Har du mødt muren?

Lars Lindhard skriver lejlighedsvis her lidt om særlige udfordringer.
Det er kun Lars der kan oprette nye emner, men alle andre kan svare og kommentere.
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Har du mødt muren?

Indlæg af Lindhard » 03 maj 2019, 00:06

Jeg vil tro, at de fleste amatører, som er månekiggere, kender Rupes Recta, Den lige Mur, The Straight Wall, The Sword eller hvad den nu kaldes. Den er en af de mest berømte formationer på Månen.

Muren findes i den østre del af Mare Nubium på bunden af et gammelt, næsten udslettet krater ”Ancient Thebit”, som er godt 200 km i diameter. Muren er lige ved krateret Birt, der ligesom muren er ret iøjnefaldende.

F1.large.jpg
F1.large.jpg (468.57 KiB) Vist 1051 gange

Muren, som i virkeligheden er en skråning med en hældning på ca. 15˚, er 110-120 km lang og 380 – 400 meter høj. Den er 2-3 km bred det bredeste sted.

Skråningen er dannet ved en forskydning i kraterbunden, hvor en del af kraterbunden er sunket ned som følge af forskydninger i undergrunden.

Skal man se muren, som jeg vil kalde den her, er det bedste tidspunkt at kigge omkring første eller sidste kvarter, hvor Solen står lavt over området og enten belyser skråningen (sidste kvarter) eller henlægger den i skygge (første kvarter).

Skærmbillede 2017-11-27 kl. 22.27.35.png
Skærmbillede 2017-11-27 kl. 22.27.35.png (308.64 KiB) Vist 1051 gange

sidste kvarter

Skærmbillede 2017-11-27 kl. 22.27.50.png
Skærmbillede 2017-11-27 kl. 22.27.50.png (159.84 KiB) Vist 1051 gange
første kvarter

Et par dage efter første kvarter og indtil kort før sidste kvarter er muren nærmest usynlig.

Muren udgår fra nogle bjerge "Stag’s Horns Mountains", som i virkeligheden er resterne af en kraterrand fra et mindre krater inde i Ancient Thebit. Disse bjerge kaster kraftige skygger, som viser toppene.

Muren går som en næsten lige linje nordpå og slutter godt 100 km væk. Det er tydeligt, at muren bliver bredere på midterstykket. Dette skyldes antagelig, at en del af muren er skredet ned, så muren her er mindre stejl.

Murens skygge viser, at toppen af skråningen ikke er jævn, og under meget fine forhold kan det ses – anes – at der faktisk er huller eller fordybninger undervejs.

LPOD-Feb17-08byjimphillips.jpg
LPOD-Feb17-08byjimphillips.jpg (268.28 KiB) Vist 1051 gange

Et stykke fra muren ligger krateret Birt, som er et ret nyt og forholdsvis dybt krater.

16063772356_545a789646_b.jpg
16063772356_545a789646_b.jpg (193.27 KiB) Vist 1051 gange

På siden ind mod muren er der smidt en del materiale ved dannelsen af krateret. Det kan ses som et lysere område.

Birt har også givet navn til en tynd, men tydelig rille Rima Birt, som løber på den anden side af krateret set fra muren. Denne rille er også et studie værd. Den er flere steder brudt eller udvidet af kratere eller ”pits”, som måske er vulkansk oprindelse, og den nordlige del af rillen pløjer lige igennem en dome , som er ret nem at se ved stor forstørrelse, når Solen står lavt.

På den anden side af muren ligger nye Thebit, et pænt stort krater, som er ramt på randen af et mindre krater, som igen er ramt på randen af et endnu mindre krater. Inde i Thebit er der mange riller og ujævnheder.

Kig på området og tag jer god tid, der er masser at se på.

Et tip for feinschmeckerne:

Jeg fandt tilfældigt nogle gamle rapporter om en næsten usynlig rille, som udgår fra nordenden af muren. Rillen er med på ældre månekort og mange nye foto, så den er sket ikke ukendt.

Denne rille kan kun ses i nogle timer eller en dags tid lige omkring solopgang/nedgang, så timingen er afgørende.

rillen.png
rillen.png (985.5 KiB) Vist 1051 gange

Rillen, som drejer en smule undervejs, løber fra muren forbi nogle små kratere, passerer et lidt bredere område og ender ved nogle bjerge. Her skal kigges godt efter og med stor forstørrelse. Rillen er meget svær at se.

Skærmbillede 2017-11-27 kl. 22.28.35.png
Skærmbillede 2017-11-27 kl. 22.28.35.png (174.89 KiB) Vist 1051 gange

Jeg har kigget på området mange gange med 14”, bl.a. 28. November 2017:

[474x] Muren var ganske nem at se, som en lang sort streg. Birt lige ved siden af var helt tydelig og skarp i kanten, og ved siden af Birt sås nemt Rina Birt som en krum rille med et krater ud for Birt og et aflangt krater i nordenden.

Jeg havde et par fotos med ud og kunne i området, hvor rillen skulle være, se den lille gruppe på tre kratere, som rillen passerer. Under de tre kunne jeg se noget, der ligner nogle krumme bjergformationer som ender ved et lille, aflangt bjerg.

Formationerne er dog en kraterrække, men jeg kunne kun skimte krateret nærmest muren. De andre var bare ujævnheder.

Selve rillen kunne jeg ikke se, men det havde jeg nu heller ikke ventet. Den skal helst ses lige ved solopgang/nedgang altså næsten på dagen for første eller sidste kvarter. Ellers er den usynlig.

Ved Stag Horn Mountains kunne jeg se en bjergkæde strække sig over mod Thebit. Kæden er i to dele, og over den del, der er nærmest Thebit er der to kratere tæt ved hinanden.

23. februar 2018

[474x] Jeg kan tydeligt se rillen, som drejer fra muren ind på solsiden, en sjettedel fra toppen. Der er ikke noget hak i muren, der hvor rillen begynder, så de hænger måske ikke sammen. Rillen går imellem to grupper af kratere – der er mange små kratere her.

Rillen fortsætter ind mod nogle bjerge, som må være en del af gamle Thebits kraterrand. Her bliver rillen bredere. Det ser ud som om, rillen fortsætter ind gennem bjergene, nærmest som en kløft.

De bjerge, der danner håndtaget på sværdet ved sydenden af muren kaster kraftige skygger. Der er et hul eller en dal gennem bjergene, for skyggerne er afbrudt af en lysstribe. Bjergene ender i et halvt krater på størrelse med Birt.

Rima Birt går lige igennem en dome ved nordenden. Rillen ses om en sort streg hen over domen, det ligner et skruehoved med en kærv.

Og 21. juni 2018, dagen efter første kvarter, hvor jeg fejrede sommersolhverv med en månetur:

Det har været nærmest stormvejr hele dagen med masser af skyer og enkelte småbyger, men her lidt over kl. 22 kom der et stort hul, og da Månen hang høj og flot i syd-sydvest, benyttede jeg muligheden for at kigge på området omkring Rupes Recta, Den Lige Mur, hvor Solen lige var stået op.

Jeg brugte mit zoomokular og blev glædeligt overrasket, da jeg kunne bruge største forstørrelse 355x. Der var næsten ingen lufturo – men vinden ruskede lidt i kikkerten.

Muren stod som en tyk, sort streg med Birt på den ene side og Thebit på den anden. Muren er tydeligt bredere foroven.

Jeg kunne skimte min rille, først stykket inde ved bjergene, men lidt efter hele rillen.

Bjergene mellem den sydlige del af muren og Thebit var tydelige i den lave sol og dannede en kraterrand (det er faktisk randen af Thebit P) over til Thebit. Indersiden af det halve krater, som ligger for enden af muren, lå i skygge.

Thebit lå halvt i skygge, og skyggen fra kratervæggen på solsiden lavede en bølge, så væggen må være højere midt på.

Birt var helt sort indeni. Jeg kunne se Rima Birt, og det var tydeligt, at den deler domen ved den nordlige ende i to halvdele (ved Birt E).

Månen er fremme hele året, så fortvivl ikke. Får du ikke set rillen i første forsøg, kan du bare prøve igen 14 dage senere.

Her er nogle fotos til hjælp
muren.pdf
(1.3 MiB) Downloadet 22 gange

Og gider du ikke stå og småfryse bag kikkerten, er der jo altid Lunar Reconnaissance Orbiter

Ancient_Thebit_(LRO).png
Ancient_Thebit_(LRO).png (1.74 MiB) Vist 1051 gange

Alle fotos mv. er fundet rundt om på nettet.
mvh
Lars
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Re: Har du mødt muren?

Indlæg af morten » 03 maj 2019, 22:06

Super post
Tak!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 04 maj 2019, 08:28

Ja, eminent artikel og utrolig inspirerende.
Tak for det 👍

Det skal helt sikkert prøves.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Leif Hugo
Reactions:
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af Leif Hugo » 04 maj 2019, 10:20

Hej Lars

Alletiders artikel!

Her er mit foto fra den 11/3-2014 med C11'eren ved f10 og DMK618 kameraet:

Rupes Recta 11032014.png
Rupes Recta 11032014.png (331.04 KiB) Vist 915 gange
Og lige et "luftfoto" fra nettet fra det japanske JAXA:

rupes_recta.jpg
rupes_recta.jpg (166.44 KiB) Vist 915 gange
Mvh
Leif Hugo
C11, OO OMC140DL, 65mm APO, Coronado 80mmPST, EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings
- Og sluk så det lys!
PAa-H
Reactions:

Indlæg af PAa-H » 04 maj 2019, 11:34

Spændende indlæg, Lars! Tak for det!
Mvh. Peter
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 04 maj 2019, 12:25

Fremragende! Mange riller som Rima Birt har en opbygning som perler på en snor, når man kommer tættere på. Nogen ide om deres oprindelse?
Brugeravatar
henrik_schneider
Reactions:
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 05 maj 2019, 06:19

Spændende indlæg, godt skrevet Lars :)
Tyvstedgaard Observatorie - Henrik Schneider
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 05 maj 2019, 11:49

Inspirerende Lars. Mange gode billeder og fine beskrivelser. Lige til at tage med ud.
mvh Viggo
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 05 maj 2019, 20:31

Tak for kommentarerne. Det glæder mig, at indlægget kan skabe interesse for Månen. Jeg håber, at der kommer nogle gode rapporter her, og også fotos.
mvh
Lars
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 12 maj 2019, 17:02

Solen stod op over området her ved 15-tiden i dag.

Jeg prøvede for sjovs skyld at observere området ved halv-fem tiden i eftermiddag, men der er endnu intet at se. Jeg vil tro, at lyset i området stadig er så svagt, at det ikke kan trænge igennem på den oplyste himmel.
Hvis vejret holder - og vinden lægger sig - burde der i aften være en god observations/fotomulighed for at se tingene med gode, lange skygger.
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 12 maj 2019, 18:25

Jeg forsøger også. Et fornemt first light motiv 😉
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 12 maj 2019, 21:01

Her et snapshot, og det er iøvrigt first light med ZWO kameraet

Billede
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 12 maj 2019, 21:07

Fint søm første skud
mvh
Lars
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 12 maj 2019, 23:40

Så fik Hjalte og jeg lidt billeder af Rupes Recta.

Jeg fik taget dette snapshot med mit ZWO
Rupes2.png
Rupes2.png (668.87 KiB) Vist 685 gange
og en video som er stacket til følgende billede
Rupes1.png
Rupes1.png (292.97 KiB) Vist 685 gange
De er taget igennem mit Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo med et ZWO ASI120MC

Følgende billede er taget med min mobil i teleskopet
Rupesmobile.jpg
Rupesmobile.jpg (54.63 KiB) Vist 685 gange
Hjalte fik taget dette billede med mit ZWO, igennem hans teleskop(Meade starnavigator 130)
RupesHjalte.png
RupesHjalte.png (1.05 MiB) Vist 685 gange
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 maj 2019, 23:48

Og her er lige et hurtigt med C14'eren.