Abell 36 - en udfordring:

Lars Lindhard skriver lejlighedsvis her lidt om særlige udfordringer.
Det er kun Lars der kan oprette nye emner, men alle andre kan svare og kommentere.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Abell 36 - en udfordring:

Indlæg af Lindhard » 04 apr 2019, 21:39

eso1902a.jpg
eso1902a.jpg (113.27 KiB) Vist 949 gange

ESO viste for nylig dette flotte billede af en stor tåge, ESO 577-24, fotograferet fra Chile med ESO’s VLT og skrev

Kun i kort tid endnu kan vi se den svage spøgelsesagtige glød fra den planetariske tåge ESO 577-24 - et øjeblik i astronomisk tidsmål; bare 10 000 år. Boblen af lysende ioniseret gas - som er en døende stjernes sidste gisp, samt selve stjernen i centrum, kan stadig ses med ESOs Very Large Telescope. Men langsomt forsvinder det hele. Boblen udvider sig og bliver svagere med tiden.

Boblen er en planetarisk tåge, også kaldet PK 318+41.1, eller Abell 36, der ligger på RA 13.40.41 Dec -19˚ 52 57 i den sydlige del af Virgo.

kortet.jpg
kortet.jpg (107.4 KiB) Vist 949 gange
Credit: ESO, IAU and Sky & Telescope

Abell 36 er fremme her i foråret og kulminerer ved midnat omkring den 21. april, men den når ikke langt op over horisonten herhjemme, så den er desværre uden for rækkevidde fra mit observatorium i Esbjerg, da nabohuse, træer og bylys hindrer observationer i den lave højde.

Andre kan have bedre muligheder, og Abell 36 er en spændende udfordring, både visuelt og fotografisk, da den er ca. 8’x6’ i diameter og meget lyssvag med samlet mag på 11.8.

Her er feltet:

feltet.jpg
feltet.jpg (74.64 KiB) Vist 949 gange

Visuelt kan den ses i selv mindre kikkerter:

Jaakko Saloranta har set Abell 36 fra Teide på Tenerife i en 80 mm refraktor og beskriver tågen som meget svær. Se link til tegningen under kilderne.

Interstellarum Deep Sky Guide skriver:

Synlig i 8”. Stor, svag. Centralstjerne 11.4. Brug lav forstørrelse og OIII

Kent Wallace skriver i ”Visual Observations..”

8” f/10 SCT 62.5x, very faint, very large, a hazy disk, centered on a faint star, visible without a filter. The OIII filter with averted vision makes the haze show up better. Fair response to the O-III and UHC filters…

Steve Gottlieb har set den i en 13”

abell36gottlieb.jpg
abell36gottlieb.jpg (39.71 KiB) Vist 949 gange

at 62x with UHC filter; unusually bright mag 11 central star surrounded by a fairly faint, fairly large, round, diffuse halo. Slightly better contrast with UHC filter than OIII.

Fotografisk er tågen også svær, der skal åbenbart store kikkerter til:

Her taget af Kopernik Astro Society med en Optical Guidance Systems 20-inch F/8 RC Cassegrain

kopernik.jpg
kopernik.jpg (116.43 KiB) Vist 949 gange
Taken at Kopernik Observatory & Science Center, Vestal, New York – www.kopernik.org

Og her meget bedre med et 32” teleskop. Foto J. Schulman

schulman.jpg
schulman.jpg (98.12 KiB) Vist 949 gange
Jschulman555 [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Hvor stor – eller lille - en kikkert skal der til herhjemmefra for at se Abell 36?

Kom gerne med resultaterne her, hvis nogen vover forsøget. Men vent ikke for længe, der er kun kort tid, som ESO skriver…

Kilder og credit:

ESO:
https://www.eso.org/public/news/eso1902/

Jaakko Saloranta:
http://www.kolumbus.fi/jaakko.saloranta ... ell36.html

Kopernik Astro Society:
http://kopernikastro.org

J. Schulman:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... escope.jpg

Steve Gottlieb:
https://www.astronomy-mall.com/Adventur ... abell2.htm

”Interstellarum Deep Sky Guide”, Stoyan & Glahn, Oculum Verlag 2018 p. 69b

”Visual Observtions of Planetary nebulae”, Kent Wallace 2017 p. 99.
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Abell 36 - en udfordring:

Indlæg af Rudi » 05 apr 2019, 05:57

Meget spændende, og vi skal jo skynde os inden den er væk igen ;)
Med en kulminationshøjde på ca 15° fra Svendborg bliver den ikke let - og fra det materiale du viser, ser den meeeeeget svag ud.
Det ser ud til lidt klart vejr på lørdag, jeg skal nok give det et forsøg. Den kulminerer ved 2 tiden.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 05 apr 2019, 17:54

Ahmmm -jeg svømmer lige lidt backcrawl - det går desværre nok heller ikke for min placering, Abell 36 kulminerer ca 2° over observatorievæggen i syd. Måske kan jeg lige nå at fange et par enkelte skud omkring kulmination ved 02 tiden... Hvis jeg er ude i morgen nat, hvor det skulle blive klart, skal jeg nokgøre forsøget.

Ville ellers have foreslået et fælles projekt i en anden tråd, hvis vi er flere der samler data, burde vi kunne lave et hæderligt billede?, men da jeg sikkert ikke selv kan bidrage, bliver det desværre ikke til noget.
Abell36.png
Abell36.png (413 KiB) Vist 874 gange
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 apr 2019, 21:56

Jeg kikkede i går aftes Lars, men jeg kan ikke se en dyt af nogen tåge ...
Jeg var desværre for træt til at tage flere frames, men når jeg ikke engang får noget signal på et enkelt billede, så skal der maaaange flere til.
Og det går desværre ikke med mine forehold, syd-væggen er desværre i vejen.

Her eet enkelt 8 minutters eksponering.
Billede
/Rudi
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 07 apr 2019, 22:36

Der er en anden stor planetarisk tåge af Abells, nemlig #31 som står højere ikke så langt fra M67.
Er lidt af samme kaliber og lettere tilgængelig på vores breddegrader.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 08 apr 2019, 06:07

Jeg kan i hvert fald konstatere, at en 8" f/4 newton med et Canon 1000Da kamera ikke er tilstrækkelig :D
Nu var der heller ikke super duper forhold, da jeg tog billedet, der var en smule skyglow.

Man skal nok op i en 16" eller mere, som Lars skriver.
/Rudi
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 10 aug 2019, 15:48

Rudi skrev:
07 apr 2019, 21:56
Jeg kikkede i går aftes Lars, men jeg kan ikke se en dyt af nogen tåge ...
Jeg var desværre for træt til at tage flere frames, men når jeg ikke engang får noget signal på et enkelt billede, så skal der maaaange flere til.
Og det går desværre ikke med mine forehold, syd-væggen er desværre i vejen.

Her eet enkelt 8 minutters eksponering.
Billede
Hej Rudi.
Jeg var lige inde på Lars Lindhards lækkerier i form af gadekrydset-eller var det hjørnet. Omtalen af Abell 36 giver blod på tanden-om nogle måneder. På dit 8. minutters billede er der som du skriver ikke meget af den planetariske tåge. Men jeg prøvede alligevel i AstroArt7 og lave en histogram strech og denoise, og den dukker frem. Ikke meget, men sikkert. Næste gang den dukker op tager du et par billeder mere af kalorius, og den er nappet skulle jeg mene.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 aug 2019, 09:14

Jeg kan ikke bringe noget af tågen frem Viggo? Men "kernen"er tydelig (eller er det en central stjerne i tågen).
Her mit billede roteret 180 ° for at få nord op og øst mod venstre.

Billede
/Rudi
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 11 aug 2019, 12:05

Rudi,

Det er bare en stjerne du har fanget.

Men med en dekl. på næsten -20 må den være svær.

Har snydt lidt, og fået Abell 36 med på dit billede:
abell36rudi-skymap.jpg
abell36rudi-skymap.jpg (44.64 KiB) Vist 163 gange
Mvh
Mogens
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 11 aug 2019, 16:03

Snydt?
Besvar