Et lille skridt...

Lars Lindhard skriver lejlighedsvis her lidt om særlige udfordringer.
Det er kun Lars der kan oprette nye emner, men alle andre kan svare og kommentere.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Et lille skridt...

Indlæg af Lindhard » 27 jun 2019, 15:32

That’s one small step...

first step-2.jpg
first step-2.jpg (33.18 KiB) Vist 382 gange

Den 21. Juli 1969 03:56:20 dansk tid trådte Neil Armstrong som det første menneske ud på Månen og sagde de berømte ord om små og store skridt.

Mange af os er gamle nok til at have set begivenheden – Live! - i TV midt om natten. Jeg husker det surrealistiske skilt på skærmen ”Vi venter på transmission fra Månen” og så nogle ret dårlige billeder af Armstrong på vej ned ad stigen og ud på måneoverfladen.

Det var meget spændende, og der blev kigget meget på Månen dengang. Jeg fandt stedet, sådan lidt bredt fortolket, med min 50x50 kikkert – det kunne jo være, at man kunne ane flaget - og jeg har senere mange gange set såvel dette sted som de øvrige Apollo-landingspladser rundt om på Månen.

Nu er det så ved at være 50 år siden Armstrong var første mand deroppe (og snart 47 år siden sidste mand Eugene Cernan lukkede og slukkede), men vi kan jo benytte lejligheden til at kigge igen.

På landingstidspunktet var Månen en dag før første kvarter, så Solen var lige stået op over området. Vi har Månen i ca. samme udseende den 9. juli i år, så der kan man få et indtryk af forholdene dengang, men landingsområdet er fremme helt til fuldmåne og lidt derefter, så der er er gode muligheder for at få set stedet. Den 21. juli er Månen på vej mod sidste kvarter, så der ligger landingsstedet i eftermiddagssol.

Vi kan naturligvis ikke komme helt tæt på med vore kikkerter, men vi kan komme tæt nok på til at danne os et indtryk af stedet og omgivelserne.

Apollo 11-1.jpg
Apollo 11-1.jpg (197.09 KiB) Vist 382 gange

Landingsstedet, Tranquillity Base, ligger i den sydlige del af Mare Tranquilitatis, tæt på Månens ækvator.

Apollo 11-2.jpg
Apollo 11-2.jpg (242.79 KiB) Vist 382 gange

Med udgangspunkt i de to nemme kratere Sabine og Ritter kan vi gå vestpå og finde det lidt mindre krater Moltke, og herover er landingsstedet.

Apollo 11-3.jpg
Apollo 11-3.jpg (128.25 KiB) Vist 382 gange

Øg forstørrelsen og find de tre kratere, som er opkaldt efter astronauterne. Er forholdene perfekte, kan du måske også se Sabine C og kattepoten, som er lige øst for landingsstedet.

Apollo 11-4.jpg
Apollo 11-4.jpg (92.42 KiB) Vist 382 gange
Foto Tom Glenn med en Celestron 9.25 Edge HD og ASI224mc kamera i 2018.

Det er nok grænsen for, hvad de fleste kan se.

Min beskedne 14” (36 cm) kan under optimale forhold se objekter på ca. 650 meter eller større.

Kunne vi komme tættere på, ville vi se krateret West (190 m. i diameter) og lidt derfra Little West.

Apollo 11-5.png
Apollo 11-5.png (630.75 KiB) Vist 382 gange
Ørnen landede ca. 60 meter fra Little West, så det her er området, hvor astronauterne opstillede flag, seismometer, laserreflektor og alt det andet.

landingstedet1.jpg
landingstedet1.jpg (356.37 KiB) Vist 382 gange

Lunar Reconnaissance Orbiter har været forbi og har genfundet stedet. Billederne viser detaljer helt ned til astronauternes fodspor.

Apollo 11-6.jpg
Apollo 11-6.jpg (396.76 KiB) Vist 382 gange
Landingsstedet2.png
Landingsstedet2.png (516.81 KiB) Vist 382 gange

Flaget, der stod ganske tæt på Ørnen, blev blæst om af udstødningen ved astronauternes afrejse og væltede. Det ligger et sted på overfladen og kan ikke ses – heller ikke af LRO. Flaget er lavet af nylon, og farverne er antagelig for længst bleget væk af Solens UV-lys.

Vi kan gå LRO lidt i bedene og tage vore egne billeder af landingsstedet.

Det er faktisk nemt at tage nærbilleder af måneoverfladen, så indtrykkene fra landingsstedet kan tages med hjem og gemmes, som Tom Glenns billede viser.

Og er man virkelig hard core Apollo 11-fan, kan landingen opleves i real time her https://www.firstmenonthemoon.com

og hele månevandringen kan ses her – også i realtime:

Men hvor tæt på kan vi komme på måneoverfladen herhjemmefra?

Min 14” (36 cm) kan som nævnt under optimale forhold se objekter på ca. 650 meter eller større. Hubble teleskopet, som er 2.4 meter, kan se objekter på 96.1 meter – det svarer til længden på en fodboldbane

Flaget er 125 cm langt, så vi skal bruge en kikkert på ca. 200 meter i diameter for at se det.

For at se Ørnens landingsstel, som er 9.5 meter i tværmål – med ben – skal vi bruge en kikkert på 25 meter i diameter. Og det vil give en opløsning på 1 pixel, så der skal mere til, hvis vi vil have et billede af noget, vi kan genkende. Og så er der atmosfæren med lufturo og alt det der, så vi skal bruge noget mere end de 25 meter for at få et godt billede.

Her er matematikken for dem, der vil regne på det med Hubble som eksempel.

Formlen er: Opløsning (i radianer) = (bølgelængde)/(teleskopdiameter) eller R= w/D.

Hubble er 2.4 meter i diameter. Synligt lys har bølgelængder mellem 400-700 nanometer. Vi bruger 600 nm i regneeksemplet.

Vi får så R= (600e-9)/(2.4) = 2.5e-7. Det er Hubbles opløsning i radianer, som skal omregnes til meter på måneoverfladen.

For at finde den udstrækning, som 2.5e-7 radianer er på Månens afstand, laver vi en trekant mellem Månen og Jorden, hvor R er den vinkel i radianer, som vi har beregnet, x er siden modsat vinklen, som svarer til objektets størrelse på måneoverfladen, og den tilstødende side er Jord-Måne afstanden, som er 384.400 km.

moontrig.gif
moontrig.gif (2.97 KiB) Vist 382 gange

• Så får vi tangent(R)=x/(måneafstanden).
• så Tan(2.5e-7) = x/384.400 km.
• Tan(2.5e-7)*384.400 = 0,0961.
• Vi omregner til meter (x1.000) og får 96,1 meter, som er den mindste ting, Hubble kan se.

Her er den teoretiske opløsning for de mest almindelige objektivstørrelser. Som det ses var flaget lidt uden for rækkevidde for min 50 mm.

opløsning.png
opløsning.png (37.68 KiB) Vist 382 gange

Se selv efter.
mvh
Lars
outlook
Reactions:

Re: Et lille skridt...

Indlæg af outlook » 27 jun 2019, 19:57

Rigtig godt indlæg. Jeg var en knøs på de 8 år, da jeg så udsendelsen, men desværre ikke live. Interessen for astronomi var dog vakt og er stadig levende!
Brugeravatar
Leif Hugo
Reactions:
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af Leif Hugo » 28 jun 2019, 08:14

Ja, super godt indlæg, tak for det Lars

Jeg var lige blevet 6 år og jeg kan huske at vi så det om eftermiddagen, så det må have været dagen efter.
Alene det at fjernsynet blev tændt om eftermiddagen var helt usædvanligt dengang.
Gardinerne blev trukket for og Far, Mor og jeg sad i sofaen og så de uklare billeder af Armstrong på vej ned af stigen.
Lige dér blev min interesse for rumfart og astronomi startet!
Mvh
Leif Hugo
C11, OO OMC140DL, 65mm APO, Coronado 80mmPST, iOptron CEM120
- Og sluk så det lys!
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 28 jun 2019, 08:16

Dejligt indlæg!