Så er det tid for Messier Marathon

Lars Lindhard skriver lejlighedsvis her lidt om særlige udfordringer.
Det er kun Lars der kan oprette nye emner, men alle andre kan svare og kommentere.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Så er det tid for Messier Marathon

Indlæg af Lindhard » 24 feb 2019, 23:57

messierstarchart.jpg
messierstarchart.jpg (574.23 KiB) Vist 288 gange
Det er snart tid for Messier Marathon igen.

Messier Marathon er et forsøg på at finde og se alle Messierobjekter på en enkelt nat.

5001544.jpg
5001544.jpg (259.95 KiB) Vist 288 gange

Det er reelt et væddeløb mod tid og vejr, og der er ikke tid til at dvæle ved de enkelte objekter og nyde dem. Det er bare ud over stepperne – eller rettere stjernerne - lige fra solen går ned og til den dukker op igen ovre i den anden side.

Det hele går altså ud på at finde og se alle 110 objekter eller i hvert fald så mange af dem som muligt. Som det vil fremgå nedenfor, er det ikke muligt at få alle 110 fra Danmark. Så er det sagt.

Der er mange meninger om MM. Mange synes, at det er pjat eller tidsspilde, som ikke har noget reelt astronomisk formål. Og det er måske nok rigtigt. Men MM kræver kendskab til nattehimmelen og til kikkerten, som skal kunne betjenes i nattemørket uden problemer. Og så er MM vel hverken værre eller bedre end det, vi ellers laver med kikkerten.

Som en har sagt: ”ser du 25 eller 30 objekter, er det da 25 eller 30 objekter mere, end hvis du var blevet hjemme.”

Folk der ikke vil bruge tid på den slags pjat, kan passende stå af her.

Messier Marathon er selvfølgelig opfundet ”over there”, og blev første gang omtalt af Walther Scott Houston i ”Deep Sky Wonders” i Sky and Telescope marts 1979. Det gav en del reaktioner, og der var/er mange, som kræver æren for opfindelsen.

Der er flere kategorier af MM:

Den klassiske MM forgår med kikkert og søgekort, hvor man ”stjerne-hopper” til objekterne med en manuelt betjent kikkert. Det er tilsyneladende ikke afgørende, at man kun bruger én kikkert, eller hvor stor den er. Der er flere beskrivelser, hvor folk har brugt prismekikkerter til en del af objekterne.

Så er der ”M-cubed” udgaven. Ingen søgekort eller hjælpemidler, kun kikkerten, en tjekliste og hukommelsen. Enkelte laver også en hard core M-cubed, det er uden tjekliste, her skal man altså ikke alene huske, hvor de 110 objekter findes, men også huske at få dem alle med.

Der er også en udgave af MM, hvor man må bruge teleskopets go-to funktion, men her drejer det sig så kun om at se objekterne, ikke finde dem. Denne version er ikke helt så fin som de andre.

Sidste nye er, at man tager et billede af hvert objekt med mobilen som dokumentation.

Men det står jo enhver frit for at gøre som man vil.

Messierobjekterne ligger spredt over hele himmelen, så vi kan selvfølgelig se Messierobjekter hele året, men det er kun i foråret, at det hele passer, så alle er fremme på en enkelt nat. Det er bedst midt i marts. Men det skal passe med nymånerne, og det er i år nymåne den 6. marts og 5. april. Det betyder, at Månen er i vejen på de bedste tidspunkter.

messierkort1.jpg
messierkort1.jpg (147.63 KiB) Vist 288 gange

Kortet her viser hele himmelen fra 55˚ nord den 24. marts. Om aftenen er M 74, M 77 og M 79 svære at se. Om morgenen står M 2, M 72 og M 73 op lige før astronomisk tusmørke begynder og er svære, medens M 75, M 55, M 54, M 69, M 70 og M 7 står op efter astronomisk tusmørke, men før solopgang. De er antagelig umulige at se. Det samme gælder M 30, der står op ved solopgang.

Der er to ”vinduer” i år, henholdsvis den 9./10. marts og 30./31. marts. Det sidste er det bedste for ”mid-northern observers”. I intet af vinduerne vil det være nemt at få alle 110 objekter, i første vindue er fuldt hus kun muligt, hvis man observerer fra et sted mellem 9˚ og 25˚ nord. I andet vindue vil det teoretisk være muligt mellem 18˚ og 40˚ nord.

De fleste vil allerede nu indse, at det som nævnt ovenfor altså ikke er muligt at få 110 objekter fra Danmark, så fra vore breddegrader et det altså kun et spørgsmål om hvor mange. Maksimum ved 55˚ N er 100 objekter den 9. marts og 98 objekter den 30. marts.

Det er næppe nødvendigt at tilføje, at en horisont uden forhindringer og supervejr uden lysproblemer er et must.

plankort.jpg
plankort.jpg (625.09 KiB) Vist 288 gange

kortet han hentes som pdf-fil her

plankort.pdf
(469.32 KiB) Downloadet 6 gange

Det er naturligvis ikke lige meget, hvor vi starter. Så snart Solen er væk, skal vi hente de første objekter ude i vest, inden de går ned, og så skal vi arbejde os hen over himmelen mod øst i en rækkefølge, som giver mindst mulig ”flytten rundt” med kikkerten.

De vanskeligste objekter er erfaringsmæssigt om aftenen M74, M33, M110 og M77. M 33 er meget sværere, end man forventer.

M 30 smutter for mange om morgenen, fordi den først står op, lige når det begynder at lysne.

M55, M72, M73 og M2 er også vanskelige om morgenen.

messier-tjekliste.pdf
(31.2 KiB) Downloadet 5 gange

Her er en tjekliste med objekterne i rækkefølge.

messiergotoliste.pdf
(103 KiB) Downloadet 6 gange

Vil du bruge go-to er rækkefølgen en lidt anden.

Det kan være ganske sjovt at være mange sammen om projektet. I USA er der mange klubarrangementer, og der har også været remote-teleskop-arrangementer, hvor man har kunet koble sig på on-line.

Hvis nogen vil vide mere kan jeg anbefale disse to bøger

”The Year-Round Messier Marathon Field Guide” af Harvard Pennington og
The Observing Guide to The Messier Marathon” af Don Machholz

Begge bøger har udmærkede søgekort i den anbefalede rækkefølge.

Der er også flere internetsider som behandler emnet, bl.a. denne med en god beskrivelse: http://www.richardbell.net/marathon.html

og planlægningssoftware kan hentes her http://www.otterstedt.de/atm/software-messier.html

Held og lykke.
mvh
Lars
Astrojensen
Reactions:

Re: Så er det tid for Messier Marathon

Indlæg af Astrojensen » 25 feb 2019, 20:57

Der er en hel del af de sydligste Messierobjekter, der nærmest er umulige fra DK, selv under de gunstigste forhold. M7 står mere eller mindre på selve horisonten, hvis den da overhovedet kommer op over den (den løftes jo lidt af refraktionen, men er det nok??). Fra den nordlige del af landet vil jeg mene, at de nederste 5-6 objekter ikke kan observeres i det hele taget.

Vil man se 110 objekter, men ikke kan finde et sted, hvor man har absolut fri sydhorisont (havudkig!), så kan man supplere op med nogle af de klareste NGC-objekter, som Messier missede under sin kometjagt.

I øvrigt kan man jo øve sig når som helst, idet man kan jo kan tage en Messier-halvmarathon på en hvilken som helst aften (helst uden måne). Min egen rekord er 37 på en halvanden times tid med min 63mm Zeiss. Uden søgekort.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 27 feb 2019, 02:08

Jeg benyttede det gode vejr i aften til en lille fortræning.

Det lykkedes mig på to timer fra 23.30 - 1.30 at se 58 objekter med søgekort og nogen hjælp fra kikketens go-to. Selv om jeg kan opspore en hel del af objekterne med søgekort eller hukommelse, var hukommelsen blevet lidt rusten på enkelte områder og placeringer, og bylyset gjorde det vanskeligt at hoppe rundt efter søgekort flere steder.

Det var en senere start, end en rigtig marathon tillader, så nogle af de første objekter var væk bag nabohuset i vest. Men ellers kunne jeg løbe listen igennem til og med M 92 - bortset fra fem meget sydlige objekter, som ikke når inden for observatoriets synsfelt.

De efterfølgende objekter på listen var ikke nået op over husene i øst, og det er jo arbejdsdag i morgen, så...

I Virgohoben skal man holde tungen lige i munden. Her ligger Messierobjekterne ret tæt, og der er mange NGC-galakser som vil lege med her. Og så nåede jeg ikke over i sommerobjekterne, hvor en stor del ligger meget sydligt og tæt. Det kan også give udfordringer og huller i rækken.

Hvis jeg havde haft gode horisonter hele vejen rundt og var begyndt tidligere, havde jeg nok kunnet hente i hvert fald 20 måske 25 objekter mere, så med lidt øvelse er det ikke umuligt at få et hæderligt marathonresultat.
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 27 feb 2019, 05:59

Så var det vel en halv-marathon Lars :D
Selv ville jeg ikke kunne finde flere end en håndfuld uden goto og på hukommelsen, M31, M45, M42, M27 og M51.

Var der ingen generende dis/tåge Lars? Her i Svendborg har der været tre klare aftener/nætter inden for en lille uge. Her har der alle nætter været en hæslig dis i atmosfæren, som har lagt en dæmper på fornøjelsen, både for seeingen men udstyrret bliver også dugget til ret hurtigt. Så sent som i nat, blev jeg tvunget til at stoppe ved 00:45 tiden pga fugt - og lidt som du skriver, endnu en dag i trædemøllen i dag.

Måske, hvis vejret er med os, kunne vi arrangere et messier marathon på Kompedal Starparty? De omkrandsende træer vil nok genere lidt.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 27 feb 2019, 22:31

Ja det blev til en halv :D

Vejret var faktisk helt ok, selv om der var en smule dis i bunden. Jeg fik ikke set ret meget på de enkelte ting, blot set at de var i feltet, hakke af på listen og så videre til den næste.

En efterårstur på star party kunne være fin, men træerne på pladsen vil "æde"en meget stor del af dem.
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 27 feb 2019, 22:38

Ja, vi må have en motorsav med næste gang.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 27 feb 2019, 22:48

Eller måske finde et bedre sted og et andet tidspunkt ;)
mvh
Lars
Spatzek
Reactions:

Indlæg af Spatzek » 01 mar 2019, 15:12

Skulle i gang med nogle håndfulde i aftes. Men den ellers ekstrem klare aften, ja den kondenserede sådan i løbet af 5 minutter, så var det noget plummer. Brugte så lidt tid på at smide en del kallibreringer ind i systemet.
Messier objekterne fik jeg færdiggjort nede i Spanien i 1983. Primært de utallige kuglehobe i Skytten.
Men tak for kortene.
Besvar