokke klart billed ved brug af diagonal og ukolar, men det går galt så snart jeg bruger barlows. Må se om jeg ikke kan bruge den udelukkelses metode. og hvis det viser sig at være en dårlig barlow. må jeg heller få skafftet mig en bedre en ;)
olafsen
Reactions:
Geografisk sted: 3 die fra solen

Indlæg af olafsen » 13 mar 2019, 16:34

@Mike din refraktor er jo 600 mm. Når du sætter et 4 mm. okular i forstørrer du 600/4=150X. Med dit 20 mm. og nævnte 1.5X barlow 600/20X1.5=45X.

Det ser ud som om du monterer, så det skulle virke. Det er et rigtigt godt råd Rudi giver, brug noget dagslys og find de kombinationer du kan bruge.

Mvh
Henning
mvh/Henning
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 13 mar 2019, 17:07

nu har jeg lige sat mig på gulvet og fundet et træ i det fjerne, stak hver enkelte af okularene ind, kunne se et klart billed, stak så diagnonal ind, med alle okular, klart billede, smed så en barlow 1.5x i uden diagonal og alle okulare. klart billede, smed så 3x barlow i uden diagonal med hver enkelt okular. klart billed. smed så diagonal ind før barlow, kunne abselut intet se, tænkte så ud af boksen, smed så barlow ind før diagonal. så var der klart billede. føler mig lidt dum nu, men så er jeg da blevet lidt klogere i dag :lol:
Besvar