nyt teleskop?

Et du helt ny inden for amatørastronomien? Så stil spørgsmål her.
- Hvilket grej der passer til dit behov?
- Bor der en etableret amatørastronom i nærheden, som kan hjælpe?
Megaskod
Reactions:

nyt teleskop?

Indlæg af Megaskod » 31 aug 2019, 21:56

Har nu haft mit teleskop i godt og vel et år. og man mærker hurtigt at den bare ikke er god nok længere. Nogen forslag til et nyt teleskop? lige nu har jeg en bette refractor på 600mm og 60mm diam. Jeg tænker selv lidt reflactor type eller en ny refractor så man evt kunne påmontere kamera osv engang i fremtiden. nogen gode nogen til fornuftige penge, så man ikke behøver at spare op i evigheder? :)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: nyt teleskop?

Indlæg af Rudi » 01 sep 2019, 07:33

Hvor store er dine budget rammer?
Hvad vil du se på? (Sol, Måne, planeter, DSO)

Når du skriver “evt kunne påmontere kamera ”, så kan det godt betale sig at tænke fremad og købe en ordentlig EQ Goto montering, minimum en EQ3.
Hvilken montering har du nu?
/Rudi
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 02 sep 2019, 12:39

lige nu har jeg bare en ganske almen 3 bens stativ med ækvator og lodret justering. ingen motor eller noget fansy på nogen måder. rettere sagt, et begynder teleskop. tænker at teleskopet skal kunne tage planeterne i en god grad da jeg sagtens kan se dem i det teleskop jeg har nu, men der mangler virkelig detajler på jupiter. jeg skal virkelig lede hårdt efter at se de ringe den har. og kan overhovedet ikke se the great red spot. saturn ser dog rimelig godt ud, men også bare rigtig lille til man kan se lidt detajler. med det sagt kan jeg sagtens se ringene. men det er vidst også det. har opgraderet mine okulare for at suge de sidste krafter ud af mit teleskop. men må indse der skal et større/bedre teleskop til :) Har et canon 1200D kamera. men ellers bliver mit teleskop brugt meget til planeter. og nogen gange deepsky :)
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 02 sep 2019, 12:41

og det med økonomiske muligheder, så står den lavt, så selv et teleskop til små 1500 kr skal jeg nok spare op til i 2-3 måneder ;)
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 02 sep 2019, 15:50

Hvilket teleskop er det du sætter på dit kamerastativ? eller er det en eller anden refraktor på en alt/az montering du har? Hvis kikkerten ikke har så stor brændvidde, kan det være svært at opnå tilstrækkelig forstørrelse og hvis mountet/stativet ikke tracker så er det også svært :? Send evt et billede af hvad du har, så kan det være lidt lettere at rådgive dig, Det lyder dog som om at du forventer meget af noget "simpelt" udstyr og at du nok vil være bedre tjent med at spare en større sum sammen der er dog undtagelser f.eks. en god "billig" Dobson

Jeg var så lige inde og checke dine tidl. indlæg. Har jeg ret i at du ikke er så gammel? Fandt så også nogle billeder af dit udstyr og jeg kan også se at vi har "snakket" sammen før.

Nu siger jeg noget som jeg sikkert bliver skældt ud for; DET KIKKERTSÆT ER NOGET L... Det svarer til hvad du kalder dig her! Sådan noget burde aldrig være solgt selve kikkerten er rimelig, men stativet er noget CRAP
Hvis dit budget er meget stramt så får du bedst "value for money" med en Dobson f.eks. https://www.firstlightoptics.com/dobson ... onian.html
Men den er ikke nem at lave astrofoto med.
Hvor bor du henne? Der er jo snart astrotræf i Kompedal (Jylland) og Avnø (Sjælland) her vil du kunne få nogle mere personlige råd og måske endda købe en bedre (brugt) kikkert for dit budget
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 02 sep 2019, 21:10

Eller måske låne et. Jeg har en 90/900mm akromat på EQ-3 montering med motor (ikke GOTO!), jeg faktisk har anskaffet som udlånsteleskop. Det er ikke verdens bedste optik (der er en smule astigmatisme), men det fungerer rimelig OK. Stativbenene er fyldt med sand, for at gøre det hele mere stabilt, så det er tungere, end man måske lige skulle tro, men det kan jo skilles ad for transport. Jeg har en stor mængde okularer, så jeg kan sikkert finde noget i gemmerne.

Billede

Teleskopet er ganske kraftigt, så du bør have et ordentligt stjerneatlas, så du kan finde rundt. Det viser med lethed Messier-objekterne, hvis himlen er OK.

Thomas, Bornholm
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 03 sep 2019, 14:34

ikke så gammel vil jeg nu ikk sige :lol: er 24, men ja, det billede du fandt på et tidligere opslag er stadig det setup jeg køre med nu. jeg har dog bare skiftet til plossl okulare og en apo barlow 2x1,5. ellers er det stadig det samme. ja, det er rimelig billigt men min familie ligger ikke inde med millioner. og det var det teleskop de kunne spare sammen til da det var jul :) og derfor søger jeg nu at opgradere mit udstyr stille og roligt :) Vil lige kigge på det astrotræf her i jylland, og se om det er muligt at dukke op til. Men søger egentlig bare noget bedre kvalitet. hvis jeg skal spare op i flere måneder bliver jeg nødtil det. jeg er stadig rimelig ny inden for faget. men jeg kan finde rundt på himlen efterhånden :) det der bare irretere mig mest er bare den manglene skarphed i den jeg har. ja, den er lort ren ud sagt. men man skal jo begynde et sted :) jeg har ikke haft mulighed for at kigge på himlen igennem nogen andre kikkerter, så har ingen ide om hvor "lort" min faktisk er i forhold til et "godt" og "dyrt" setup :) derfor søger jeg råd til hvad jeg skal gå efter, som jeg evt kan påmontere kamera til engang i fremtiden. og jeg ved at refractor er mest venlig overfor kamera. ihvertfald det alle bruger af dem jeg ser på youtube :) men ja, som sagt, har en canon 1200D som jeg ønsker at kunne påmontere på et tidspunkt. ved godt jeg skal have et track system hvis jeg ønsker længere eksponering. men den virker ganske udmærket til månen :) men vil lige kigge på det link du smed op også :)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 03 sep 2019, 15:21

Det vil være en god ide, at kikke forbi et Starparty, så ser du, og kan måske prøve, nogle forskellige teleskopet.
Selv hvis det er dårligt vejr, kan du få meget ud af at se og høre om de forskellige teleskoper, spm altid er på Starparty.
/Rudi
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 03 sep 2019, 16:05

men hvad vil du sige. mindst 100mm diam? mindst 1000mm focal eller? :)
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 03 sep 2019, 16:17

Jeg ville tage imod det meget generøse tilbud fra Thomas, her har du en kikkert af en god kvalitet og et særdeles brugbart stativ/opstilling der også kan bruges til lidt astrofoto, MEN HVIS DU HAR MULIGHED for at tage til Kompedal så mød op og få en snak, der er flere der vil være med til at guide dig videre, ikke mindst Thomas der er en af vores mest erfarne observatører i DK. Jeg kan desværre ikke komme i år, da jeg er optaget andetsteds
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 03 sep 2019, 16:28

Vil rigtig gerne tage i mod tilbudet. men jeg er dog også virkelig bange for at komme til at ødelægge det. det største problem bliver nok at det er et helt nyt mount jeg skal sætte mig ind i. plus aflevering og afhentning af teleskopet :) Jeg har ikke selv bil, så det er et stort problem :)
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 03 sep 2019, 16:34

Hvis du tager til Kompedal kan Thomas jo instruere dig og jeg er sikker på at Thomas finder en løsning Thomas har en kæmpe instrumentsamling
Prøv at sende Thomas en privat besked herfra, så kan i snakke sammen om dine bekymringer
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 03 sep 2019, 16:40

det må jeg se til. men tænker at jeg kigger efter noget brugt, hvis der ikke er noget ordentlig brugt må man jo købe noget nyt. men den dobsonian er ihvertfald et rigtig godt bud :) da man kan påmontere kamera som standard på den også :)
Megaskod
Reactions:

Indlæg af Megaskod » 03 sep 2019, 16:43

men kan se kompedal er en torsdag, det køre vel ud over weekenden også? :)
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 03 sep 2019, 16:59

Torsdag til og med Søndag. Man kan komme hvilken dag der passer, bare meld det ud ved tilmelding
Senest rettet af ClausKAF 03 sep 2019, 19:55, rettet i alt 1 gang.
Besvar