Hjælp med opstart

Et du helt ny inden for amatørastronomien? Så stil spørgsmål her.
- Hvilket grej der passer til dit behov?
- Bor der en etableret amatørastronom i nærheden, som kan hjælpe?
Besvar
Goose83
Reactions:

Hjælp med opstart

Indlæg af Goose83 » 11 feb 2020, 12:27

Hejsa

Jeg har købt en Astrolux 76
https://www.kikkertland.dk/kikkerter/48 ... trolux-76/

Jeg har over flere omgange forsøgt at kigge på f.eks. Venus, på de klare aftener og de "bedste" resultater er at "prikken" bliver kun en anelse større end den man ser på himlen med det blotte øje.
Jeg har prøvet alle kombinationerne af de medfulgte okkularer og ifølge diverse reviews skulle denne kikkert være ret anstændig til prisen.

Jeg ved ikke helt hvad/hvis jeg gør noget forkert. Er der nogen der kan hjælpe eller dele erfaringer med denne kikkert.

På forhånd tak

Zeljko
Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Re: Hjælp med opstart

Indlæg af Tom A » 11 feb 2020, 14:09

Hej Zeljko,

Tillykke med teleskopet og velkommen til en fantastisk hobby :-)

Jeg kender ikke det pågældende teleskop du har købt, men har selv observeret med en 80 mm linsekikkert i mange år, så tilsvarende størrelse på optikken.

Venus er i øjeblikket ikke særlig stor, så selv om du bruger 140x, så ser den ikke særlig stor ud i teleskopet. Er du lidt omhyggelig, så kan du se formen på Venus, i øjeblikket en buttet halvmåneform. Følger du Venus de næste mange måneder, vil du se at formen ændrer sig. Først til en halvmåne, dernæst til et tyndt månesegl, samtidig med at planetskiven bliver større.

Det at se detaljer på Venus er meget svær, for planeten er helt dækket at skyer og de svage lavkontrast detaljer der er i skyerne, er bestemt ikke nemme at se. Det kræver øvelse (træning) at lære at se så lavkontrast detaljer.

Hvis du er tidligt oppe, så kan du fange Jupiter i solopgangen, her er der lidt mere at se end på Venus, da flere af Jupiters skybælter kan ses i dit teleskop og naturligvis planetens fire største måner.
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 11 feb 2020, 14:25

Hej Zeljko.

Tillykke med dit nye teleskop.
Det teleskop du har købt, egner sig desværre ikke helt til de ting som de lover i teksten:
Astrolux 76 stjernekikkert har en yderst overkommelig pris og giver alle mulighed for at tage de første skridt ind i den fascinerende astronomiske verden.
Selvom Astrolux 76 ligner mange andre teleskoper på markedet - leveres denne model med kvalitetsokularer 1.25" (ikke 0,96" eller hybrid) og disse okularer er specielt
udvalgt til at give en langt mere nyttige og praktiske forstørrelser (som ikke er urealistisk for høje!).
Et godt valg til at observere Månen og planeter - se Saturns ringe og Jupitors Måner, samt klarere stjernetåger, og andre himmelobjekter som f.eks Andromedagalaksen.

AZ monteringen og okularudtrækket er af rigtig god kvalitet, så man har en god base at observere med.

- Før det første, så er 1.25" standardstørrelse, og når de skriver at det er garant for kvalitet, så er det forkert. De okularer der medfølger, er garanteret af ganske normal kvalitet, og ikke noget som jeg ville kalde kvalitetsokularer.
- Et godt valg til at observere månen og planeter. Ja og nej.
Den kan sagtens bruges til at observere månen i, og det vil den faktisk være god til, da du både kan have hele månen i synsfeltet, men også kan komme tættere på.
Planeter, der vil jeg sige at det er den ikke god til. Den samler ganske enkelt for lidt lys(åbningen er for lille), og du vil ikke kunne komme ret 'tæt' på.
Du vil kunne skimte Saturn ringe, men du vil ikke kunne se ringene tydeligt.
Jupiters 4 galilæiske måner vil du kunne se, det skulle ikke være noget problem.
- Stjernetåger. Der vil du nok kun kunne se M42 (oriontågen) og M31 (andromedagalaksen),

Selve monteringen er garanteret ikke af god kvalitet, for det ligner noget som ikke står stabilt, og vil ryste hvis man går ved siden af.

Jeg er ikke ude på at tage modet fra dig, men desværre sælger nogle firmaer udstyr hvor de pynter lidt for meget på hvad det kan. Og når man ikke lige ved hvad man skal se efter, så er man jo nødt til at tro på hvad de skriver.

Slutteligt:
Du skal ikke lade dig gå på af det her, for du kan stadig bruge den til Månen, og du kan stadig se nogle af planeterne i den. Nok bare ikke som du havde håbet, men det er jo bare en udfordring så.
Du kan også forsøge et par tåger(f.eks. de 2 jeg skrev tidligere).

Jeg har prøvet at vise hvordan det burde se ud i dit teleskop når du ser på de forskellige ting(det er dog kun størrelsen der er 'rigtig')

Venus med 25 mm okular
venus26mm.png
venus26mm.png (26.9 KiB) Vist 299 gange
Venus med 10 mm okular
venus10mm.png
venus10mm.png (34.18 KiB) Vist 299 gange
Venus med 10mm okualr og Barlow
venus10barlow.png
venus10barlow.png (31.58 KiB) Vist 299 gange
Saturn med 10mm okular og Barlow
saturn10mmbarlow.png
saturn10mmbarlow.png (30.3 KiB) Vist 299 gange
Månen med 10mm okular(lilla ring) og 25mm okular(blå ring)
moon10mm25mm.png
moon10mm25mm.png (60.12 KiB) Vist 299 gange
M42 med 25mm okular
M42.png
M42.png (176.01 KiB) Vist 299 gange
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D

Astronomi for alle - En facebookgruppe for alle!
Madsen
Reactions:

Indlæg af Madsen » 11 feb 2020, 14:55

Goose83 skrev:
11 feb 2020, 12:27
Jeg har over flere omgange forsøgt at kigge på f.eks. Venus, på de klare aftener og de "bedste" resultater er at "prikken" bliver kun en anelse større end den man ser på himlen med det blotte øje.
Jeg har ALDRIG syntes Venus var værd at se på, selv i meget større kikkerter. Man kan være heldig at se en meget lille udgave af en "halv-måne", men ellers er det bare en hvid klat.

Prøv kikkerten i dagslys og se om du kan fange noget et stykke væk. Prøv de forskellige okkularer, så du får lidt erfaring med at bruge kikkerten, fokusere, flytte på monteringen osv.

Prøv derefter månen. Start altid med laveste forstørrelse og skift så til højere forstørrelse hvis du vil. Det er ikke altid (af mange årsager) billedet bliver bedre med højere forstørrelse, så prøv dig altid frem (det kan sagtens skifte fra aften til aften og faktisk fra time til time).

Jupiter og Saturn plejer også at være fine i selv små kikkerter. Selv i en håndkikkert kan man se Jupiters måner (som prikker), som står forskelligt hver aften. Prøv også om du kan finde Andromeda galaksen, Orion tågen, Herkules kuglehoben, dobbelt hoben osv. Brug igen laveste forstørrelse.

Det er ikke sikkert at man kan se alle ovennævnte ting for tiden, så brug et planetarieprogram (eller app) til at finde ud af hvad der er synligt.

Da det ligner en spejlkikkert er der en mulighed for at spejlene skal justeres (kollimeres). Det kræver typisk lidt ekstra udstyr og evt. at du tager ud til en som ved hvordan man gør og har udstyret dertil. I princippet bør man tjekke kollimeringen hver gang inden teleskopet bruges.

Jeg tror sagtens du kan se en masse sjove ting i din kikkert, selvom den den ikke er af "højste kvalitet", så giv ikke op!
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 11 feb 2020, 17:15

Og hvis du bor i nærheden af en lokal forening, kan du også tage kontakt til dem for yderligere vejledning :D
Goose83
Reactions:

Indlæg af Goose83 » 11 feb 2020, 19:05

Mange tak for de mange og gode svar.

Jeg startede med Venus for nogle uger siden, netop fordi det var det klareste objekt på himlen. Og jeg kunne måske få den op på den størrelse som kekh viser i sit svar, men som i andre siger, det er ikke videre spændende.

Men ja, jeg havde en forventning om at hvis man kunne se Saturns ringe og Jupiters måner samt stjernetåger, regnede jeg med at Venus ville være superdetajleret.

Jeg skruer lidt ned for forventningerne og prøver at pege kikkerten på månen, når vejret er til det. Derefter må det være tid til Saturn og Jupiter.
Goose83
Reactions:

Indlæg af Goose83 » 11 feb 2020, 19:09

Derudover, hvad anbefaler i af litteratur?
nkbj
Reactions:
Geografisk sted: Spørring

Indlæg af nkbj » 14 feb 2020, 05:56

Goose83 skrev:
11 feb 2020, 19:09
Derudover, hvad anbefaler i af litteratur?
Jeg har meget glæde af "Turn left at Orion": https://www.saxo.com/dk/turn-left-at-or ... 1108457569

Vh Niels Kristian
Meade Lightbridge Mini 130
Besvar